ایران و روسیه طرح احتمالی آمریکا درباره برجام را «مردود و غیر عملی» دانستند

0
1227

بر اساس این گزارش، با وجود خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، پومپئو استدلال می‌کند که ایالات متحده همچنان قانوناً یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران است. محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه ایران و روسیه، روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت درباره این موضوع و موضوعات دیگر با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه ایران در گزارشی از این تماس گفته که طرح آمریکا «متوهمانه» بوده و افزوده که وزیران خارجه ایران و روسیه «آن‌را مردود و غیر عملی ارزیابی کردند». پیشتر خبرگزاری رویترز روز هشتم اردیبهشت به نقل از یکی از دیپلمات‌های مستقر در شورای امنیت اعلام کرده بود که طرح ایالات متحده «در بدو ورود محکوم به شکست است». قطعنامه احتمالی هم باید از اکثریت آرای ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار شود و هم با مخالفت اعضای دائم، یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، روبه‌رو نشود. دیپلمات‌ها اما می‌گویند آمریکا برای آن‌که روسیه و چین را همراه کند، راه سخت و پر پیچ و خمی در پیش دارد. یک دیپلمات اروپایی که نام او فاش نشده است به رویترز گفته که برای آمریکا سخت خواهد بود که خود را به‌عنوان یک ناظر پیرو توافقی که از آن خارج شده، نشان دهد.

ایران و روسیه طرح احتمالی آمریکا درباره برجام را «مردود و غیر عملی» دانستند

رادیو فردا ـ 01.05.2019

محمد جواد ظریف (راست)‌و سرگئی لاوروف، وزیران حارجه ایران و روسیه
محمد جواد ظریف (راست)‌و سرگئی لاوروف، وزیران حارجه ایران و روسیه

منابع خبری ایران می‌گویند که وزیران خارجه ایران و روسیه در تماس تلفنی با یکدیگر طرح احتمالی آمریکا درباره برجام و تمدید تحریم تسلیحاتی تهران را «مردود و غیر عملی» ارزیابی کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز هفتم اردیبهشت گزارش داد که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حال تدوین ادله حقوقی است که براساس آن آمریکا به عنوان «یکی از طرف‌های برجام»، به‌دنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران یا حتی افزایش آنها است.

بر اساس این گزارش، با وجود خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، پومپئو استدلال می‌کند که ایالات متحده همچنان قانوناً یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران است.

محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه ایران و روسیه، روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت درباره این موضوع و موضوعات دیگر با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه ایران در گزارشی از این تماس گفته که طرح آمریکا «متوهمانه» بوده و افزوده که وزیران خارجه ایران و روسیه «آن‌را مردود و غیر عملی ارزیابی کردند».

پیشتر خبرگزاری رویترز روز هشتم اردیبهشت به نقل از یکی از دیپلمات‌های مستقر در شورای امنیت اعلام کرده بود که طرح ایالات متحده «در بدو ورود محکوم به شکست است».

قطعنامه احتمالی هم باید از اکثریت آرای ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار شود و هم با مخالفت اعضای دائم، یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، روبه‌رو نشود. دیپلمات‌ها اما می‌گویند آمریکا برای آن‌که روسیه و چین را همراه کند، راه سخت و پر پیچ و خمی در پیش دارد.

یک دیپلمات اروپایی که نام او فاش نشده است به رویترز گفته که برای آمریکا سخت خواهد بود که خود را به‌عنوان یک ناظر پیرو توافقی که از آن خارج شده، نشان دهد.

البته بنا بر گزارش‌های رویترز و نیویورک‌تایمز با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ‌واشینگتن استدلال می‌کند که ایالات متحده همچنان قانونا یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌آید.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

بیشتر در این باره:

نیویورک‌تایمز: تدوین ادله حقوقی توسط پومپئو برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

روسیه پیش از این اعلام کرده بود که از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پس از انقضای آن در اکتبر ۲۰۲۰ حمایت نخواهد کرد.

روسیه یکی از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است که حق وتو دارد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای صادر شد، معامله تسلیحاتی با ایران به مدت پنج سال ممنوع است. این تحریم‌ها اکتبر امسال پایان خواهد یافت.

مقامات آمریکا بارها از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اندکه تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید