طارق عزیز، از مقام‌های ارشد دوره صدام درگذشت

0
1485

طارق عزیز دوستی دیرینه‌ای با صدام حسین داشت که از آغاز فعالیت آن دو در حزب بعث تا سقوط بغداد تداوم داشت. در دادگاه حاضر نشد به هیچ وجه علیه صدام حسین شهادت بدهد اما در عین حال مسئولیت همه اقداماتی را که در عراق انجام شده بود متوجه شخص صدام می‌دانست و خود و دیگر دولتمردان عراقی را مبرا می کرد. در مورد خودش تاکید داشت که جز در زمینه سیاست خارجی هیچ نقش دیگری در سیاست‌های صدام حسین نداشته است. با این حال دادگاه او را در اقدامات سرکوبگرانه صدام حسین علیه بارزانیها مجرم تشخیص داد و حکم اعدام برایش صادر کرد هر چند که این حکم به دلیل مخالفت جلال طالبانی، رییس جمهور وقت عراق اجرا نشد. طارق عزیز بعدها در زندان اذعان کرد که عراق علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرده و آلمان و فرانسه با موافقت آمریکا به عراق سلاح شیمیایی می‌فروخته‌اند.او همچنین گفت که صدام حسین هنگامی که تصمیم به حمله به کویت گرفت از لحاظ روانی بیمار بود.

طارق عزیز، از مقام‌های ارشد دوره صدام درگذشت

بی بی سی ـ 05.06.2015  طارق عزیز (سمت راست) نقش مهمی در دوران حکومت صدام حسین داشت

وزارت دادگستری عراق از مرگ طارق عزیز، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر این کشور در دوره صدام حسین، خبر داده است.

طارق عزیز ۷۹ ساله همچنین از مشاوران نزدیک صدام حسین بود.

به گفته وزارت دادگستری عراق، آقای عزیز صبح امروز (جمعه ۵ ژوئن، ۱۵ خرداد) در زندان درگذشت.

وی از زمان دستگیری در زندان بود.

طارق عزیز در سال ۲۰۰۳ پس از سقوط حکومت صدام خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کرد.

دادگاه عالی عراق در سال ۲۰۱۰ میلادی آقای عزیز را به مرگ محکوم کرد، اما این حکم او اجرا نشد

او در سال ۲۰۰۹ میلادی ابتدا از سوی دادگاه عالی عراق به جرم دست داشتن در اعدام ۴۲ بازرگان به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

دادگاه عالی عراق در سال ۲۰۱۰ میلادی بار دیگر آقای عزیز را محاکمه و به مرگ محکوم کرد، اما این حکم او اجرا نشد.

او به عنوان وزیر خارجه در زمان جنگ ایران و عراق و جنگ اول خلیج فارس، سخنگوی عراق بود و این سمت را تا سال ۱۹۹۱ در اختیار داشت.

تسلط وی به زبان انگلیسی باعث می شد که او توضیح دهنده سیاست های صدام حسین به جهانیان باشد

چهره آرام و تسلط وی به زبان انگلیسی از عواملی بودند که وی را به ویژه در سال های آخر حکومت صدام حسین تبدیل به نماینده وی در روابط خارجی و گفتگو با سران کشورهای دیگر کرد.

طارق عزیز در خانواده ای مسیحی در شمال عراق بدنیا آمد و از این لحاظ در میان مقام های ارشد دولت صدام که عمدتا سنی مذهب و اغلب از خاندان تکریتی بودند، یک استثنا محسوب می‌شود.

او قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی در ملاقاتی با ژان پل دوم، رهبر کاتولیک های جهان خواستار برقراری صلح شد.

مهرداد فرهمند، بی‌بی‌سی:

طارق عزیز عهده‌دار وظیفه حفظ چهره نظام صدام حسین در سطح جهانی بود، وجهه ای فرهنگی داشت چون بر خلاف دیگر سران حزب بعث که به نظامی‌گری شهرت داشتند، او پیشینه فرهنگی و روزنامه نگاری داشت. او با داشتن این وجهه چه در زمانی که مستقیما وزیر خارجه بود و چه هنگامی که معاونت صدام حسین را به عهده داشت کارگزار اصلی دستگاه سیاست خارجی عراق به شمار می‌رفت.

طارق عزیز دوستی دیرینه‌ای با صدام حسین داشت که از آغاز فعالیت آن دو در حزب بعث تا سقوط بغداد تداوم داشت. در دادگاه حاضر نشد به هیچ وجه علیه صدام حسین شهادت بدهد اما در عین حال مسئولیت همه اقداماتی را که در عراق انجام شده بود متوجه شخص صدام می‌دانست و خود و دیگر دولتمردان عراقی را مبرا می کرد.

در مورد خودش تاکید داشت که جز در زمینه سیاست خارجی هیچ نقش دیگری در سیاست‌های صدام حسین نداشته است. با این حال دادگاه او را در اقدامات سرکوبگرانه صدام حسین علیه بارزانیها مجرم تشخیص داد و حکم اعدام برایش صادر کرد هر چند که این حکم به دلیل مخالفت جلال طالبانی، رییس جمهور وقت عراق اجرا نشد.

طارق عزیز بعدها در زندان اذعان کرد که عراق علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرده و آلمان و فرانسه با موافقت آمریکا به عراق سلاح شیمیایی می‌فروخته‌اند.

او همچنین گفت که صدام حسین هنگامی که تصمیم به حمله به کویت گرفت از لحاظ روانی بیمار بود.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید