آوارگی و ایستادگی مقابل طالبان

0
938

نسیم مدبر، عضو مجلس نمایند‌گان و هماهنگ کننده نیروهای موسوم به خیزش مردمی می‌گوید، سه تا چهار هزار نفر از شهروندان منطقه برای مقابله با شبه‌نظامیان طالبان به یاری نیروهای دولتی آمده‌اند. ظاهرا تا کنون دو شهرستان استان بغلان از طالبان پاک‌سازی شده است. به گفته مقام‌های محلی، ۱۵۰ شبه نظامی طالبان در هرات به پروسه صلح پیوسته‌آند، تیرماه ۱۴۰۰ طلوع‌نیوز در خبری دیگر از مسلح شدن  گروه‌هایی از شهروندان استان‌های قندوز و هرات برای همراهی با نیروهای دولتی و عقب راندن شبه‌نظامیان طالبان گزارش داده و می‌گوید چنین جنبش‌هایی در مناطق دیگر نیز در حال شکل گرفتن است. تا کنون گزارش دقیقی از ابعاد این “خیزش مردمی” و میزان موفقیت احتمالی آنها در مقابله با پیش‌روی نیروهای طالبان منتشر نشده است.

آوارگی و ایستادگی مقابل طالبان

09.07.2021

عملیات نظامی طالبان شدت گرفته، برخی خبرها حاکی از آوارگی هزاران خانواده است و برخی خبر از ایستادگی مردم می‌دهند. درباره مناطقی که طالبان تصرف کرده و مناطق پس گرفته شده از آنها گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر می‌شود.

جمعی از شهروندان افغانستان که برای مقابله با طالبان مسلح شده‌اند، ژوئن ۲۰۲۱

خبرگزاری فرانسه شنبه پنجم تیر (۲۶ ژوئن) به نقل از مقام‌های محلی گزارش داد با شدت گرفتن درگیری‌ها در شمال افغانستان پنج هزار خانواده استان قندوز را ترک کرده‌اند و دو هزار خانواده از آنها به شهر کابل پناه برده‌اند.

بنابر این گزارش، با پیشروی شبه‌نظامیان طالبان تعدادی زیادی از شهروندان سکونتگاه خود را ترک کرده و به مدرسه‌ای در مرکز قندوز پناه آورده‌اند.

گفته می‌شود پیش از این هشت هزار خانواده در داخل استان قندوز آواره شده‌اند و مسئولان محلی در شرایطی نیستند که نیازمندی‌های آنها را تامین کنند.

اسلامگرایان افراطی طالبان با آغاز خروج نظامیان آمریکایی و نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان که تاریخ نهایی آن ۱۱ سپتامبر تعیین شده بر شدت حمله‌ها و پیشروی‌های خود در مناطق مختلف افزوده‌اند.

استان قندوز که نظامیان آلمانی نیز در آن مستقر بودند در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برای مدت کوتاهی به تصرف نیروهای طالبان در آمد اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد.

روز پنج‌شنبه سرپرست وزارت کشور افغانستان، عبدالستار میرزکوال در سفر کوتاهی به منطقه گفت: «نجات کندوز و حفاظت از آن در صدر اولویت‌های ما قرار دارد.»

رد ادعای طالبان درباره تصرف ۹۰ شهرستان

نیروها طالبان که از ابتدای ماه مه عملیات نظامی خود را گسترش داده‌اند ادعا می‌کنند کنترل ۹۰ شهرستان از حدود ۴۰۰ شهرستان افغانستان را در اختیار دارند. کابل این ادعا را رد می‌کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست ۲۳ ژوئن کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت، افغانستان ۳۴ استان دارد که مرکز هیچ یک از آنها در تصرف نیروهای طالبان نیست.

او می‌گوید برآورد می‌شود از ۴۱۹ مرکز منطقه‌ای در افغانستان ۸۱ مرکز در کنترل نیروهای طالبان باشد که تصرف ۶۰ تای آنها مربوط به سال گذشته و پیش از آغاز خروج نیروهای آمریکایی و ناتو است.

منابع خبری افغان در روزهای گذشته از تصرف هشت شهرستان استان بغلان به وسیله نیروهای طالبان و تنگ‌تر شدن حلقه محاصر شهر پلخمری خبر داده بودند.

مقاومت در برابر طالبان با کمک نیروهای مردمی

خبرگزاری طلوع‌نیوز پنجم تیر گزارش داد که نیروهای دولتی و “خیزش مردمی” شب گذشته محاصره شهر پلخمری را شکستند و یکی از ساختمان‌های مهم را باز پس گرفتند.

نسیم مدبر، عضو مجلس نمایند‌گان و هماهنگ کننده نیروهای موسوم به خیزش مردمی می‌گوید، سه تا چهار هزار نفر از شهروندان منطقه برای مقابله با شبه‌نظامیان طالبان به یاری نیروهای دولتی آمده‌اند. ظاهرا تا کنون دو شهرستان استان بغلان از طالبان پاک‌سازی شده است.

به گفته مقام‌های محلی، ۱۵۰ شبه نظامی طالبان در هرات به پروسه صلح پیوسته‌آند، تیرماه ۱۴۰۰

طلوع‌نیوز در خبری دیگر از مسلح شدن  گروه‌هایی از شهروندان استان‌های قندوز و هرات برای همراهی با نیروهای دولتی و عقب راندن شبه‌نظامیان طالبان گزارش داده و می‌گوید چنین جنبش‌هایی در مناطق دیگر نیز در حال شکل گرفتن است.

تا کنون گزارش دقیقی از ابعاد این “خیزش مردمی” و میزان موفقیت احتمالی آنها در مقابله با پیش‌روی نیروهای طالبان منتشر نشده است.

حمله پهپادی آمریکا به مواضع طالبان

در همین حال و همزمان با سفر محمد اشرف غنی و هیئت همراهش به واشنگتن، شبکه فاکس‌نیوز به نقل از منابع وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی دو بار به مواضع نیروهای طالبان در استان‌های بغلان و قندوز حمله کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان این حمله‌های هوایی را محکوم کرده و به آمریکا هشدار داده روی خروج نیروهای خود از افغانستان متمرکز باشد و در مناقشه‌های داخلی دخالت نکند.

ارتش آمریکا که هنوز بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج نکرده پیش از این نیز مواضع طالبان در استان‌های هلمند و قندهار در جنوب افغانستان را بمباران کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آریانا، سهیل شاهین یکی دیگر از سخنگویان طالبان به شبکه الجزیره گفت: «اگر نیرو‌های آمریکایی پس از اتمام ضرب‌الاجل تعیین شده و پس از ۱۱ سپتامبر در خاک افغانستان حضور داشته باشند، گروه طالبان حق واکنش و پاسخ به آن‌ها را برای خود محفوظ می‌داند.»

هشدار طالبان و پیش‌بینی‌های نگران‌کننده

مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۶۵۰ نظامی برای حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند. شاهین می‌گوید حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک افغانستان به هر بهانه‌ای “ادامه اشغال این کشور است و طالبان می‌تواند به آن پاسخ دهد”.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در دیدار با اشرف غنی همکاری بین دو کشور را ادامه‌دار و مستمر خواند و اطمینان داد با خروج نظامیان آمریکایی حمایت از افغانستان متوقف نمی‌شود.

در همین حال نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی می‌گوید، ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکایی پس از پیشروی‌های اخیر طالبان این است که احتمال دارد کابل شش ماه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان سقوط کند.

برخی از تحلیلگران نیز پیش از این چنین احتمالی را مطرح کرده‌اند؛ با این همه ژنرال مارک میلی می‌گوید در مورد آینده نگرانی وجود دارد اما ارتش و پلیس افغانستان حدود ۳۰۰ هزار نیرو دارند و وظیفه آنها دفاع از کشورشان است.

  • حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان پس از ۲۰ سال به پایان می‌رسد. در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام شد که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. تدارکات لازم برای اجرای این تصمیم هم از همان زمان آغاز شد. ناتو در آخرین مرحله ۴۳ هزار سرباز از ۴۰ کشور مختلف را به عنوان بخشی از نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در این کشور مستقر کرده بود.گالری عکس؛ خروج نیروهای ناتو از افغانستانآغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستانحضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان پس از ۲۰ سال به پایان می‌رسد. در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام شد که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. تدارکات لازم برای اجرای این تصمیم هم از همان زمان آغاز شد. ناتو در آخرین مرحله ۴۳ هزار سرباز از ۴۰ کشور مختلف را به عنوان بخشی از “نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت” (آیساف) در این کشور مستقر کرده بود.

منبع : دویچه وله

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید