ایران رفتار مرزبانان آمریکایی با اتباعش را “نژادپرستی” خواند

0
983

علاوه بر این، در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، دست‌کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از ماه میلادی اوت تاکنون از فرودگاه‌های ایالات متحده اخراج شده و فرصت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را از دست داده‌اند. این دانشجویان پس از ساعت‌ها پرواز و انجام مصاحبه با افسران مرزبانی در فرودگاه‌های آمریکا مجبور به بازگشت به مبدا پروازشان شده‌اند. بسیاری از آنان از دانشگاه‌های مشهور و معتبر پذیرش تحصیلی داشته‌اند و صدور روادید برای آنان ماه‌ها به طول انجامیده بود. با این حال اخراج آنان با ۵ سال ممنوعیت برای درخواست بازگشت به آمریکا همراه است. اخراج این دانشجویان ایرانی از فرودگاه‌های آمریکا همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا است و در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری برانگیخته است. کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده‌اند. گروهی که مخالف هستند می‌گویند که این دانشجویان از حق سفر و اقامت محروم شده‌اند و دولت دونالد ترامپ را سرزنش می‌کنند. در همین حال گروه دیگر، بر این باورند که آمریکا بر اساس حفاظت از مرزهایش افرادی را که وابستگی سیاسی در ایران دارند به خاک خود راه نداده است. بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا پس از علنی شدن این اتفاقات در اوایل ماه ژانویه نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

ایران رفتار مرزبانان آمریکایی با اتباعش را ‘نژادپرستی’ خواند

بی بی سی ـ 26.01.2020

وزارت خارجه

 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آزار و اذیت ایرانیان در مرزهای آمریکا را “نژادپرستی و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر” خواند.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته “گفته می‌شود که مقامات امنیت مرزی آمریکا با ایرانیان به خاطر ملیت‌شان رفتاری خصومت‌آمیز دارند. این نژادپرستی مطلق و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و هنجارها بوده و عمل دیگری از وسواس شریرانه این دولت[آمریکا] با ایران و دشمنی عمیق آن با ایرانیان است”.

برخلاف آنچه که سازمان گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا اعلام کرده بود، یک مامور اداره مرزبانی آمریکا به رسانه ملی کانادا گفته است که “آنها دستور داشتند که متولدان ایران را هدف قرار دهند”.

او که نامش فاش نشده به سی‌بی‌سی گفته که آنها باید افراد متولد ایران متوقف می‌کردند و از ده‌ها آمریکایی ایرانی تبار در مرز کانادا با آمریکا سوال‌های شخصی و حتی سیاسی کرده‌اند.

  • ماموران مرزبانی آمریکا متولدان ایران را ‘بازجویی می‌کنند’
  • بازتاب اخراج دانشجویان ایرانی از آمریکا در نیویورک‌تایمز
  • مرزبانی آمریکا یک دانشجوی ایرانی را از فرودگاه بوستون اخراج کرد

نزدیک به دو هفته پیش درحالی که تنش میان آمریکا و ایران افزایش یافته بود، گزارش شد بعضی از شهروندان ایرانی تبار ساکن آمریکا که شهروند آمریکا یا دارنده اقامت دائمی این کشور بودند، در مرز ورودی به آمریکا سوال و جواب مفصل شده‌اند و حتی گفته شد که ماموران نظر آنها را درباره تنش میان ایران و آمریکا پرسیده‌اند.

در آن زمان، سازمان گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا با انتشار یک توییت ”بازداشت شهروندان ایرانی- آمریکایی و ممانعت از ورود” آنها به ایالات متحده و همچنین صدور هرگونه بخشنامه در این‌باره را رد کرد.

علاوه بر این، در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، دست‌کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از ماه میلادی اوت تاکنون از فرودگاه‌های ایالات متحده اخراج شده و فرصت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را از دست داده‌اند.

این دانشجویان پس از ساعت‌ها پرواز و انجام مصاحبه با افسران مرزبانی در فرودگاه‌های آمریکا مجبور به بازگشت به مبدا پروازشان شده‌اند. بسیاری از آنان از دانشگاه‌های مشهور و معتبر پذیرش تحصیلی داشته‌اند و صدور روادید برای آنان ماه‌ها به طول انجامیده بود. با این حال اخراج آنان با ۵ سال ممنوعیت برای درخواست بازگشت به آمریکا همراه است.

اخراج این دانشجویان ایرانی از فرودگاه‌های آمریکا همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا است و در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری برانگیخته است. کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده‌اند. گروهی که مخالف هستند می‌گویند که این دانشجویان از حق سفر و اقامت محروم شده‌اند و دولت دونالد ترامپ را سرزنش می‌کنند. در همین حال گروه دیگر، بر این باورند که آمریکا بر اساس حفاظت از مرزهایش افرادی را که وابستگی سیاسی در ایران دارند به خاک خود راه نداده است.

بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا پس از علنی شدن این اتفاقات در اوایل ماه ژانویه نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب و در پی اشغال سفارت ایالات متحده در تهران قطع شد. در این سال‌ها شمار قابل توجهی از ایرانیان به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. در همین حال صدور روادید برای اتباع ایالات متحده آمریکا از سوی ایران از موارد نادر به شمار می‌رود.

همزمان تعدادی از شهروندان ایالات متحده آمریکا از جمله باقر و سیامک نمازی در ایران زندانی هستند. همچنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی ۱۲ سال پیش در ایران مفقود شد.

—————————-

 

بازتاب اخراج دانشجویان ایرانی از آمریکا در نیویورک‌تایمز

دانشجویان ایرانی در آمریکاحق نشر عکسGETTY IMAGES

در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، دست‌کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از ماه میلادی اوت تاکنون از فرودگاه‌های ایالات متحده اخراج شده و فرصت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را از دست داده‌اند.

این دانشجویان پس از ساعت‌ها پرواز و انجام مصاحبه با افسران مرزبانی در فرودگاه‌های آمریکا مجبور به بازگشت به مبدا پروازشان شده‌اند. بسیاری از آنان از دانشگاه‌های مشهور و معتبر پذیرش تحصیلی داشته‌اند و صدور روادید برای آنان ماه‌ها به طول انجامیده بود. با این حال اخراج آنان با ۵ سال ممنوعیت برای درخواست بازگشت به آمریکا همراه است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز “بیش‌تر این دانشجویان” ایرانی می‌گویند که از دلیل جلوگیری از ورودشان به خاک آمریکا، مطلع نشده‌اند.

برخی از این افراد نخواسته‌اند که نام خانوادگی‌شان فاش شود. مقامات اداره حفاظت مرز و گمرک آمریکا در بیانیه‌ای گفته که دلیل جلوگیری از ورود دارندگان روادید به خاک آمریکا شامل مسایل بهداشتی، جرایم و نگرانی‌های امنیتی است. در تمامی این موارد، متقاضی باید خلاف آن را اثبات کند.

محمد ۳۰ ساله ششم اکتبر سال گذشته از فرودگاه بین‌المللی لوگان بوستون بازگردانده شد. او از آوریل ۲۰۱۹ دانشجوی نورث‌ایسترن تحصیل می‌کرد و بارها در مرز آمریکا و کانادا تردد کرده بود. با این حال پس از شرکت در کنفرانسی در پاریس اجازه ورود به آمریکا نیافت. او به نیویورک‌تایمز گفته که تا بازگشت به پاریس تلفن همراه و گذرنامه‌اش به او تحویل داده نشده است.

امین ۳۴ ساله، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه فلوریدا اول ژانویه از فرودگاه هارتس‌فیلد جکسون در آتلانتا اخراج شده است. او به این روزنامه انگلیسی زبان منتقد دولت آمریکا گفته افسران مرزبانی می‌خواستند بدانند که چرا نشانی ایمیل دانشکده سابق و یک تحقیق قدیمی‌اش در فرم تقاضای روادید او نیامده است.

حمید ۲۲ ساله که هشت ماه در انتظار صدور روادید بوده، پس از ورود به شیکاگو ۱۹ ساعت در بازداشتگاه بود. او روز ۱۱ ژانویه از فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اخراج شد. حمید به نیویورک‌تایمز گفته که از عقایدش درباره رویدادهای سیاسی در ایران با او پرسش‌هایی مطرح شده است.

ریحانه امامی، ۳۵ ساله که هجدهم سپتامبر از فرودگاه لوگان بازگردانده شد، نیز گفته که در مصاحبه‌ای که ۹ ساعت به طول انجامیده، از او درباره حوادثی مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی سوال شده است.

در گزارشی که روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده، از ایرانیان دیگری هم تجربه‌هایی مشابه نقل شده و بر بدرفتاری افسران مرزبانی فرودگاه‌ها تاکید شده است. در این گزارش پرسشی از پیشینه اخراج شدگان یا وابستگی سیاسی آنان مطرح نشده است.

ان‌بی‌سی گزارش داده که مقام‌های اداره مرزبانی و گمرک از جزییات دلیل اخراج شهاب دهقانی، یکی از این دانشحویان مطلع بوده‌اند و به خبرنگاران این رسانه گفته‌اند که افسران مستقر در مبادی ورودی در مواردی – از جمله این مورد – کسانی را که ارتباط خانوادگی با اعضای سازمان‌هایی دارند که دولت آمریکا آنها را “تروریستی” شناسایی کرده از ورود به خاک آمریکا منع می‌کنند.

اخراج شماری از دانشجویان ایرانی ازفرودگاه‌های آمریکا همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا است و در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری برانگیخته است. کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده‌اند. گروهی که مخالف هستند می‌گویند که این دانشجویان از حق سفر و اقامت محروم شده‌اند و دولت دونالد ترامپ را سرزنش می‌کنند. در همین حال گروه دیگر، بر این باورند که آمریکا بر اساس حفاظت از مرزهایش افرادی را که وابستگی سیاسی در ایران دارند به خاک خود راه نداده است.

روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب و در پی اشغال سفارت ایالات متحده در تهران قطع شد. در این سال‌ها شمار قابل توجهی از ایرانیان به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. در همین حال صدور روادید برای اتباع ایالات متحده آمریکا از سوی ایران از موارد نادر به شمار می‌رود.

تعدادی از شهروندان ایالات متحده آمریکا از جمله باقر و سیامک نمازی در ایران زندانی هستند. همچنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی ۱۲ سال پیش در ایران مفقود شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید