آمریکا معافیت عراق از تحریم ایران را تا حداکثر زمان ممکن تمدید کرد

0
590

دولت ایران با پیروزی جو بایدن بر رقیب خود دونالد ترامپ امیدوار بود که تحریم های ایالات متحده بلافاصله رفع شود و آمریکا که در بهار ۱۳۹۷ از توافق هسته ای برجام خارج شده بود دوباره به آن برگردد. با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت جدید ایالات متحده چشم انداز رفع احتمالی تحریم ها مبهم است و هر دو کشور ایران و آمریکا از دیگری می خواهد که ابتدا به اجرای کامل توافق هسته ای بازگردد تا طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند. آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران گفته است که ایالات متحده باید تحریم های را رفع کند و ایران با “راستی آزمایی” و موثر تشخیص دادن رفع تحریم ها، به تعهدات هسته ای خود در برجام بازخواهد گشت.

آمریکا معافیت عراق از تحریم ایران را تا حداکثر زمان ممکن تمدید کرد
ایران و عراق
توضیح تصویر،برخلاف اعطای معافیت به دولت عراق برای خرید انرژی از ایران، ایران به دلیل تحریم نمی تواند پول حاصل از آن را دریافت کند

یک مقام مسئول در دولت عراق تایید کرده است که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، معافیت عراق از تحریم ایران را برای واردات انرژی تا حداکثر زمان ممکن تمدید کرده است.

اعطای معافیت به دولت عراق برای واردات انرژی از ایران در آستانه مذاکرات “استراتژیک” آمریکا و عراق در هفته آینده صادر شده است.

عراق از ایران گاز و برق وارد می کند اما علیرغم اینکه اجازه دارد از ایران انرژی بخرد، بانک های این کشور به دلیل تحریم های مالی و بانکی علیه ایران قادر به پرداخت پول خرید و گاز نیستند. گزارش شده که ایران از بابت صادرات برق و گاز به عراق در حدود ۶ میلیارد دلار طلب دارد.

معافیت برای خرید گاز و برق از ایران در طول دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم صادر می شد اما اعتبار آن ۹۰ روزه بود.

دولت آقای بایدن این معافیت را ۱۲۰ روزه صادر کرده که حداکثر زمان مطابق مقررات ایالات متحده است.

پیش از این وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود که درباره خرید نفت از ایران که خلاف تحریم هایی است که دولت آمریکا برقرار کرده، اخطاری دریافت نکرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران در ماه های اخیر به امید رفع تحریم های آمریکا، مقادیر زیادی نفت به سوی چین فرستاده است.

دولت ایران با پیروزی جو بایدن بر رقیب خود دونالد ترامپ امیدوار بود که تحریم های ایالات متحده بلافاصله رفع شود و آمریکا که در بهار ۱۳۹۷ از توافق هسته ای برجام خارج شده بود دوباره به آن برگردد.

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت جدید ایالات متحده چشم انداز رفع احتمالی تحریم ها مبهم است و هر دو کشور ایران و آمریکا از دیگری می خواهد که ابتدا به اجرای کامل توافق هسته ای بازگردد تا طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران گفته است که ایالات متحده باید تحریم های را رفع کند و ایران با “راستی آزمایی” و موثر تشخیص دادن رفع تحریم ها، به تعهدات هسته ای خود در برجام بازخواهد گشت.

در حال حاضر ایران بر خلاف مفاد توافق هسته ای غنی سازی اروانیوم با خلوص ۲۰ درصدی را که مصارف دوگانه صلح آمیز و تسلیحاتی دارد از سرگرفته و سطح بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است. ذخایر اوارنیوم غنی شده با خلوص پایین هم در ایران به چند برابر حد مجاز در توافق هسته ای رسیده است.

دولت جو بایدن می گوید ایران باید غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و سپس ایالات متحده تحریم ها را با هدف مذاکرات جامعی با ایران آغاز خواهد کرد که برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای ایران در حمایت از گروه های شبه نظامی را هم در بر بگیرد.

ایران می گوید هیچ پیش شرطی را در این زمینه نمی پذیرد و حاضر نیست تا رفع تحریم های آمریکا به اجرای تعهدات هسته ای خود باز گردد.

تحریم نفتی ایران باعث کاهش شدید درآمد دولت این کشور شده است. مقام های دولتی می‌گویند این تحریم باعث شد درآمد نفتی از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد دلار سقوط کند.https://bbc.com/ws/av-embeds/cps/persian/iran-56587762/p09922z5/faتوضیح ویدئو،

ایران در بازار جهانی نفت: چینی‌ها بیشتر می‌خرند؛ هندی‌ها منتظر لغو تحریم‌ها هستند

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید