امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه: دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در هفته های آینده

0
487

آقای ترامپ ساعاتی پیش گفته بود که “خیلی زود است” که با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کند و تاکید کرده بود آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست بلکه خواهان ایرانی “قدرتمند” است. حسن روحانی هم ساعاتی پیش گفته بود به خاطر “منافع” مردم حاضر است با هر کسی دیدار کند. آقای روحانی گفت: “گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد.” “آنجایی که احتمال موفقیت نه نود درصد بلکه احتمال موفقیت ده یا بیست درصد هم هست باید تلاشمان را انجام دهیم و برویم جلو و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.” آقای روحانی همچنین گفت: “امروز درباره نتیجه سفر ظریف به فرانسه جلسه داریم.” پس از اینکه آمریکا سال گذشته یک‌طرفه از برجام خارج شد و تحریم‌های وسیعی علیه ایران اعمال کرد، ایران اعلام کرد که برخی از تعهدات برجام را کنار می‌گذارد و غنی سازی را افزایش می‌دهد. این بحران با جنگ لفظی و ساقط کردن یک پهپاد آمریکا و “دو پهپاد ایران” شدت گرفت. جمعه گذشته محمد جواد ظریف به فرانسه سفر و با امانوئل مکرون دیدار کرد و دو کشور پیشنهادهایی را برای رفع بحران مطرح کردند. آقای ظریف در کمتر از ۴۸ ساعت، در سفری غیرمنتظره به شهر بیاریتز فرانسه که اجلاس سران گروه هفت در آن برگزار می‌شود رفت و با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و امانوئل مکرون دیدار کرد و گفتگوی کوتاهی هم با مقامات بریتانیایی و آلمانی داشت.

مکرون: شرایط برای دیدار روحانی و ترامپ آماده شده، ترامپ: احتمال دیدار با روحانی واقعی است

بی بی سی ـ 26.08.2019

Macron and Trump

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید شرایط برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی آماده شده و اظهار امیدواری کرد که در چند هفته آینده این دو با هم دیدار کنند.

آقای مکرون که همراه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در اجلاس سران کشورهای گروه هفت صحبت می‌کرد گفت با رئیس جمهور آمریکا موافق است که ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند:

“دو چیز برای ما خیلی مهم است، ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و شرایط کنونی به هیچ‌ وجه نباید ثبات منطقه را تهدید کند.”

آقای مکرون همچنین گفت: “آنچه من به آقای ظریف و در تماس تلفنی به آقای روحانی گفتم این بود که اگر با دیدار با پرزیدنت ترامپ موافقت شود، من مطمئنم که می‌توان ترتیب آن را فراهم کرد.”

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که “مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفتگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت روحانی و پرزیدنت روحانی باشیم.”

آقای مکرون البته هشدار داد که “هیچ چیز هنوز قطعی نشده و اوضاع هنوز شکننده است اما گفتگو درباره برخی جزئیات فنی شروع شده که پیشرفتی هم داشته است.”

دونالد ترامپ نیز در باره ایران گفت: “آنها باید خوب بازی کنند، اگر متوجه منظورم می‌شوید، آنها نمی‌توانند آن کارهایی را می‌گویند می‌خواهند انجام بدهند، انجام بدهند، چون اگر این کار را بکنند با نیروی واقعا خیلی خشنی روبرو خواهند شد. برای همین من فکر می‌کنم که آنها خوب بازی خواهند کرد.”

او البته اضافه کرد که “اگر شرایط درست باشند”، احتمال دیدار با آقای روحانی در چند هفته آینده “واقع‌بینانه” هست و اینکه او احساس خوبی به ایران دارد.

آقای ترامپ ساعاتی پیش گفته بود که “خیلی زود است” که با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کند و تاکید کرده بود آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست بلکه خواهان ایرانی “قدرتمند” است.

حسن روحانی هم ساعاتی پیش گفته بود به خاطر “منافع” مردم حاضر است با هر کسی دیدار کند. آقای روحانی گفت: “گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد.”

“آنجایی که احتمال موفقیت نه نود درصد بلکه احتمال موفقیت ده یا بیست درصد هم هست باید تلاشمان را انجام دهیم و برویم جلو و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.”

آقای روحانی همچنین گفت: “امروز درباره نتیجه سفر ظریف به فرانسه جلسه داریم.”

پس از اینکه آمریکا سال گذشته یک‌طرفه از برجام خارج شد و تحریم‌های وسیعی علیه ایران اعمال کرد، ایران اعلام کرد که برخی از تعهدات برجام را کنار می‌گذارد و غنی سازی را افزایش می‌دهد. این بحران با جنگ لفظی و ساقط کردن یک پهپاد آمریکا و “دو پهپاد ایران” شدت گرفت.

جمعه گذشته محمد جواد ظریف به فرانسه سفر و با امانوئل مکرون دیدار کرد و دو کشور پیشنهادهایی را برای رفع بحران مطرح کردند.

آقای ظریف در کمتر از ۴۸ ساعت، در سفری غیرمنتظره به شهر بیاریتز فرانسه که اجلاس سران گروه هفت در آن برگزار می‌شود رفت و با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و امانوئل مکرون دیدار کرد و گفتگوی کوتاهی هم با مقامات بریتانیایی و آلمانی داشت.

  • حسن روحانی: حاضرم به خاطر مردم با هر شخصی دیدار کنم
  • آمریکا: تهدید ایران را جدی می‌گیریم؛ ایران: دولت آمریکا مظلوم نمایی می‌کند
  • پس از گفتگو با امانوئل مکرون، ظریف نشست گروه هفت را ترک کرد

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه به رویترز گفت: “ظریف جمعه با پیشنهاد ایران به پاریس آمد و روشن است که این پیشنهاد باید بهتر شود.”

“دیروز بحث‌های اساسی بین رهبران گروه هفت در جریان بود و این مهم بود که ظریف را در جریان آخرین گفتگوها می‌گذاشتیم” تا بتوانیم “تنش‌ها را کاهش دهیم و فضایی برای مذاکره ایجاد کنیم.”

به گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه هماهنگی برای این دیدار، “در زمانی بسیار کوتاه” انجام گرفت و دیگر کشورها “در اسرع وقت” و در عرض “چند ساعت” در جریان قرار گرفتند.

انتظار می‌رود هم آقای ترامپ هم آقای روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود در نیویورک حضور داشته باشند.

———————–

حسن روحانی: حاضرم به خاطر مردم با هر شخصی دیدار کنم

حسن روحانیحق نشر عکسPRESIDENT.IR

یک روز بعد از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به محل برگزاری نشست گروه هفت، حسن روحانی، رئیس جمهوری گفته است که به خاطر مردم حاضر است با هر شخصی دیدار کند.

آقای روحانی در سخنرانی در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی در هفته دولت گفت: “گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد”.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به دومین سفر وزیرامور خارجه به فرانسه در کمتر از یک هفته، گفته “ظریف با ما مشورت کرد و دوباره به فرانسه برگشت”.

سفر ظریف به محل برگزاری نشست گروه هفت، در ایران با انتقادهایی مواجه شده است. منتقدان می‌گویند مذاکره در شرایط فعلی به نفع ایران نیست و “سازش” به شمار می‌آید.

با این حال حسن روحانی با دفاع از سفر آقای ظریف گفته “اگر بدانیم ملاقاتی منافع‌مان را تأمین می‌کند، دریغ نخواهیم کرد”.

آقای روحانی گفته “آنجایی که احتمال موفقیت نه ۹۰ درصد بلکه احتمال موفقیت ۱۰ یا ۲۰ درصد هم هست باید تلاشمان را انجام دهیم و برویم جلو و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم”.

آقای روحانی همچنین گفت: “امروز درباره نتیجه سفر ظریف به فرانسه جلسه داریم”.

آقای ظریف روز یکشنبه سوم شهریور (۲۵ اوت) در سفری غیرمنتظره به محل برگزاری نشست گروه هفت در فرانسه رفت و با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور در حاشیه اجلاس دیدار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در نشست گروه هفت حضور دارد امروز گفته “با مذاکره آقای مکرون و وزیر امور خارجه ایران موافق بوده است”.

مقامات فرانسه پیشتر تأیید کرده بودند که این دیدار در هماهنگی با آمریکا صورت گرفته است.

تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن از جمله موضوعات جلسه سران هفت کشور اقتصادی جهان در جنوب فرانسه بوده.

  • ترامپ: برای دیدار با ظریف خیلی زود است
  • پس از گفتگو با امانوئل مکرون، ظریف نشست گروه هفت را ترک کرد
  • مکرون جزئیاتی از ‘طرح نجات برجام را به ترامپ گفته’ است

همزمان امروز در ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته است که سفر آقای ظریف که به درخواست فرانسه صورت گرفته “مخفیانه نبوده و آمریکایی‌ها نیز مطلع بوده‌اند”.

سخنگوی دولت اضافه کرد که “ظریف تمایلی برای ملاقات با مقامات آمریکا نداشت”.

به گفته آقایی ربیعی، فرانسه به ابتکار خود گفت‌گوهایی را با آمریکا انجام داده است.

فرانسه در ماه‌های گذشته تلاش کرده تا در زمینه برجام و تنش میان ایران و آمریکا نقش میانجی را بازی کند. اخیرا امانوئل مکرون در حال رایزنی بر روی طرحی برای نجات برجام بوده است.

در هفته‌های اخیر و با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا آقای ترامپ و وزیر خارجه‌اش بارها گفته‌اند که حاضر به “مذاکره بدون پیش‌شرط” با ایران برای رسیدن به توافقی دوجانبه به جای برجام هستند.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به صراحت هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرده و گفته است که آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

—————

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید