اتحادیه اروپا در حال رایزنی با آمریکا برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام است

0
538

اتحادیه اروپا می‌گوید که با مقامات آمریکایی درخصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران و با هدف احیای توافق اتمی موسوم به برجام، به رایزنی مشغول بوده‌اند. یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بشدت در حال فعالیت و رایزنی است تا برجام به مسیر اصلی آن بازگردد. پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خواستار همکاری اتحادیه اروپا شد تا شرایط برای “بازگشت همزمان” تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای فراهم شود. سخنان آقای ظریف پس آن مطرح شد که در یک بن بست دیپلماتیک، ایران و آمریکا هریک برای پیشبردن توافق رفع تنش، از طرف مقابل خواسته‌اند گام نخست را بردارد. محمدجواد ظریف (دوشنبه ۱ فوریه) در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان راهکاری برای حل اختلاف ایران و آمریکا ارائه داد. ایران پیش از این خواستار پیشقدم شدن آمریکا و اقدام عملی این کشور برای رفع تحریم و بازگشت به برجام شده بود.

اتحادیه اروپا در حال رایزنی با آمریکا برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می‌گوید که با مقامات آمریکایی درخصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران و با هدف احیای توافق اتمی موسوم به برجام، به رایزنی مشغول بوده‌اند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بشدت در حال فعالیت و رایزنی است تا برجام به مسیر اصلی آن بازگردد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خواستار همکاری اتحادیه اروپا شد تا شرایط برای “بازگشت همزمان” تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای فراهم شود. سخنان آقای ظریف پس آن مطرح شد که در یک بن بست دیپلماتیک، ایران و آمریکا هریک برای پیشبردن توافق رفع تنش، از طرف مقابل خواسته‌اند گام نخست را بردارد.

محمدجواد ظریف (دوشنبه ۱ فوریه) در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان راهکاری برای حل اختلاف ایران و آمریکا ارائه داد. ایران پیش از این خواستار پیشقدم شدن آمریکا و اقدام عملی این کشور برای رفع تحریم و بازگشت به برجام شده بود.

او در این مصاحبه گفت “شما به روشنی می‌دانید که می‌تواند سازوکارهایی وجود داشته باشد که اساسا به همگام‌سازی بینجامد یا آنچه می‌تواند بدان عمل شود را هماهنگ کند.”

در این مصاحبه مطرح شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌تواند از سمتش در مقام هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برای هماهنگ‌سازی اقداماتی که لازم است ایران و ایالات متحده انجام دهند، استفاده کند. به گفته محمدجواد ظریف، جوزپ بورل می تواند اقداماتی را که لازم است توسط آمریکا و ایران انجام دهد، “تنظیم کند”.

ظریف

این اظهارات آقای ظریف در حالی عنوان ‌شد که اواسط دیماه امسال، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به رفع تحریم‌ها دانست و گفت “هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد”.

رد شدن از پست Twitter, 1https://platform.twitter.com/embed/index.html?creatorScreenName=bbcpersian&dnt=false&embedId=twitter-widget-0&frame=false&hideCard=false&hideThread=false&id=1356608325891338240&lang=fa&origin=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fpersian%2Firan-55899189&siteScreenName=bbcpersian&theme=light&widgetsVersion=ed20a2b%3A1601588405575&width=550px

پایان پست Twitter, 1

در روزهای گذشته هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کابینه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۷ ژانویه (هشت بهمن) در اولین نشست خبری خود تصریح کرد که موضع جو بایدن این است که اگر ایران به تعهداتش در برجام برگردد، ایالات متحده هم همین کار را خواهد کرد و بعد از آن به دنبال “توافقی بلندمدت‌تر و مستحکم‌تر” با جمهوری اسلامی خواهد بود.

اما بلافاصله پس از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های ایران خواسته واشنگتن درباره لزوم بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام، قبل از بازگشت آمریکا به این توافق را رد کردند‌ و گفتند که ابتدا ایالات متحده که از برجام خارج شده باید به آن برگردد و تحریم‌های ایران را به طور کامل لغو کند.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای ایران را با شدت بیشتر و با شعار “فشار حداکثری” برگرداند.

ایران هم یک سال بعد کاهش تعهدات خود در برجام را آغاز کرد و در نهایت تقریبا تمام محدودیت‌های فنی تعیین‌شده در توافق هسته‌ای را کنار گذاشت.

در هفته‌های اخیر هم فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار آمریکا و نگرانی شدید کشورهای اروپایی را به دنبال داشته است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید