مذاکره قدرت های جهانی و ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام

0
719

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه بار دیگر با رد رویکرد اقدام هم زمان دو کشور،تاکید کرد که ایالات متحده باید گام اول را بردارد. آقای ظریف که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس صحبت می کرد، جو بایدن را به دنباله روی از سیاست های دونالد ترامپ در قبال ایران و تحریم ها متهم کرد. هم زمان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک که از آنها نام نبرد، از مذاکرات ایران با بریتانیا، فرانسه و آلمان در دوشنبهگذشته خبر داد. به گفته یکی از دیپلمات هایی که با رویترز صحبت کرده است، در این مذاکرات درباره طرح پیشنهادی ایران صحبت شده است. روزنامه گاردین هم در گزارشی از مذاکرات محرمانه در فرانکفورت آلمان در این رابطه خبر داده است. بنا بر این گزارش، این مذاکرات محرمانه بر ایجاد یک ساز و کار برای لغو تدریجی تحریم های آمریکا در مقابل بازگشت ایران به اجرای تعهداتش به برجام تمرکز داشته است. از سوی دیگر، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از رایرنی های اتحادیه اروپا با چین و روسیه درباره احیای برجام خبر داده است. به گفته خانم فون در مول، ”این رایزنی ها از آن جهت اهمیت دارد که ایران از پذیرش شرکت در گفت و گوهای مستقیم با دیگر اعضای برجام و آمریکا خودداری کرده است. ” به گفته او، شرکت ایران در این گفت و گوها می تواند شرایط را بهتر کند.

مذاکره قدرت های جهانی و ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام
ایران خواهان لغو همه تحریم ها قبل از اجرای کامل برجام از سوی خود است
توضیح تصویر،ایران خواهان لغو همه تحریم ها قبل از اجرای کامل برجام از سوی خود است

اتحادیه اروپا از دیدار نمایندگان قدرت های جهانی و ایران برای گفت و گو درباره بازگشت ایالات متحده به توافق نامه هسته ای خبر داده است.

اتحادیه اروپا پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا و ایران روز جمعه از طریق ویدیوکنفرانس گفت و گو خواهند کرد.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، ”شرکت کنندگان در این نشست درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و تضمین اجرای کامل و موثر این توافق نامه از سوی همه اعضا مذاکره خواهند کرد. ”

ریاست این جلسه را انریک مورا به نمایندگی از جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده خواهد داشت.

ایالات متحده، از این دیدار به عنوان ”یک گام مثبت ” استقبال کرده است.

  • تاکید اروپا و آمریکا بر تلاش برای احیای برجام
  • واکنش نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل به طرح احتمالی آمریکا برای احیای برجام
  • نماینده آمریکا ایران را به گفت‌وگو برای حل اختلاف بر سر برجام ترغیب کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده که پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه این وزارت خانه صحبت می کرد، گفت:‌ ”ما در هفته های گذشته به طور مشخص گفته ایم که آماده از سرگیری اجرای تعهداتمان به برجام در صورت اقدام مشابه از سوی ایران هستیم. ”

به گفته آقای پرایس، ایالات متحده با دیگر اعضای گروه ۱+۵ درباره بهترین راه بر بازگشت به برجام و برداشتن قدم های همزمان از سوی واشنگتن و تهران گفت و گو کرده است.رد شدن از پست Twitter, 1https://platform.twitter.com/embed/Tweet.html?creatorScreenName=bbcpersian&dnt=false&embedId=twitter-widget-0&frame=false&hideCard=false&hideThread=false&id=1377715932378849280&lang=fa&origin=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fpersian%2Firan-56610933&siteScreenName=bbcpersian&theme=light&widgetsVersion=e1ffbdb%3A1614796141937&width=550px

پایان پست Twitter, 1

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه بار دیگر با رد رویکرد اقدام هم زمان دو کشور،تاکید کرد که ایالات متحده باید گام اول را بردارد.

آقای ظریف که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس صحبت می کرد، جو بایدن را به دنباله روی از سیاست های دونالد ترامپ در قبال ایران و تحریم ها متهم کرد.

هم زمان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک که از آنها نام نبرد، از مذاکرات ایران با بریتانیا، فرانسه و آلمان در دوشنبهگذشته خبر داد.

به گفته یکی از دیپلمات هایی که با رویترز صحبت کرده است، در این مذاکرات درباره طرح پیشنهادی ایران صحبت شده است.

روزنامه گاردین هم در گزارشی از مذاکرات محرمانه در فرانکفورت آلمان در این رابطه خبر داده است.

بنا بر این گزارش، این مذاکرات محرمانه بر ایجاد یک ساز و کار برای لغو تدریجی تحریم های آمریکا در مقابل بازگشت ایران به اجرای تعهداتش به برجام تمرکز داشته است.

از سوی دیگر، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از رایرنی های اتحادیه اروپا با چین و روسیه درباره احیای برجام خبر داده است.

به گفته خانم فون در مول، ”این رایزنی ها از آن جهت اهمیت دارد که ایران از پذیرش شرکت در گفت و گوهای مستقیم با دیگر اعضای برجام و آمریکا خودداری کرده است. ”

به گفته او، شرکت ایران در این گفت و گوها می تواند شرایط را بهتر کند.

بازگشت آمریکا به برجام همزمان با اجرای کامل تعهدات ایران به این توافق نامه در دستور کار دولت جو بایدن است ولی ایران بر لغو کامل همه تحریم ها از سوی آمریکا پیش از هر گونه اقدامی تاکید دارد و با دعوت اتحادیه اروپا برای مذاکرات غیررسمی با حضور آمریکا مخالفت کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، دو هفته پیش در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی فارسی گفت مهم است که دو کشور برای شکستن بن بست جاری برای احیای توافق هسته ای ایران و قدرت ها، برجام، با هم گفت و گو کنند.

او گفت: “برای همین است که ما از ابتدا ابراز علاقه کردیم با دولت ایران وارد گفت و گو شویم تا ببینیم چطور می توانیم به تعهداتمان عمل کنیم. موضع ایران این بوده که تا زمانی که تحریم ها لغو نشده نمی خواهند با ما مذاکره کنند که البته این قابل درک است.”

اما او افزود “به نفع هر دو طرف است” که با هم وارد گفت و گو شوند.

در تحولی دیگر در ارتباط با برنامه هسته ای ایران در روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز نوشت آژانس اتمی سازمان ملل در گزارشی که این خبرگزاری به آن دست یافته می گوید که ایران غنی سازی اورانیوم با یک آبشار یا خوشه چهارم از سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر-۲ ام را در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز شروع کرده است، که تخطی دیگری از توافق هسته ای است.

به نوشته این خبرگزاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به تاریخ چهارشنبه ۳۱ مارس نوشت: “آژانس در روز ۳۱ مارس ۲۰۲۱ تایید کرد که ایران در کارخانه غنی سازی سوخت (نطنز) تزریق گاز هگزافلورید اورانیوم به آبشار چهارمی شامل ۱۷۴ سانتریفیوژ آی آر- ۲ ام را شروع کرد.”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید