بعد از گذشت یک قرن از نسل کشی ارامنه، سرانجام جو بایدن کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی را «نسل‌کشی» نامید

0
1172

کاخ سفید با انتشار اعلامیه‌ای گفت آمریکا رسما کشتار ارامنه، بازداشت رهبران و روشنفکران ارمنی در دوران امپراتوری عثمانی را «نسل‌کشی» قلمداد می‌کند و خود را متعهد به جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای می‌داند. این اطلاعیه می‌گوید در جریان حوادثی که از ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ آغاز شد، «یک و نیم میلیون ارمنی مجبور به ترک محل زندگی خود شدند»، حوادثی که با «کشتار دسته‌جمعی» و «نسل‌کشی» همراه بود. کاخ سفید در ادامه می‌گوید بسیاری از آنهایی که جان به در بردند، مجبور به ترک کشور و زندگی در کشورهای دیگر، از جمله آمریکا شدند و با تلاش و مقاومت، جامعه خود را احیا کردند. این گزارش می‌افزاید، طی دهه‌های گذشته جامعه ارمنی مهاجر در آمریکا به راه‌های مختلف در غنی شدن ایالات متحده مشارکت داشته، اما هرگز تاریخ خود را فراموش نکردند.

جو بایدن کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی را «نسل‌کشی» نامید

24.04.2021 ـ به نقل از رسانه ها


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه چهارم اردیبهشت در سالگرد آغاز کشتار ارامنه به دست عوامل امپراتوری عثمانی این حادثه را به‌طور رسمی «نسل‌کشی» نامید.

کاخ سفید با انتشار اعلامیه‌ای گفت آمریکا رسما کشتار ارامنه، بازداشت رهبران و روشنفکران ارمنی در دوران امپراتوری عثمانی را «نسل‌کشی» قلمداد می‌کند و خود را متعهد به جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای می‌داند.

این اطلاعیه می‌گوید در جریان حوادثی که از ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ آغاز شد، «یک و نیم میلیون ارمنی مجبور به ترک محل زندگی خود شدند»، حوادثی که با «کشتار دسته‌جمعی» و «نسل‌کشی» همراه بود.

کاخ سفید در ادامه می‌گوید بسیاری از آنهایی که جان به در بردند، مجبور به ترک کشور و زندگی در کشورهای دیگر، از جمله آمریکا شدند و با تلاش و مقاومت، جامعه خود را احیا کردند.

این گزارش می‌افزاید، طی دهه‌های گذشته جامعه ارمنی مهاجر در آمریکا به راه‌های مختلف در غنی شدن ایالات متحده مشارکت داشته، اما هرگز تاریخ خود را فراموش نکردند.

کاخ سفید تاکید کرده که قصد آمریکا از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه متهم کردن دیگران نیست، بلکه می‌خواهد مطمئن شود چنین رخدادی هرگز تکرار نخواهد شد.

یک روز قبل از این، رسانه‌های ترکیه و آمریکا از مکالمه تلفنی جو بایدن با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها رهبران آمریکا و ترکیه قرار است در اجلاس ناتو که اواسط سال جاری میلادی برگزار خواهد شد، دیداری داشته باشند.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، آقای بایدن به همتای ترک خود اطلاع داده بود که قصد به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه را دارد و آن را روز شنبه اعلام می‌کند.

ترکیه «نسل‌کشی» ارامنه را رد می‌کند و می‌گوید آرشیوهای کشور برای مطالعه و مذاکره این موضوع باز است.

کشتار ارامنه از سال ۱۹۱۵ و همزمان با جنگ نیروهای امپراتوری عثمانی با امپراتوری روسیه در مناطقی که امروزه کشور ارمنستان است، آغاز شد.

جو بایدن اولین رییس جمهور آمریکا است که رسما این کشتار را «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

اخیرا بیش از صد تن از نمایندگان کنگره به رهبری آدام شیفت، رییس دمکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن از او خواستند به وعده انتخاباتی خود و به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه عمل کند.

کنگره آمریکا در دسامبر ۲۰۱۹ در یک رای‌گیری نمادین «نسل‌کشی» ارامنه را به رسمیت شناخت.با استفاده از گزارش‌های سایت کاخ سفید، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن________________________________________

مطلب در ارتباط:

نسل کشی ارامنه صد سال پیش در چنین روزهایی بدست دولت عثمانی

نسل کشی ارامنه صد سال پیش در چنین روزهایی بدست دولت عثمانی
۰۰رتبه‌دهی

یک قرن پیش در چنین روزهایی در سال ۱۹۱۵ میلادی (برابر با ۱۲۹۴ شمسی) در خلال جنگ جهانی اول و با فرصتی که جنگ فراهم آورده بود، امپراتوری عثمانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده در شب ۲۴ آوریل صدها تن از رهبران سیاسی و روشنفکران ارمنی را دستگیر و به قتل رساند.

images (34)

کیهان نوین: پس از آن در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی (برابر با ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۲ شمسی) بیش از ۱٫۵ میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی بر پایه طرح و برنامه‌ریزی مسنجم سردمداران امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند.

ترکیه با توصیف مرگ ارامنه در سال ۱۹۱۵ به عنوان “نسل‌کشی” مخالف است و می‌گوید در جریان جنگ جهانی اول، نیروهایی از هر دو طرف درگیری کشته شده‌اند.

صدها هزار ارمنی با برنامه‌ریزی قبلی به بی‌رحمانه‌ترین شکل کشته یا تبعید شدند و باید گفت ارمنیان ارمنستان غربی در داخل سرزمین اجدادی خود قربانی اولین نسل‌کشی قرن بیستم هستند که به فجیع‌ترین شکل ممکن به‌وقوع پیوست.

نوشته زیر بخشی از روایت محمدعلی جمال‌زاده است که تاکید می‌کند آنچه آورده همگی وقایعی است که به شخصه شاهد آن بوده و به چشم خود آنها را دیده است:

“…. با گاری و عربانه (درشکه) از بغداد و حلب به جانب استانبول به راه افتادیم. از همان منزل اول با گروه‌های زیادی از ارامنه مواجه شدیم. به صورت عجیبی که باور کردنی نیست، ژاندارم‌های مسلح و سوار ترک آنها را پیاده به جانب مرگ و هلاکت می‌راندند. صدها زن و مرد ارمنی را با کودکانشان به حال زاری به ضرب شلاق و اسلحه پیاده و ناتوان به جلو می‌راندند. در میان مردها جوان دیده نمی‌شد چون تمام جوانان را یا به میدان جنگ فرستاده یا محض احتیاط (ملحق شدن به قشون روس) به قتل رسانده بودند. دختران ارمنی موهای خود را از ته تراشیده بودند و علت آن بود که مبادا مردان ترک و عرب به جان آنها بیفتند. دو سه تن ژاندارام بر اسب سوار، این گروه‌ها را درست مانند گله گوسفند به ضرب شلاق به جلو می‌راندند…… فاصله به فاصله کسانی از زن و مرد ارمنی را می‌دیدیم که در کنار جاده افتاده‌اند و مرده‌اند یا در حال جان دادن بودند….”

پس از یک قرن، ماجرای کشتار ارامنه هنوز بر روح و روان آنها سنگینی می کند. نسل‌کشی ۱٫۵ میلیون از ارامنه همچنان از سوی ترکیه انکار می‌شود اما ارامنه جهان که همواره متأثر از تأثیرات و پیامدهای این فاجعه بود‌ه‌اند، تمامی تلاش خود را وقف اثبات واقعیت تاریخی نسل‌کشی ارامنه و جلوگیری از تحریف تاریخ توسط دولت‌های متوالی ترکیه کرده‌ و خواسته ارامنه همواره احقاق حقوق حقه خود و اجرای عدالت بوده و هست.

و اکنون در یکصدمین سالگرد کشته شدگان آن زمان یوآخیم گاوک رئیس جمهوری آلمان کشتار ارامنه به دست ترک‌های عثمانی را “نسل‌کشی” توصیف کرد.

سخنان آقای گاوک یک روز قبل از جلسه پارلمان آلمان برای بررسی این موضوع ایراد شد و احتمالا واکنش خشم‌آلود مقام‌های ترکیه را در پی خواهد داشت.

پیشتر در روز پنجشنبه، کلیسای ارتدوکس ارمنستان در صدمین سالگرد مرگ یک و نیم میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ همه آنها را ” قدیس” اعلام کرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید