ژنرال دانفورد: خروج از برجام توافق با سایرین را سخت تر می کند

0
1104

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می گوید که ایران به توافق اتمی، برجام، پایبند بوده و هرگونه تصمیمی برای خروج از آن می تواند باعث شود سایر کشورها کمتر برای توافق با آمریکا رغبت نشان دهند. ژنرال جوزف دانفورد که در کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا صحبت می کرد در عین حال گفت که ایران بر فعالیت هایش در سایر زمینه ها افزوده. به گزارش خبرگزاری رویترز سناتور دمکرات جک رید از ژنرال دانفورد پرسید آیا خروج از توافق اتمی میان ایران و قدرت ها (برجام) بر توانایی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی یا رسیدن به یک راه حل غیرنظامی برای حل مساله کره شمالی اثر می گذارد. ژنرال دانفورد در پاسخ گفت: “حرف درستی است که اگر ما توافقی که امضا کرده ایم را به هم بزنیم درحالی که طرف آن را نقض نکرده، بر تمایل دیگران به امضا توافق با ما اثر می گذارد.” دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درحال بررسی خروج از برجام بوده که با واکنش منفی متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده. سفرای بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در آمریکا روز دوشنبه قویا از برجام حمایت کردند. آقای ترامپ هفته پیش در نطق مجمع عمومی سازمان ملل برجام را “مایه شرمساری” آمریکا دانست و بعد از آن گفت تصمیمش را درباره آن گرفته هرچند آن را فاش نکرد. دولت ترامپ همزمان در هفته های اخیر برای تقویت برجام با اروپایی ها وارد گفتگو شده و وزیر خارجه آمریکا هشدار داده که اگر این توافق اصلاح نشود آمریکا آن را ترک می کند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که “نیازی به بازگشایی برجام نیست چون کاملا به نتایج مورد نظر رسیده.” او در اشاره به بالا گرفتن تنش با کره شمالی گفت: “ما همین حالا یک بحران بالقوه اتمی داریم. مسلما نیازی نداریم وارد یک بحران دیگر شویم.” مقام های دولت ترامپ می گویند که هرچند ایران به متن توافق پایبند بوده اما روح آن را از جمله با آزمایش های موشکی نقض کرده است.

ژنرال دانفورد: خروج از برجام توافق با سایرین را سخت تر می کند

  • 26 سپتامبر 2017 – 04 مهر 1396  بی بی سی
Image captionژنرال دانفورد در یک کمیته مجلس سنا اظهار نظر می کرد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می گوید که ایران به توافق اتمی، برجام، پایبند بوده و هرگونه تصمیمی برای خروج از آن می تواند باعث شود سایر کشورها کمتر برای توافق با آمریکا رغبت نشان دهند.

ژنرال جوزف دانفورد که در کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا صحبت می کرد در عین حال گفت که ایران بر فعالیت هایش در سایر زمینه ها افزوده.

به گزارش خبرگزاری رویترز سناتور دمکرات جک رید از ژنرال دانفورد پرسید آیا خروج از توافق اتمی میان ایران و قدرت ها (برجام) بر توانایی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی یا رسیدن به یک راه حل غیرنظامی برای حل مساله کره شمالی اثر می گذارد.

ژنرال دانفورد در پاسخ گفت: “حرف درستی است که اگر ما توافقی که امضا کرده ایم را به هم بزنیم درحالی که طرف آن را نقض نکرده، بر تمایل دیگران به امضا توافق با ما اثر می گذارد.”

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درحال بررسی خروج از برجام بوده که با واکنش منفی متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده.

سفرای بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در آمریکا روز دوشنبه قویا از برجام حمایت کردند.

آقای ترامپ هفته پیش در نطق مجمع عمومی سازمان ملل برجام را “مایه شرمساری” آمریکا دانست و بعد از آن گفت تصمیمش را درباره آن گرفته هرچند آن را فاش نکرد.

دولت ترامپ همزمان در هفته های اخیر برای تقویت برجام با اروپایی ها وارد گفتگو شده و وزیر خارجه آمریکا هشدار داده که اگر این توافق اصلاح نشود آمریکا آن را ترک می کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که “نیازی به بازگشایی برجام نیست چون کاملا به نتایج مورد نظر رسیده.”

او در اشاره به بالا گرفتن تنش با کره شمالی گفت: “ما همین حالا یک بحران بالقوه اتمی داریم. مسلما نیازی نداریم وارد یک بحران دیگر شویم.”

مقام های دولت ترامپ می گویند که هرچند ایران به متن توافق پایبند بوده اما روح آن را از جمله با آزمایش های موشکی نقض کرده است.

یوکیا آمانوحق نشر عکسEPA
Image captionیوکیا آمانو می‌گوید ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است

ژنرال دانفورد هم در جلسه روز سه شنبه گفت: “ایران در سراسر خاورمیانه نفوذ بد دارد، آزادی کشتیرانی را تهدید می کند و از سازمان های تروریستی در سوریه، عراق و یمن پشتیبانی می کند.”

مقام های دولت گفته اند که ممکن است تصمیم گیری در مورد آینده برجام را به کنگره بسپارند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل اوایل سپتامبر گفت که اگر رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تایید نکند این به معنای خروج از توافق هسته‌ای نیست بلکه موضوع به کنگره آمریکا ارجاع خواهد شد.

او گفت در آن صورت کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد.

درخواست آمانو

همزمان یوکیا آمانو، مدیر سازمان بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه از قدرت ها خواست از بخشی از برجام که به فناوری های قابل استفاده در توسعه بمب اتمی مرتبط است رفع ابهام کنند.

“بخش تی” این توافق “فعالیت هایی که به توسعه یک وسیله انفجاری اتمی کمک می کند” را منع می کند که از جمله شامل مدل سازی های کامپیوتری برای شبیه سازی بمب اتمی است.

معلوم نیست که تصدیق پایبندی ایران به این بخش به عهده چه کسی است چون نامی از آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی برد.

به گزارش رویترز روسیه می گوید که این بدان معنی است که آژانس در این زمینه اختیاری ندارد اما کشورها غربی و آژانس نظر دیگری دارند.

آقای آمانو در اشاره به “بخش تی” برجام به این خبرگزاری گفت: “ابزارهای ما محدود است.”

او اظهار امیدواری کرد که طرف های توافق در کمیسیون مشترک برجام درباره آن بحث کنند.

“شفاف سازی بیشتر مفید خواهد بود… روسیه نظر دیگری دارد. آنها بر این نظرند که این وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. دیگران نظر متفاوتی دارند و بحث ها ادامه دارد.”

بیشتر بخوانید:

آمانو: آژانس بیش از دیگر کشورها به مراکز ایران دسترسی تکمیلی دارد

وزیر امور خارجه ایران ترامپ را به کم اطلاعی متهم کرد

حمله شدید ترامپ به حکومت ایران در سازمان ملل

مقام‌های آمریکایی ‘طرح تازه‌ای علیه ایران به ترامپ پیشنهاد کرده‌اند’

ترامپ می‌گوید درباره برجام ‘تصمیم گرفته است’‏

ظریف: اگر مذاکره مجدد می‌خواهند، ابتدا ۱۰ تن اورانیوم ایران را پس دهند

تیلرسون: برجام اصلاح نشود خارج می شویم

آمریکا ‘برای ادامه محدودیت‌های‌ ایران بعد از برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کند’

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید