تراب حق‌شناس از فعالان چپ ایران درگذشت

0
967

حق‌شناس در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌نمایندگی از سوی مجاهدین خلق به فلسطین، لبنان، سوریه و چند کشور دیگر خاورمیانه رفت تا همکاری جنبش آزادیبخش فلسطین را جلب کند و آموزش نظامی دوستانش را تدارک ببیند.او در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ یکی از مسئولان سازمان مجاهدین خلق در تماس با آیت‌الله خمینی، رهبر بعدی انقلاب ایران، در نجف بود. حق‌شناس در سال ۱۳۵۴ به بخش مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق پیوست و در سال ۱۳۵۷ با انقلاب ایران در تشکیل سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر، شرکت کرد. حق‌شناس پس از سرکوب‌های ۱۳۶۰ به خارج از کشور رفت و در آن‌جا به نوشتن، ترجمه و جمع‌آوری اسناد جنبش چپ روی آورد. او در خارج از کشور به‌همراه جمعی از دوستان و همسرش پوران بازرگان، گروه «اندیشه و پیکار» را تشکیل داد و نشریه‌ای به همین نام منتشر کرد که همچنان فعالیت این گروه ادامه دارد.

تراب حق‌شناس از فعالان چپ ایران درگذشت

رادیو زمانه ـ 26.01.2016

تراب حق‌شناس از فعالان سیاسی چپ ایران که فعالیت خود را با نیروهای مذهبی آغاز کرده بود، دوشنبه شب پنجم بهمن‌ماه پس از پنج سال مبارزه با بیماری آی.ال.اس، در سن ۷۲ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

تراب حق‌شناس جهرمی بود و در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. او پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به سیاست روی آورد و فعالیت‌های سیاسی خود را از سال‌های پایانی دهه ۱۳۳۰ در نهضت آزادی ایران و جبهه ملی دوم آغاز کرد. در سال ۱۳۳۶، هنگامی که دانش‌آموز دبیرستان بود برای گذراندن دوره طلبگی به حوزه علمیه قم رفت اما بعد در دانشسرای عالی در رشته زبان انگلیسی درس خواند و در همین دانشسرا به عضویت انجمن اسلامی آن در آمد و در سال ۱۳۴۴ از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران شد.

حق‌شناس در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌نمایندگی از سوی مجاهدین خلق به فلسطین، لبنان، سوریه و چند کشور دیگر خاورمیانه رفت تا همکاری جنبش آزادیبخش فلسطین را جلب کند و آموزش نظامی دوستانش را تدارک ببیند.

او در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ یکی از مسئولان سازمان مجاهدین خلق در تماس با آیت‌الله خمینی، رهبر بعدی انقلاب ایران، در نجف بود.

حق‌شناس در سال ۱۳۵۴ به بخش مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق پیوست و در سال ۱۳۵۷ با انقلاب ایران در تشکیل سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر، شرکت کرد.

حق‌شناس پس از سرکوب‌های ۱۳۶۰ به خارج از کشور رفت و در آن‌جا به نوشتن، ترجمه و جمع‌آوری اسناد جنبش چپ روی آورد.

او در خارج از کشور به‌همراه جمعی از دوستان و همسرش پوران بازرگان، گروه «اندیشه و پیکار» را تشکیل داد و نشریه‌ای به همین نام منتشر کرد که همچنان فعالیت این گروه ادامه دارد.

مرگ همراه و همسرش پوران بازرگان در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷) تأثیر ناگواری بر او گذاشت و سپس خود او گرفتار بیماری غیرقابل درمان شد.

در ترجمه‌ها و نوشته‌های به جای مانده از تراب حق‌شناس مطالب ادبی نیز دیده می‌شود، از جمله ترجمه مجموعه شعرهایی از محمود درویش، شاعر فقید فلسطینی.

مراسم خاکسپاری تراب حق‌شناس بعد از ظهر روز پنجم فوریه / ۱۶ بهمن‌ماه در گورستان پرلاشز پاریس برگزار خواهد شد.

______________________________

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید