فرق زلنسکی در اوکراین با اشرف غنی در افغانستان

0
2698

فرق زلنسکی در اوکراین با اشرف غنی در افغانستان

همه به یاد دارند که چند ماه قبل هنوز فرقه تروریستی طالبان به کابل نزدیک هم نشده بود، اشرف غنی رئیس جمهور افعانستان چگونه بزدلانه با ده ها میلیون دلار فرار کرد و مردم افعانستان را با تروریست های عقب مانده طالبان تنها گذاشت. اما در هفته گذشته وقتی پوتین و ارتش روسیه بر خلاف همه قواعد بین المللی و اخلاقی با هزاران سلاح جنگی پیشرفته و سی تا شصت هزار نیرو به همسایه اروپایی اش اوکراین حمله کرد، زمین گیر شد و در باتلاق بزرگی در حال فرورفتن است. رئیس جمهور مادام العمر روسیه فکر می کرد در طول 48 ساعت می تواند اوکراین را به زانو در آورد اما با مانع بزرگی به نام ” مقاومت ” روبرو شد که رهبری ان را نه یک سیاستمدار خائن بلکه یک سیاستمدار هنرمند بر عهده داشت که با تمام وجود و قلبش برای مردم و کشورش اوکراین مایه گذاشت تا به متجاوز درس بدهد. فرق زلنسکی با اشرف عنی این است که به معنی رایج “سیاستمدار” نیست. او هنرمند است. خوب است در صف سیاستمداران متجاوز و خائن نباشیم.

ایران قلم ـ 28.02.2022

/////////////////////////

مطلب در ارتباط

زلنسکی؛ کمدینی که به رهبری مقتدر بدل شد

  • استفان مالوی
  • بی‌بی‌سی

۸ اسفند ۱۴۰۰ – ۲۷ فوریه ۲۰۲۲

آقای زلنسکی روز جمعه و پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین یک کنفرانس خبری برگزار کرد
توضیح تصویر،آقای زلنسکی روز جمعه و پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین یک کنفرانس خبری برگزار کرد

ولودیمیر زلنسکی، کمتر از سه سال پیش که در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین پیروز شد، کمدینی بود بدون هیچ تجربه سیاسی، اما حالا در قامت رهبری مقتدر در زمان جنگ ظاهر شده است.

او با پیام‌ها و ویدئوهایش مردم را بسیج کرد و صدای خشم‌شان از حمله روسیه شد و از آنها خواست با تهاجم روسیه مقابله کنند.

در حالیکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هر چه بیشتر سردرگم به نظر می‌رسد و اوکراین را به “نسل‌کشی” در لوهانسک و دونتسک متهم می‌کند و از ضرورت “پاک‌سازی اوکراین از نازیسم” حرف می‌زند، رئیس جمهور زلنسکی، که از یک خانواده یهودی روس زبان است، باوقار، مصمم و صریح است.

اطلاعیه‌ها و پیام‌های او جنبه‌هایی از شخصیتش را آشکار کرده است که بسیاری از منتقدانش، از جمله بخش بزرگی از روشنفکران، تابحال ندیده بودند.

نقطه عطف در دگردیسی او از کسی که در نظرسنجی‌ها دست‌و‌پا می‌زند و حتی گاهی به نظر می‌رسید کار خارج از توانش است، به یک چهره ملی، در اولین ساعات روز پنجشنبه بود، چند ساعت قبل از حمله روسیه.

او هشیار و معقول در پیامی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، در حالیکه گاه به روسی حرف می‌زد، گفت سعی کرده در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از جنگ جلوگیری کند اما با سکوت روبرو شده است.

او که با کت و شلوار سیاه در مقابل نقشه اوکراین ایستاده بود گفت: “دو کشور به جنگ نیاز نداشتند، نه جنگ سرد، نه جنگ گرم و نه جنگ ترکیبی.”

او اما تاکید کرد اگر به اوکراینی‌ها حمله شود، از خودشان دفاع خواهند کرد: “اگر به ما حمله کنید صورت‌های ما را خواهید دید، صورت‌مان را نه پشت‌مان را.”

کمی بعد از آغاز حمله، در پیام تصویری بعدی، او در میانه روز لباس نظامی پوشید، بازتابی از “نبرد داوود و جالوت”، استعاره‌ای برای غلبه ضعیف بر قوی.

عصر همان روز، پیام دیگری منتشر کرد و به رهبران کشورهای غربی هشدار داد اگر امروز به آنها کمک نکنند فردا، “جنگ در خانه آنها را خواهد زد.”

او گفت به نظرش “پرده آهنین تازه‌ای” درحال شکل‌گیری است که تماس روسیه با “جهان متمدن” را قطع می‌کند.

پرده آهنین اصطلاحی است که برای جدایی اروپای شرقی کمونیست از غرب این قاره به کار می‌رفت، از پایان جنگ جهانی دوم تا زمان پایان جنگ سرد.

منبع تصویر،GETTY IMAGESتوضیح تصویر،

دیدار زلنسکی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، سپتامبر گذشتهاز پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهیدپادکسترادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها

پایان پادکست

یولیا مک‌گافی، سردبیر وب سایت خبری نووایا وریمیا، می‌گوید وقتی زلنسکی در آوریل ۲۰۱۹ رئیس جمهور شد، در تواناییش برای رهبری حکومت تردید وجود داشت.

خانم مک‌گافی می‌گوید اما طی هفته گذشته علاقه اوکراینی‌ها به رئیس جمهورشان بسرعت بیشتر شده است:

“پس از شروع جنگ، حمایت و احترام کاملی به زلنسکی شکل گرفت و اوکراینی‌ها همه در اطراف او گرد آمدند. او عاملی پیوستن مردم شد و می‌توانم بگویم نقشی الهام‌بخشی ایفا می‌کند. او دولتی را رهبری می‌کند که ارتش پوتین را متوقف می‌کند و به همین دلیل بسیاری او را از صمیم قلب تحسین می‌کنند و به او احترام می‌گذارند.”

ورود زلنسکی به صحنه سیاست به نوعی تقلید زندگی واقعی از دنیای هنر بود. او در سال ۲۰۱۵ به عنوان بازیگر کمدی با بازی در سریال تلویزیونی “خادم ملت” در نقش رئیس جمهور اوکراین ظاهر شد و به شهرت رسید.

او در این سریال محبوب تلویزیونی، نقش معلم مدرسه‌ای را بازی می‌کرد که تصادفی رئیس جمهور اوکراین می‌شد، پس از انتشار گسترده ویدئویی درباره فساد سیاسی که یکی از دانش‌آموزانش در فضای مجازی منتشر می‌کند.

او بعد یک حزب سیاسی با نام “خادم ملت” و با شعار مبارزه با فساد تاسیس کرد.

نامزدی او را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ اوکراین را در ابتدا برخی شوخی تلقی کردند. اما او با ۷۳ درصد آرا پیروز شد و قول داد که با فساد مبارزه و در شرق کشور صلح برقرار کند.

یارینا کلیوچکوفسکا مشاور ارتباطات یادآوری می‌کند که رئیس جمهوری اوکراین اختیارات زیادی دارد اما انجام چنین وعده‌هایی همیشه سخت بوده است و “فقط باعث افول سریع کسی می‌شود که ریاست جمهوری را با چنین محبوبیت بالایی شروع می‌کند.”

قبل از ورود به سیاست

  • ولودیمیر زلنسکی در سال ۱۹۷۸ در شهر کریفیی ریه، در شرق اوکراین متولد شد
  • از دانشگاه اقتصاد ملی کییف در رشته حقوق فارغ التحصیل شد
  • یکی از موسسان یک شرکت موفق تولید برنامه های تلویزیونی کمدی بود
  • برنامه تلویزیونی برای شبکه خصوصی ایگور کولومویسکی، میلیاردر اوکراینی و استاندار سابق استان دنیپروپتروفسک تولید کرد
  • ایگور کولومویسکی بعدا در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت مالی کرد
  • تا اواسط دهه ۲۰۱۰، فعالیت شغلی او فقط در تلویزیون و سینما متمرکز بود

زلنسکی در مبارزات انتخاباتی از حمایت ایگور کولومویسکی، تاجر و میلیاردر روسی برخوردار بود و همین باعث شده بود بسیاری نگران این باشند که او دست نشانده‌ و تحت کنترل مردی باشد که آمریکا به ظن کلاهبرداری و پولشویی درباره‌اش تحقیق می‌کند.

اما او در عمل نشان داد که مستقل‌تر از آن است که منتقدانش فکر می‌کردند. برای مثال او با خصوصی سازی مجدد “بانک پرایوت” که قبلا به کولومویسکی تعلق داشت و ملی شده بود، موافقت نکرد.

بااینحال فساد در اوکراین ریشه‌دار است و این نگرانی هست که حتی یک قانون جدید ضد الیگارشی، می‌تواند فقط فعالیت‌های عده‌ای را محدود کند نه همه را.

از سوی دیگر تلاش‌های زلنسکی برای مذاکره با روسیه و یافتن راه حلی برای مناقشه در شرق اوکراین که بیش از ۱۴ هزار کشته برجای گذاشته هم موفقیت چندانی نداشت.

مبادله زندانیان و اقداماتی در جهت اجرای بخش‌هایی از توافقنامه مینسک صورت گرفت اما پیشرفتی حاصل نشد. پیمان مینسک در سال ۲۰۱۵، با هدف پایان دادن به جنگ خونین در شرق اوکراین در پایتخت بلاروس امضا شد.

از این رو در طول سال ۲۰۲۰، میزان محبوبیت زلنسکی پیوسته کاهش یافت.

اما پس از آن زلنسکی لحن قاطعانه‌تری را برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو به کار گرفت که باعث خشم رئیس جمهور روسیه شد.

یارینا کلیوچکوفسکا می‌گوید به نظر خیلی از اوکراینی‌ها حرف‌های زلنسکی درباره درگیری در شرق اوکراین و روابط با روسیه، تا پیش از روزهای اخیر، بیش از حد محجوبانه بوده است.

در حالیکه صدای طبل جنگ بلندتر می‌شد و موارد نقض آتش‌بس در خط مقدم رو به افزایش بود، ولودیمیر زلنسکی از “روز صلح” صحبت می‌کرد و همچنان به راه حل دیپلماتیک امیدوار بود.

خانم کلیوچکوفسکا می‌گوید: “او از موضوع جنگ، جنگ و هر چیز نظامی اجتناب می‌کرد. این موضوع برایش راحت نبود و حاضر نبود علنی درباره‌اش حرف بزند.”

او همچنین با هشدارهای روزانه ایالات متحده آمریکا و دیگر دولت‌های غربی درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه موافق نبود و استراتژی ارتباطی آمریکا را “برای اوکراین بسیار گران” دانسته بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید