بایدن در نشست گروه ۷: واشینگتن آماده دیپلماسی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران است

0
611

آقای بایدن روز جمعه اول اسفند در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه ۷ اعلام کرد ایالات متحده مایل به دیپلماسی است و می‌خواهد به حرف‌های مقامات ایران گوش دهد. وی در ادامه گفت: «باید جلو برویم و درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. این اقدامی است که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد.» دولت جو بایدن در آستانه نشست گروه ۷، در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت. ایالات متحده همچنین، محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرد. ایران از این اقدام استقبال کرده و می‌گوید تحریم‌ها نیز باید لغو شود. آمریکا همچنین اظهار آمادگی کرده که در اجلاس آتی اعضای برجام شرکت کند. با این حال آقای بایدن گفته است ما باید در رابطه با «موضوع بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه تدابیری اتخاذ کنیم. از سویی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که برلین تلاش می‌کند تکان جدیدی به برجام بدهد. وی سپس توصیه کرد که آمریکا و ایران از جدال بر سر این که کدام یک باید اول به تعهدات هسته‌ای باز گردند، اجتناب کنند.‎

بایدن در نشست گروه ۷: واشینگتن آماده دیپلماسی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران است


حضور و سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه ۷ که به صورت مجازی برگزار شد
حضور و سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه ۷ که به صورت مجازی برگزار ش

جو بایدن در نخستین حضور خود در عرصه جهانی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که واشینگتن آماده اعمال دیپلماسی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران است و در عین حال می‌خواهد به اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه پایان دهد.

آقای بایدن روز جمعه اول اسفند در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه ۷ اعلام کرد ایالات متحده مایل به دیپلماسی است و می‌خواهد به حرف‌های مقامات ایران گوش دهد.

وی در ادامه گفت: «باید جلو برویم و درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. این اقدامی است که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد.»

دولت جو بایدن در آستانه نشست گروه ۷، در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت. ایالات متحده همچنین، محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرد. ایران از این اقدام استقبال کرده و می‌گوید تحریم‌ها نیز باید لغو شود.

آمریکا همچنین اظهار آمادگی کرده که در اجلاس آتی اعضای برجام شرکت کند. با این حال آقای بایدن گفته است ما باید در رابطه با «موضوع بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه تدابیری اتخاذ کنیم.

از سویی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که برلین تلاش می‌کند تکان جدیدی به برجام بدهد.

وی سپس توصیه کرد که آمریکا و ایران از جدال بر سر این که کدام یک باید اول به تعهدات هسته‌ای باز گردند، اجتناب کنند.‎

مقابله با کرونا و گرمایش زمین

از محورهای مهم کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه ۷ ، مقابله با ویروس کرونا و همچنین گرمایش زمین بود که بخشی از سخنرانی جو بایدن نیز به این دو موضوع اختصاص داشت.

آقای بایدن اعلام کرد آمریکا از امروز به توافق زیست‌محیطی پاریس باز می‌گردد، توافقی که دولت پیشین آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از آن خارج شده بود، اما جو بایدن بازگشت به آن را به عنوان یکی از اهداف خود مطرح کرده بود.

وی به همچنین با اشاره به بحران کرونا گفت ایالات متحده ۴ میلیارد دلار برای واکسیناسیون در کشورهای فقیر از طریق برنامه کوواکس کمک خواهد کرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز که ریاست نشست گروه ۷ را برعهده دارد در سخنرانی روز جمعه خود گفت اکنون زمان درستی برای تمرکز بر موضوع محیط زیست و گرمایش زمین است.

از سویی رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد اتحادیه اروپا در نظر دارد میزان کمک به برنامه کواکس را دو برابر کرده و به ۶۰۰ میلیون دلار برساند و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم در نشست گروه هفت گفت مادامی که کل جهان واکسینه نشود، شیوع ویروس کرونا متوقف نخواهد شد.بیشتر در این باره:انتقاد گوترش: ده کشور ۷۵ درصد از تمامی واکسن‌های موجود ضد کرونا را مصرف کرده‌اند

طی روزهای گذشته انتقادات گسترده‌ای در رابطه با دسترسی ناعادلانه کشورها به واکسن کرونا مطرح شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با اعلام این که ده کشور در جهان، ۷۵ درصد از تمامی واکسن‌های موجود ضد کرونا را به شهروندان خود تزریق کرده‌اند، از توزیع ناعادلانه این واکسن‌ها به‌شدت انتقاد کرد. وی از گروه ۷ درخواست کمک مالی برای برنامه کواکس کرده بود.

تاکنون بیش از ۲.۴ میلیون نفر در جهانبر اثر ابتلای به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

چالش چین و روسیه

آقای بایدن در ادامه اظهارات خود کشورهای دموکراتیک را فراخواند که با «سیاست‌های اقتصادی متجاوزانه» چین که در تضاد با «ارزش‌های کشورهای دموکراتیک» است مقابله کنند.

وی گفت مایل نیست کشورش دوباره به «جنگ سرد» بازگردد، اما آماده رقابتی سفت و سخت با چین است.

رهبران برخی دیگر از کشورهای گروه هفت نیز اعلام کرده‌اند باید تدبیر جمعی علیه سیاست‌های اقتصادی و تجاری «ناعادلانه» چین اتخاذ شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سیاست‌های «بدخواهانه» روسیه برای تضعیف دموکراسی و بر هم زدن امنیت آمریکا، اروپا و دیگر کشورها به شدت انتقاد کرد.

آقای بایدن گفت روسیه می‌خواهد شاهد اتحادی ضعیف در اتحادیه اروپا باشد.

وی افزود آمریکا به ناتو تعهد کامل دارد و بر اصل «حمله به یک عضو برابر حمله به همه اعضای ناتو» تاکید کرد و گفت این یک اصل «تذلزل‌ناپذیر» است.

رئیس جمهور آمریکا گفت اگر اتحادیه اروپا و آمریکا با همدیگر به سیاره مارس سفر می‌کنند، پس می‌تواند چالش‌هایشان در کره زمین را نیز با کمک هم حل کنند. اشاره وی به ارسال چندین فضاپیما به مارس با مشارکت آمریکا و اروپا است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

برنامه کوواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید