امریکا: پوتین “نفوذ” در انتخابات را رهبری‌ کرده‌است/ روسیه: این‌ اتهامات “یاوه‌های مضحک” است

0
934
شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در تازه ترین گزارش از حملات سایبری ورسیه از قول مقام‌های ارشد اطلاعاتی گزارش داد که آنها مطمئن اند ولادیمیر پوتین خودش پشت عملیات هک‌کردن ایمیل حزب دموکرات و ستاد هیلاری کلینتون بوده است و بعد از آن هم شیوه انتشار و استفاده از این محتوای به‌دست‌آمده را هدایت می‌کرده است. بنا به این گزارش که به نقل از یک مقام اطلاعاتی امریکایی است عملیات روسیه برای “نفوذ” در انتخابات آمریکا ابتدا به عنوان “انتقام” ولادیمیر پوتین از هیلاری کلینتون آغاز شده است؛ با این هدف که سیاست آمریکا را آمیخته به فساد نشان دهد و بین واشنگتن و هم‌پیمانان کلیدی‌اش تفرقه بیاندازد.

امریکا: پوتین “نفوذ” در انتخابات را رهبری‌ کرده‌است/ روسیه: این‌ اتهامات “یاوه‌های مضحک” است

16.12.2016
فرارو- در حالیکه دولت ایالات متحده و شماری از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه، مسکو را متهم کرده‌اند پشت حملات سایبری به کارزار انتخابات آمریکا قرار دارد روسیه این ادعا را “مضحک” دانسته است.
به گزارش فرارو، طی روزهای اخیر مقامات امریکا، مسکو را به هک ایمیل‎‏های حزب دموکرات و یکی از دستیاران کلیدی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای “نفوذ” در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده است.
شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در تازه ترین گزارش از حملات سایبری ورسیه از قول مقام‌های ارشد اطلاعاتی گزارش داد که آنها مطمئن اند ولادیمیر پوتین خودش پشت عملیات هک‌کردن ایمیل حزب دموکرات و ستاد هیلاری کلینتون بوده است و بعد از آن هم شیوه انتشار و استفاده از این محتوای به‌دست‌آمده را هدایت می‌کرده است.
بنا به این گزارش که به نقل از یک مقام اطلاعاتی امریکایی است عملیات روسیه برای “نفوذ” در انتخابات آمریکا ابتدا به عنوان “انتقام” ولادیمیر پوتین از هیلاری کلینتون آغاز شده است؛ با این هدف که سیاست آمریکا را آمیخته به فساد نشان دهد و بین واشنگتن و هم‌پیمانان کلیدی‌اش تفرقه بیاندازد.امریکا: پوتین
بنا به این گزارش انتقام پوتین از کلینتون به خاطر آن است که کلینتون در سال 2011 و زمانی که وزیر خارجه بود، درستی انتخابات پارلمانی روسیه را زیر سوال برده بود. موضع‌گیری‌ای که پوتین را خشمگین کرد و گفت وزیرخارجه امریکا علنا مردم روسیه را به تظاهرات خیابانی دعوت می‌کند.
با این حال روسیه به شدت در برابر این ادعا واکنش نشان داده و آن را رد کرده است. سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه روز گذشته در پاسخ به این ادعا، آن را مضحک دانسته و گفت هیچ گونه شواهدی که نشان دهد روسیه در این کار دخالت داشته وجود ندارد.
“دمیتری پسکوف”، سخن‌گوی کاخ کرملین نیز ادعای دخالت پوتین در انتخابات امریکا را”یاوه‌هایی خنده‌دار” توصیف کرد.
از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز در پاسخ به گزارشات درباره دخالت پوتین در هک ایمیل های کلینتون توسط روسیه چنین ادعایی را “خنده دار” توصیف کرده و در واکنش به سخنگوی کاخ سفید که گفته بود، وی از حملات سایبری روسیه اطلاع داشته او را “فردی نادان” دانست.
حمله ترامپ به جاش ارنست شخص سخنگوی کاخ سفید، ساعاتی پس از آن انجام گرفت، که ارنست در مقابل خبرنگاران گفت: ترامپ قطعا می‌دانست که روسیه در حملات سایبری مخرب دست داشته و آن‌ها به کارزار او کمک کرده و به کارزار کلینتون ضربه زده‌اند. شما همه به یاد دارید که نامزد حزب جمهوری‌خواه روسیه را تشویق کرده بود دست به هک کردن رقیبش بزند، چرا که باور داشت این موضوع به کارزارش کمک می‌کند.
اشاره وی به سخنان مرداد ماه ترامپ بود که گفته بود “روسیه اگر صدای مرا می‌شنوی، ایمیل‌های گم‌شده هیلاری کلینتون را پیدا کن” سخنانی که بعدها ترامپ اعلام کرد “شوخی” بوده‌ و او هیچ آشنایی با رئیس‌جمهوری روسیه ندارد.
در مقابل دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در “هرشی” ایالت پنسیلوانیا، به سخنگوی کاخ سفید حمله کرد و گفت: این آدم نادان، جاش ارنست، من نمی‌دانم او اصلا با رئیس‌جمهوری اوباما حرف می‌زند. او شاید از جای دیگری دستور می گیرد.
رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نیز گفته است “اگر روسیه یا هر کس دیگری، هک کرده‌است، چرا کاخ سفید این‌همه منتظر مانده تا دست به اقدام بزند؟ چرا تنها الان که کلینتون شکست خورده، اعتراض می‌کنند”.
با این حال رئیس‌جمهور امریکا می‎گوید ایالات‌متحده نسبت به حملات سایبری روسیه که بر اساس اعلام سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن بخشی از تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا بوده‎اند، واکنش عملی نشان خواهد داد.
باراک اوباما این اظهارات را در مصاحبه با رادیوی ملی ان‌پی‎آر مطرح کرد و گفت: “من فکر می‎کنم هیچ شکی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش می‎کند بر یکپارچگی انتخابات ما اثر بگذارد. ما می‌بایست واکنش عملی نشان دهیم و این کار را خواهیم کرد.”
رئیس‌جمهور امریکا تصریح کرد: “این اقدامات در زمان و مکانی که خودمان انتخاب خواهیم کرد، صورت خواهند گرفت. برخی از این اقدامات ممکن است آشکار باشد و به اطلاع عموم برسد و برخی دیگر اعلان عمومی نخواهد شد.”
وی افزود: “پوتین کاملاً نسبت به احساس من دربارۀ این موضوع مطلع است، چراکه به‌طور مستقیم دراین‌باره با وی گفت‏‌وگو کردم.”
با این حال او در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش تاکید کرده است از منظر او ستادِ ترامپ به حملات سایبری یاری نرسانده و نقشی در آن نداشته، بلکه، “همان‌طور که بقیه هم موضوع را فهمیدند، آن‌ها هم این موضوع را فهمیدند که این حملات سایبری به سود کارزار هیلاری کلینتون نیست”.
اتهام به روسیه در انجام حملات سایبری به انتخابات آمریکا با هدف احتمالی تاثیرگذاری بر نتیجه آن طی هفته گذشته به اوج خود رسیده است و دمکرات‌ها و شماری از مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه، در مورد لزوم تحقیقات گسترده و واکنش به آن با هم اتفاق نظر دارند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید