برنامه پیشنهادی حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات: بازگشت به برجام و دوری از تغییر حکومت‌ ایران

0
1236

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی درباره حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های آن دست یافتند اما دونالد ترامپ که منتقد سرسخت نوع توافق حاصل‌شده با ایران است کشورش را از برجام خارج کرده. در بخش دیگری از متن پیش‌نویس برنامه دمکرات‌ها آمده است: «ما معتقدیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان بهترین وسیله برای راستی‌آزمایی بسته بودن همه مسیرهای ایران به سمت بمب هسته‌ای است.» بر اساس این پیش‌نویس، «خروج یک‌جانبه دولت ترامپ از برجام ما را از متحدان‌مان جدا کرد و در را برای ایران باز کرد تا حرکت سریع خود را به سمت دستیابی به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای که برجام متوقف کرده بود، از سر بگیرد. به همین دلیل بازگشت به پیروی متقابل از توافق بسیار ضروری است.» دمکرات‌ها در این برنامه اضافه کرده‌اند که «هدف از توافق هسته‌ای آغاز دیپلماسی ما با ایران و نه پایان آن بود. دمکرات‌ها از یک تلاش جامع دیپلماتیک برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای ایران و رسیدگی کردن به سایر اقدامات تهدیدآمیز ایران از جمله ستیزه‌جویی منطقه‌ای، برنامه موشکی بالستیک و سرکوب داخلی، حمایت می‌کنند.» بخش‌های دیگر سیاست خارجی در پیش‌نویس برنامه حزب دمکرات به موضوع روابط با اروپا، کشورهای عرب خلیج فارس و مسئله اسرائیل و فلسطین می‌پردازد…

برنامه پیشنهادی حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات: بازگشت به برجام و دوری از تغییر حکومت‌ ایران 

23.07.2020

این پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای از طرف گروهی از کارشناسان حزب دمکرات و مشاوران جو بایدن تدوین شده است.
این پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای از طرف گروهی از کارشناسان حزب دمکرات و مشاوران جو بایدن تدوین شده است.

پیش‌نویس برنامه پیشنهادی حزب دمکرات برای تغییر سیاست‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا منتشر شد.

بخشی از این پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای که از طرف گروهی از کارشناسان حزب دمکرات و مشاوران جو بایدن تدوین شده، به سیاست آمریکا در خاورمیانه اختصاص یافته است.

جو بایدن که هشت سال معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بود نامزد دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال است.

در برنامه پیشنهادی حزب دمکرات تأکید شده که پایان دادن به دو دهه جنگ‌‌های پردامنه در خاورمیانه و روی آوردن به دیپلماسی برای تأمین امنیت و صلح منطقه از اهداف حزب دمکرات است.

دوری جستن از تلاش برای تغییر حکومت‌های منطقه از جمله ایران و تغییر رویکرد ایالات متحده در قبال تهران از جمله نکاتی است که در این برنامه به آن اشاره شده است.

در این برنامه گفته شده که برجام کماکان «بهترین گزینه برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتم» است و مسائل دیگر مانند نقش تهران در منطقه، برنامه موشکی آن و سرکوب داخلی باید از طرق دیپلماتیک حل و فصل شود.

این برنامه پیشنهادی با مخالفت شماری از گروه‌های اپوزیسیون ایرانی، رسانه‌های اسرائیل و تحلیگران هوادار جمهوری‌خواهان روبرو شده است.

دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه هنوز به این برنامه واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

مسئله تغییر رژیم در ایران

در متن این پیش‌نویس بر «دوری از مداخله نظامی» در خاورمیانه تأکید شده و آمده است: «دمکرات‌ها حرکت سریع دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران را کنار خواهند گذاشت و به دیپلماسی هسته‌ای، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی منطقه‌ای اولویت خواهند داد.»

بر اساس این متن، «دمکرات‌ها معتقدند که ایالات متحده نباید تغییر رژیم را به کشورهای دیگر تحمیل کند و آن را به عنوان هدف سیاست ایالات متحده در قبال ایران رد می‌کنند.»

در پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب دمکرات تصریح شده که «تغییر رویه پس از دو دهه لشگرکشی گسترده و جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه به معنای آن نیست که ایالات متحده این منطقه را که ما و شرکایمان هنوز هم در آن منافع دیرپا داریم، رها می‌کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که خواستار مذاکره با ایران برای توافق جدیدی شده است پیش از این با اشاره به اینکه ایران ظرفیت اقتصادی زیادی دارد و به گفته او، می‌تواند حتی با همین حکومت فعلی نیز به کشوری «بزرگ» تبدیل شود، تأکید کرده بود که سیاست واشینگتن در قبال ایران «تغییر رژیم» نیست.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و اعلام کرده است که «سیاست فشار حداکثری» را در قبال جمهوری اسلامی در پیش می‌گیرد تا ایران مجددا به پای میز مذاکره برگردد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند حاضر به مذاکره با دولت فعلی آمریکا نیستند و رهبر جمهوری اسلامی نیز چنین مذاکره‌ای را «سَم مضاعف» خوانده است.

موضوع برجام

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی درباره حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های آن دست یافتند اما دونالد ترامپ که منتقد سرسخت نوع توافق حاصل‌شده با ایران است کشورش را از برجام خارج کرده.

در بخش دیگری از متن پیش‌نویس برنامه دمکرات‌ها آمده است: «ما معتقدیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان بهترین وسیله برای راستی‌آزمایی بسته بودن همه مسیرهای ایران به سمت بمب هسته‌ای است.»

بر اساس این پیش‌نویس، «خروج یک‌جانبه دولت ترامپ از برجام ما را از متحدان‌مان جدا کرد و در را برای ایران باز کرد تا حرکت سریع خود را به سمت دستیابی به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای که برجام متوقف کرده بود، از سر بگیرد. به همین دلیل بازگشت به پیروی متقابل از توافق بسیار ضروری است.»

دمکرات‌ها در این برنامه اضافه کرده‌اند که «هدف از توافق هسته‌ای آغاز دیپلماسی ما با ایران و نه پایان آن بود. دمکرات‌ها از یک تلاش جامع دیپلماتیک برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای ایران و رسیدگی کردن به سایر اقدامات تهدیدآمیز ایران از جمله ستیزه‌جویی منطقه‌ای، برنامه موشکی بالستیک و سرکوب داخلی، حمایت می‌کنند.»

بخش‌های دیگر سیاست خارجی در پیش‌نویس برنامه حزب دمکرات به موضوع روابط با اروپا، کشورهای عرب خلیج فارس و مسئله اسرائیل و فلسطین می‌پردازد.

در این متن تأکید شده است: «دمکرات‌ها بر این باورند که یک اسرائیل قوی، امن و دمکراتیک برای منافع ایالات متحده حیاتی است.»

رادیو فردا

منابع: متن پیش‌نویس برنامه پیشنهادی حزب دمکرات برای تغییر سیاست‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا

——————————–

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید