سرویس اطلاعاتی آلمان: سیاست عربستان عامل بی‌ثباتی در جهان عرب است

0
958

طبق این گزارش، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، که پسر پادشاه این کشور نیز هست، در حال اجرای اصلاحات پرهزینه‌ای است تا خود را به عنوان جانشین پادشاه معرفی کند. «این امر باعث ایجاد تنش در خانواده سلطنتی و همچنین در میان متحدان منطقه‌ای این کشور شده‌است». سرویس اطلاعاتی آلمان عوامل ممکن در تغییر سیاست عربستان را تحلیل می‌کند و بیان می‌کند که رقابت عربستان با ایران در اثر این واقعیت که آمریکا دیگر یک متحد قدرتمند و نیروی پایدارکننده در منطقه نیست، تشدید یافته‌است. در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گزارشی از مؤسسه بروکینگز واشنگتن که در ماه سپتامبر منتشر شد می‌گوید «جاه‌طلبی خودسرانه» این شاهزاده باعث شده‌است بسیاری از دیگر شاهزادگان سعودی از او دور شوند. محمد بن سلمان ۳۰ ساله همچنین به غیر از مقام ولیعهدی، یکی از متصدیان اصلی شورای اقتصاد و سیاست‌گذاری نفتی عربستان است.

سرویس اطلاعاتی آلمان: سیاست عربستان عامل بی‌ثباتی در جهان عرب است

سرویس اطلاعاتی آلمان می‌گوید سیاست «مداخله‌جویانه بلندپروازانه» عربستان در یمن و دیگر کشورهای منطقه عامل بی‌ثباتی در جهان عرب است.

این سرویس اطلاعاتی در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده هم‌چنین می‌گوید که وزیر دفاع «جاه‌طلب» عربستان ممکن است با تلاش‌های خود برای تثبیت موقعیتش در صف جانشینی پادشاه، مناسبات کشورش با دیگر پادشاهی‌های خلیج فارس را با مخاطره روبه‌رو کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این سازمان در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد این‌گونه اظهارنظر کرد که «موضع دیپلماتیک محتاطانه اعضای بزرگتر خانواده پادشاهی عربستان سعودی جایش را به دخالت بدون فکر داده‌است.»

در این گزارش به تصمیم ریاض برای سرکوب قیام شیعیان حوثی در یمن نیز اشاره شده‌است.

این گزارش بر درگیری حکومت شیعه ایران و حکومت سنی عربستان که مرزهای طولانی با یمن دارد تأکید شده و گفته شده که این درگیری به دلیل مناقشات در جهان عرب و به‌ویژه جنگ در سوریه افزایش یافته‌است.

ریاض بر حذف بشار اسد رئیس جمهور سوریه اصرار دارد و برای برخی گروه‌های شورشی درگیر در جنگ‌های داخلی سوریه کمک‌های مالی و نظامی فراهم می‌کند.

عربستان به شدت خواهان سقوط بشار اسد و ایران حامی اصلی دولت سوریه به رهبری وی است.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، که پسر پادشاه این کشور نیز هست، در حال اجرای اصلاحات پرهزینه‌ای است تا خود را به عنوان جانشین پادشاه معرفی کند. «این امر باعث ایجاد تنش در خانواده سلطنتی و همچنین در میان متحدان منطقه‌ای این کشور شده‌است».

سرویس اطلاعاتی آلمان عوامل ممکن در تغییر سیاست عربستان را تحلیل می‌کند و بیان می‌کند که رقابت عربستان با ایران در اثر این واقعیت که آمریکا دیگر یک متحد قدرتمند و نیروی پایدارکننده در منطقه نیست، تشدید یافته‌است.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گزارشی از مؤسسه بروکینگز واشنگتن که در ماه سپتامبر منتشر شد می‌گوید «جاه‌طلبی خودسرانه» این شاهزاده باعث شده‌است بسیاری از دیگر شاهزادگان سعودی از او دور شوند.

محمد بن سلمان ۳۰ ساله همچنین به غیر از مقام ولیعهدی، یکی از متصدیان اصلی شورای اقتصاد و سیاست‌گذاری نفتی عربستان است.

عربستان از بهار سال جاری شروع به بمباران هوایی شیعیان حوثی کرد که علیه دولت دست به شورش زدند و بخش‌های وسیعی از کشور از جمله «صنعا» پایتخت را به اشغال خود در آوردند. با پیشروی این گروه شیعه نهایتاً عربستان به همراه ائتلافی از کشورهای عربی وارد جنگ علیه حوثی‌ها شد.

سرویس اطلاعاتی آلمان همچنین از رقابت ایران و عربستان برای افزایش نفوذ در عراق، لبنان و بحرین سخن گفته‌است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که تلاش‌های این خبرگزاری برای دریافت واکنش از دربار سعودی و وزارت خارجه آن کشور درباره این گزارش  تا این لحظه بی‌نتیجه بوده‌است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید