سرگردانی پناهجویان در “اردوگاه جهنمی” جزیره لسبوس یونان

0
705

میشائیل لمن، گزارشگر شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی از یونان که جمعه، ۲۷ اکتبر/ ۵ آبان در پایگاه اینترنتی این رسانه منتشر شد نوشت: «اردوگاه موریا در اکتبر ۲۰۱۷ دقیقا همان وضعیتی را دارد که در آوریل ۲۰۱۶، زمانی که پاپ پس از بازدید از آن این اقامت‌گاه پناهجویان را با اردوگاه‌های کار اجباری دوران نازی‌ها مقایسه کرد.» آمار کمیسیاری عالی امور پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که موج تازه‌ای از پناهجویان وارد جزیره لسبوس شده‌اند. شمار ‌پناهجویان جدید در ماه سپتامبر حدود پنج هزار نفر بوده و در کمتر از چهار هفته‌ای که از آغاز ماه اکتبر می‌گذرد نیز دست‌کم چهار هزار نفر دیگر به آنها اضافه شده است. اغلب پناهجویان از ترکیه و با قایق از مسیر دریای اژه وارد یونان می‌شوند و بیشتر آنها به جزیره لسبوس می‌آیند که یکی از کوتاه‌ترین مسیرها محسوب می‌شود. تا کنون ده‌ها نفر از کسانی که از این مسیر قصد رساندن خود به اروپا را داشته‌اند در دریا غرق شده‌اند.

سرگردانی پناهجویان در “اردوگاه جهنمی” جزیره لسبوس یونان

دویچه وله ـ 27.10.2017

زمانی پاپ فرانسیس اردوگاه پناهجویان در لسبوس یونان را به اردوگاه‌های کار اجباری دوران نازی‌ها تشبیه کرده بود. هر ماه هزاران پناهجوی جدید وارد این جزیره می‌شوند بدون این که ابتدایی‌ترین امکانات برایشان فراهم باشد.

Griechenland Flüchtlingslager in Moria auf Lesbos (picture alliance/dpa/T. Stavrakis/AP)اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان بیشتر به زندانی با تدابیر امنیتی شدید و امکانات رفاهی ناچیز شباهت دارد؛ دیوارهای بلند، ردیف‌های طولانی سیم خاردار، برج مراقبت و شمار زیادی پلیس و نیروی امنیتی.

در داخل اردوگاه پناهجویان مجبور به سکونت در چادرهایی بدون امکانات گرمایشی و استفاده از دست‌شویی‌ها و توالت‌هایی کثیف هستند. بیرون از اردوگاه نیز پناهجویانی سرگردانند که حتی از همین “امکانات” نیز محروم هستند.

میشائیل لمن، گزارشگر شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی از یونان که جمعه، ۲۷ اکتبر/ ۵ آبان در پایگاه اینترنتی این رسانه منتشر شد نوشت: «اردوگاه موریا در اکتبر ۲۰۱۷ دقیقا همان وضعیتی را دارد که در آوریل ۲۰۱۶، زمانی که پاپ پس از بازدید از آن این اقامت‌گاه پناهجویان را با اردوگاه‌های کار اجباری دوران نازی‌ها مقایسه کرد.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

پنج هزار پناهجوی حدید در یک ماه

آمار کمیسیاری عالی امور پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که موج تازه‌ای از پناهجویان وارد جزیره لسبوس شده‌اند. شمار ‌پناهجویان جدید در ماه سپتامبر حدود پنج هزار نفر بوده و در کمتر از چهار هفته‌ای که از آغاز ماه اکتبر می‌گذرد نیز دست‌کم چهار هزار نفر دیگر به آنها اضافه شده است.

اغلب پناهجویان از ترکیه و با قایق از مسیر دریای اژه وارد یونان می‌شوند و بیشتر آنها به جزیره لسبوس می‌آیند که یکی از کوتاه‌ترین مسیرها محسوب می‌شود. تا کنون ده‌ها نفر از کسانی که از این مسیر قصد رساندن خود به اروپا را داشته‌اند در دریا غرق شده‌اند.

Geschlossenes Lager Moria auf Lesbos (DW/P. Kouparanis)

بیشتر ساکنان اقامتگاه موریا با خانواده‌های خود مهاجرت کرده‌اند. یک شهروند سوری که در چادری بیرون از اردوگاه اقامت دارد به گزارشگر تلویزیون آلمان گفته حدود ۶۰۰ مرد جوان مجرد مجبور به ترک اردوگاه شده‌اند: “بدون توالت و حمام”.

بیشتر بخوانید: پاپ اقامتگاه‌های پناهجویی را با اردوگاه‌های نازی‌ها مقایسه کرد

جوانان بیرون اردوگاه برای شست‌وشوی خود باید سه کیلومتر فاصله با دریا را پای پیاده طی کنند. در حالی که امکانات رفاهی و شرایط بهداشتی برای ساکنان اردوگاه نیز وضعیت رضایت‌بخشی ندارد، شرایط کسانی که بیرون از اقامتگاه سرگردان هستند به مراتب دشوارتر است.

بنابر این گزارش ورود به اردوگاه موریا تنها برای شمار معدودی از روزنامه‌نگاران دست‌چین شده ممکن است و رفتار ماموران با نمایندگان رسانه‌های مستقل اغلب “بسیار غیرمودبانه” گزارش شده است.

«به جهنم خوش آمدید»

همکار یکی از سازمان‌های کمک‌رسانی به زنان پناهجو در جزیره لسبوس، می‌گوید شرایط به خصوص برای زنانی که در مسیر رسیدن به یونان سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند بسیار ناگوار است و شعار “به اروپا خوش آمدید” برای آنها به “به جهنم خوش آمدید” تبدیل شده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در میانه‌ی ماه اکتبر در گزارشی از موارد متعدد اقدام به خودکشی و افزایش بیماری‌های روحی و روانی در میان پناهجویان در جزیره لسبوس خبر داده است.

بیشتر بخوانید: بازداشت ۱۸ پناهجو به ظن آتش‌افروزی در جزیره‌ یونانی

مسئول دفتر محلی کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید کشورهای اروپایی، به خصوص دولت یونان باید هر چه سریع‌تر این واقعیت را درک کنند که اردوگاه موریا نمی‌تواند یک زمستان دیگر را با وضعیت کنونی تجربه کند.

او شرایط این اردوگاه را “به شدت اضطراری” توصیف کرده و می‌افزاید خانواده‌ها با کودکان خود، که در میان آن نوزادان نیز کم نیستند محبورند در چادرهایی بدون وسائل گرمایشی و با حداقل امکانات زندگی کنند و شمار ساکنان این اقامت‌گاه از ظرفیت آن بسیار بیشتر است.

اقامت‌گاه پناهجویان در حزیره لسبوس بارها شاهد درگیری‌های خونین میان ساکنان با هم، زد و خورد پناهجویان با پلیس و حرکت‌های اعتراضی کسانی روبرو بوده که ماه‌ها بلاتکلیف در این محل مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: درگیری میان پناهجویان و پلیس یونان در لسبوس

به رغم وضعیت ناخوشایند و دشوار اقامت در اردوگاه موریا، کم نیستند افرادی که همچنان رسیدن به جزیره لسبوس را پاگذاشتن به خاک اروپا می‌دانند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند. در ماه آوریل امسال ۱۶ پناهجو بر اثر واژگون شدن یک قایق در دریای اژه جان باختند. یک سال پیش از آن در درگیری میان پلیس و مهاجرانی که به بازپس فرستادن خود به ترکیه اعتراض داشتند ده‌ها نفر مجروح شدند.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید