مظنون اصلی حملات تروریستی پاریس خود را «سرباز خلافت اسلامی» خواند

0
999

مظنون اصلی حملات تروریستی پاریس خود را «سرباز خلافت اسلامی» خواند


طراحی چهره صلاح عبدالسلام در جلسه روز چهارشنبه دادگاهی در پاریس
طراحی چهره صلاح عبدالسلام در جلسه روز چهارشنبه دادگاهی در پاریس

مظنون اصلی حملات تروریستی جهادی به نقاط مختلف شهر پاریس در سال ۲۰۱۵ که ۱۳۰ کشته و صدها مجروح به جا گذاشت روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در اولین جلسه دادگاه گفت «یک سرباز خلافت اسلامی» است.

صلاح عبدالسلام ۳۱ ساله که با لباس‌ سیاه و یک ماسک مشکی در جلسه دادگاه حاضر شد یکی از ۲۰ مرد متهم به مشارکت در حملات مسلحانه و بمب گذاری در شش رستوران و کافه، سالن کنسرت بتکلان و استادیوم پاریس هستند که روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ روی داد.

صلاح عبدالسلام، شهروند فرانسوی مراکش‌تبار در پاسخ به سئوال دادگاه در مورد حرفه‌اش گفت: «شغلم را رها کردم تا سرباز خلافت اسلامی بشوم».

تصور می‌شود صلاح عبدالسلام تنها مهاجمی است که زنده مانده است. بقیه مهاجمان اصلی در درگیری با پلیس کشته شدند و سایر متهمان این پرونده افرادی هستند که به طور غیرمستقیم، با تامین اسلحه و خودرو و یا کمک به برنامه‌ریزی در این حملات مشارکت کرده‌اند.

گروه «خلافت اسلامی» از پیروان خود خواسته بود به تلافی مشارکت فرانسه در حملات ائتلاف بین‌المللی علیه این گروه در عراق و سوریه، در خاک فرانسه دست به حمله بزنند. این گروه مسئولیت حملات نوامبر ۲۰۱۵ را برعهده گرفت.

صلاح عبدالسلام در پاسخ به یکی از قضات دادگاه که نام او را پرسید گفت: «فقط می‌خواهم شهادت بدهم که الله خداوند یکتا و محمد رسول اوست».

قبل از آغاز محاکمه جان به دربردگان و خانواده قربانیان می‌گفتند که جلسات دادرسی ممکن است زوایای جدیدی از این حملات هولناک و انگیزه مهاجمان را روشن کند.

پدر یکی از قربانیان به خبرگزاری رویترز گفت: «معرفی کردن خود به عنوان سرباز خلافت اسلامی به این معناست که او با ما در جنگ است».

پدر یک قربانی دیگر گفت: «گوش دادن به شهادت متهمان بسیار مهم است و باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم به مظنونان و متهمان پرونده درد خود را توضیح بدهیم. البته می‌دانیم که این محاکمات رنج و عذاب خانواده‌ها و تمامی آن حوادث ناگوار را زنده خواهد کرد».

این دادرسی با ۱۸۰۰ شاکی و مشارکت بیش از ۳۰۰ وکیل حدود ۹ ماه طول خواهد کشید. وزیر دادگستری فرانسه آن را یک دادرسی طولانی و بی‌سابقه و ریاست دادگاه آن را یک محاکمه تاریخی توصیف کرده‌اند.

یازده نفر از مجموع ۲۰ متهم این پرونده در زندان و در انتظار محاکمه هستند. شش متهم دیگر که تصور می‌شود اکثر آن‌ها کشته شده‌اند به طور غیابی محاکمه خواهند شد. اکثر متهمان در صورت اثبات جرم به حبس ابد محکوم خواهند شد.

این محاکمه‌ها در یک سالن دادگستری ویژه که به این منظور در مرکز شهر پاریس دایر شده است برگزار می‌شوند و پلیس با تدابیر امنیتی شدید منطقه را کنترل می‌کند.

جرالد دارمانیان، وزیر کشور فرانسه، به رادیوی بین‌المللی فرانسه گفت: «خطر حملات تروریستی در فرانسه به خصوص در مواقعی نظیر محاکمه مربوط به حملات ۲۰۱۵ بالا است».

روز اول این دادرسی جنبه اداری دارد و فرصتی برای ثبت‌نام شاکیان است ولی رییس هیئت قضات ممکن است متن خلاصه‌ای در مورد نحوه وقوع حملات را قرائت کند.

شهادت قربانیان از روز ۲۸ سپتامبر آغاز خواهد شد. برای شنیدن شهادت قربانیان حملات به استادیوم پاریس و رستوران‌ها یک هفته و برای قربانیان سالن کنسرت بتکلان چهار هفته تعیین شده است.

جلسات پرسش از متهمان پرونده در ماه نوامبر آغاز می‌شود ولی پرسش‌های مربوط به هفته قبل و شب وقوع حملات از ماه مارس در دستور کار دادگاه قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که دادگاه احکام متهمان را اواخر ماه مه صادر کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید