پس از گفتگو با امانوئل مکرون، ظریف نشست گروه هفت را ترک کرد

0
1227

سران هفت کشور اقتصادی جهان در جنوب فرانسه برای نشستی دو روزه گردهم آمده‌اند قرار است مسائلی مهم از جمله تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن و بحران آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون برزیل در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیشتر گفته بود که رهبران شرکت کننده در نشست گروه هفت برغم اختلافات بر سرتوافق هسته‌ای ایران، موضع مشترکی نسبت به این کشور دارند. آقای مکرون همچنین با تاکید بر این که هیچ یک از کشورهای گروه هفت خواستار دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست، گفته بود همه اعضای گروه هفت به برقراری صلح و ثبات در منطقه پایبند هستند. بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی که هنگام ناهار دو نفره روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا داشت جزئیاتی از طرح خود برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران را مطرح کرده است. دستیاران آقای مکرون به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند لغو محدود تحریم نفتی ایران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران بخشی از طرح فرانسه است. رئیس‌جمهور فرانسه برای حل تنش اخیر میان تهران و واشنگتن پیشنهادی را با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میان گذاشته تا ایران را متقاعد کند در توافق هسته‌ای باقی بماند. باید دید آمریکا تا چه حد حاضر است با این پیشنهاد راه بیاید. آقای ظریف هم در دیدار دو روز پیش خود با آقای مکرون پیشنهاد ایران را مطرح کرده بود. آقای ظریف گفت‌وگوها با رئیس جمهور فرانسه را “خوب و سازنده‌” خوانده و گفته بود تماس‌ها بین روسای جمهور ایران و فرانسه ادامه خواهد داشت.

پس از گفتگو با امانوئل مکرون، ظریف نشست گروه هفت را ترک کرد

بی بی سی – 26.08.2019

محمد جواد ظریفحق نشر عکسREUTERS

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نشست گروه هفت در بیاریتز فرانسه را ترک کرده و عازم ایران شده است.

رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، آقای ظریف سه ساعت و نیم گفتگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. آقای ظریف هم در توئیتر این موضوع را تایید کرد و نوشت: “راه دشواری در پیش است اما ارزشش را دارد.”

آقای ظریف همچنین دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی داشته است.

به گفته مقامات فرانسوی این گفتگوها “مثبت” بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.

جواد ظریفحق نشر عکسJAVAD ZARIF TWITTER

آقای ظریف امروز بدون اعلام قبلی با هوپیمای دولتی ایران به شهر بیاریتز فرانسه رفت و دقایقی پس از ورود به این شهر گفتگوها را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد.

کاخ الیزه می‌گوید فرانسه، آمریکا را در جریان این دعوت از آقای ظریف گذاشته اما کاخ سفید این موضوع را تکذیب می‌کند و برخی مقامات سابق و فعلی ..

پیشتر خبرگزاری‌های ایران به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده بودند که “به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه، ظریف برای ادامه رایزنی ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.”

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه به رویترز گفت: “ظریف جمعه با پیشنهاد ایران به پاریس آمد و روشن است که این پیشنهاد باید بهبود پیدا کند.”

“دیروز بحث‌های اساسی بین رهبران گروه هفت در جریان بود و این مهم بود که ظریف را در جریان آخرین گفتگوها می‌گذاشتیم” تا بتوانیم “تنش‌ها را کاهش دهیم و فضایی برای مذاکره ایجاد کنیم.”

جزئیات این پیشنهادها فاش نشده و روشن نیست آیا آقای مکرون سعی کرده توافق کشورهای گروه هفت را به دست بیاورد یا خیر.

سران هفت کشور اقتصادی جهان در جنوب فرانسه برای نشستی دو روزه گردهم آمده‌اند قرار است مسائلی مهم از جمله تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن و بحران آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون برزیل در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیشتر گفته بود که رهبران شرکت کننده در نشست گروه هفت برغم اختلافات بر سرتوافق هسته‌ای ایران، موضع مشترکی نسبت به این کشور دارند. آقای مکرون همچنین با تاکید بر این که هیچ یک از کشورهای گروه هفت خواستار دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست، گفته بود همه اعضای گروه هفت به برقراری صلح و ثبات در منطقه پایبند هستند.

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی که هنگام ناهار دو نفره روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا داشت جزئیاتی از طرح خود برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران را مطرح کرده است.

دستیاران آقای مکرون به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند لغو محدود تحریم نفتی ایران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران بخشی از طرح فرانسه است.

رئیس‌جمهور فرانسه برای حل تنش اخیر میان تهران و واشنگتن پیشنهادی را با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میان گذاشته تا ایران را متقاعد کند در توافق هسته‌ای باقی بماند. باید دید آمریکا تا چه حد حاضر است با این پیشنهاد راه بیاید. آقای ظریف هم در دیدار دو روز پیش خود با آقای مکرون پیشنهاد ایران را مطرح کرده بود.

آقای ظریف گفت‌وگوها با رئیس جمهور فرانسه را “خوب و سازنده‌” خوانده و گفته بود تماس‌ها بین روسای جمهور ایران و فرانسه ادامه خواهد داشت.

  • مکرون جزئیاتی از ‘طرح نجات برجام را به ترامپ گفته’ است
  • ظریف: اگر اروپا به تعهداتش عمل کند به‌طور کامل به برجام برمی‌گردیم، حتی بدون آمریکا
  • مکرون: سعی می‌کنم ترامپ را به برداشتن برخی تحریم‌های ایران ترغیب کنم
امانوئل مکرون و دونالد ترامپ ظهر شنبه با هم نهار خوردندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionامانوئل مکرون و دونالد ترامپ ظهر شنبه با هم نهار خوردند

دونالد ترامپ به شکل تلویحی توافق سران جی‌هفت برای ارسال پیام به تهران را زیر سوال برد و گفت به رغم اینکه مشکلی با تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه با کاهش تنش با ایران ندارد اما آمریکا مسیری مجزا برای مسئله ایران می‌پیماید.

پیش از سفر آقای ظریف، منابع فرانسوی گفته بودند سران جی‌هفت پذیرفته‌اند که از طریق امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور پیامی به سران جمهوری اسلامی ارسال کنند.

اما وقتی آقای ترامپ در مقابل این پرسش قرار گرفت که آیا با محتوای این پیام موافق است، گفت: “من درباره این موضوع صحبتی نکردم.”

او با این حال افزود که مشکلی با تلاش‌های امانوئل مکرون یا شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری ندارد.

فرانسه از حامیان برجام و از مخالفان تحریم ایران محسوب می‌شود اما دونالد ترامپ اصرار دارد که بر شدت فشار بر ایران بیافزاید تا مقام‌های ایرانی حاضر شوند با او مذاکره کنند. او معتقد است مذاکره‌ ایران با آمریکا در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، به یک “توافق بد” ختم شده است.

www.iran-ghalam.com

 

————————-

فرانسه: خبر سفر ظریف را در آخرین لحظات به اطلاع گروه ۷ رساندیم

کاخ سفید می‌گوید دونالد ترامپ از خبر سفر ظریف به بیاریتز “غافلگیر” شده است. حال مقامات فرانسه می‌گویند به دلیل “حساسیت موضوع” این خبر کوتاه قبل به اطلاع همه رسیده است. آنگلا مرکل هم می‌گوید از این خبر غافلگیر شده است.

    
G7-Gipfel in Frankreich Treffen Sarif und Macron (picture-alliance/AP Photo/Twitter Javad Zarif)

کاخ الیزه روز یکشنبه سوم شهریور (۲۵ اوت) اعلام کرد که سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به اجلاس گروه ۷  به بیاریتز با توافق ترامپ انجام گرفته است. مکرون شخصا در بیاریتز با وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ظریف پس از دیدارش با همتای فرانسوی خود  تصاویری از مذاکرات خود با مقام‌های فرانسوی در شهر بیاریتز را هم در شبکه توئیتر انتشار داده است.

توجیه مقامات کاخ الیزه در مورد اطلاع‌رسانی سفر ظریف

اینکه سران گروه هفت از سفر ظریف به بیاریتز مطلع بوده‌اند یا نه، به خبری مناقشه‌برانگیز در رسانه‌های تبدیل شده است. نخست کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از خبر سفر ظریف به محل اجلاس “غافلگیر” شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفته است سفر ظریف برای او “غیرمنتظره” بوده است.

اما مقامات فرانسه در پی اعلام موضع کاخ سفید گفته‌اند که همه اعضای گروه هفت از سفر ظریف “تا جایی که فرصت باقی بود” مطلع شده بودند.

یک مقام کاخ الیزه به خبرگزاری رویترز در مورد نحوه اطلاع‌رسانی این خبر گفته است: «به صورت یک یادداشت خیلی کوتاه سازماندهی شده بود.» او افزود: «این امر در فاصله یک دریچه خیلی کوتاه اتفاق افتاد. دیگر اعضا نیز در حد ممکن سریع اطلاع یافتند. همه چیز در عرض چند ساعت رخ داد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام کاخ الیزه در پاسخ به این پرسش که “پس چرا دیگر اعضا گفته‌اند که غافلگیر شده‌اند؟” اظهار داشت: «آنها تا جایی که وقت بود مطلع شدند» و افزود که این وضعیت دیپلماتیک خیلی حساس بوده است

مرکل: دیدار ظریف با لودریان ارتباطی به نشست جی ۷ ندارد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در واکنش به سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز محل نشست گروه ۷ گفت که دیدار ظریف و لودریان “ارتباطی با نشست گروه ۷ ندارد” و آن را “رویدادی موازی” خواند. مرکل در عین حال این اقدام را “کمک بله حل مناقشه” دانست.

خبرگزاری آلمان روز یکشنبه سوم شهریور (۲۵ اوت) گزارش داده است که صدراعظم آلمان در واکنش به سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به بیاریتز، محل برگزری نشست جی ۷ گفت که دیدار و گفت‌وگوهای وزیر خارجه ایران با وزیر امور خارجه فرانسه “رویدادی موازی بوده” و “از سوی گروه ۷ صورت نگرفته” است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

مرکل در عین حال تاکید کرد که طبق توافق صورت گرفته، هر گونه تلاش برای رفع تشدید اختلافات هسته‌ای با ایران ارزشمند است. او همچنین گفته است که سران کشورهای گروه ۷ توافق کردند که ایران نباید سلاح هسته‌ای بدست آورد و همه می‌خواهند از طریق مذاکره به این هدف برسند.

مرکل در ارتباط با سفر ظریف همچنین گفته است که او از پیش اطلاعی از این سفر نداشته و غافلگیر شده است.

ظریف پس از سه ساعت و نیم مذاکره بیاریتز را ترک کرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از چند گفت‌وگو سوار هواپیمای خود شده و به ایران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام فرانسه گفت که جواد ظریف به مدت سه ساعت و نیم گفت‌وگو داشته است که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بوده است.

ظریف در یک پیام توئیتری خود گفته است که نزدیک شدن مواضع راهی است دشوار.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید