رئیس جمهور آمریکا راب مالی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران منصوب کرد

0
550

اولین گفتگو ی راب مالی با مقام‌های ارشد اروپایی

29.01.2021

راب مالی نفر دوم از راست جزو تیم مذاکرات دولت اوباما با ایران بود
توضیح تصویر،راب مالی نفر دوم از راست جزو تیم مذاکرات دولت اوباما با ایران بود

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا رابرت مالی را نماینده ویژه دولتش در امور ایران کرد. او از دستیاران سابق باراک اوباما است و یکی از هواداران سرشناس تعامل با ایران یاد قلمداد می‌شود.

به گزارش رویترز آقای مالی امروز (جمعه)، در اولین اقدام با مقام‌های عالی‌رتبه بریتانیا، فرانسه و آلمان در باره توافق هسته‌ای شش سال پیش موسوم به برجام گفتگو گرده است.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی هدف این گفتگو آگاهی از جزئیات پرونده و دیدگاه سه کشور اروپایی بوده است.

پیش از این انتصاب، راب مالی ریاست گروه بین المللی بحران را برعهده داشت، نهادی غیرانتفاعی در واشنگتن که برای جلوگیری از جنگ در دنیا فعالیت می‌کند.

او در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون مدیر امور دموکراسی و حقوق بشر شورای امنیت ملی در کاخ سفید بود.

آقای مالی سپس در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس شد و در مذاکرات برجام شرکت مستقیم داشت.

ظرف چند روز اخیر و در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر احتمال انتصاب راب مالی به هدایت سیاست ایران در دولت جدید، چهره های محافظه کار آمریکایی علیه این تصمیم هشدار داده اند – از جمله سناتور جمهوریخواه تام کاتن هفته گذشته در شبکه توییتر آقای مالی را به «همدردی با حکومت ایران و خصومت با اسرائیل» متهم کرد.

ژیائو وانگ، محقق آمریکایی چینی تبار دانشگاه پرینستون که سال گذشته پس از ۴۰ ماه حبس در زندان اوین تهران با مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شد، نیز در شبکه توییتر علیه راب مالی موضع گیری کرد.

او آقای مالی را متهم کرد که برای آزادی‌اش «هیچ نقش مثبتی ایفا نکرده بود.» ژیائو وانگ افزود که اگر رابرت مالی به سمت نماینده ویژه امور ایران منصوب شود، آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در ایران در دولت جو بایدن یک «اولویت» نخواهد بود.

راب مالی

رابرت مالی به این اتهامات پاسخی نداده است، اما برخی از همکاران سابق او از جمله بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما در پاسخی در توییتر نوشت که جو بایدن – و نه سناتور کاتن و هواداران محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و دیکتاتوری در آمریکا – نماینده ویژه خود در امور ایران را تعیین خواهد کرد. او در توییتر نوشت: «انتخابات پیامد دارد.»

آخرین نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ،‌ الیوت آبرامز بود.

این چهره محافظه کار – که از او به عنوان یکی از هواداران بزرگ اسرائیل یاد می شود – بر افزایش فشار بر جمهوری اسلامی تاکید داشت و در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی، حکومت ایران و نه تحریم های آمریکا را «مسئول فقیرتر شدن و بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران» دانسته بود.

پیش از الیوت آبرامز، برایان هوک این سمت را بر عهده داشت که از طرفداران سرسخت سیاست فشار حداکثری علیه ایران بود.

ژنرال آویو کوخاوی، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، اخیرا در هشداری تلویحی به دولت آمریکا هرگونه بازگشت احتمالی به توافق هسته ای با ایران (برجام) را یک “اشتباه” خواند و از دستور خود مبنی بر تدارک چند برنامه عملیاتی نظامی در قبال ایران خبر داد.

وزیر امور خارجه جدید آمریکا، گفته است که ایالات متحده با بازگشت به برجام «فاصله زیادی دارد» و هنوز باید ببیند که‌ آیا ایران قصد اجرای تعهدات خود در قبال برجام را دارد یا نه. این در حالیست که دولت ایران می گوید فعلا برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.

منبع : بی بی سی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید