عدم همکاری ترامپ با تحقیقات استیضاح ـ اعلان جنگ رسمی” کاخ‌سفید در برابر کنگره”

0
461

این نامه که رسانه های آمریکا همچون نیویورک تایمز خیلی زود آن را “اعلان جنگ رسمی” کاخ‌سفید در برابر کنگره خواندند تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که گوردن ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا، تنها دقایقی قبل از رفتن به کنگره، از حضور در جلسه استماع برابر نمایندگان کنگره منع شد. آقای ساندلند که قرار بود صبح امروز (سه‌شنبه) برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا برود در آخرین لحظه از سوی کاخ‌سفید متوقف شد. قرار بود آقای ساندلند صبح روز سه‌شنبه، هشتم اکتبر، برابر سه کمیته قضایی، اطلاعاتی و روابط خارجی کنگره حاضر شود و درباره علت معطل نگه‌داشتن کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین و ارتباط احتمالی آن با درخواست آقای ترامپ برای تحقیق از جو بایدن و پسرش هانتر، به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ دهد. آن طور که گزارش شده او در حالی از رفتن به کنگره منع شد که با پروازی از اروپا خود را به واشنگتن رسانده بود و آماده شهادت در برابر کمیته اطلاعات کنگره بود.انتشار متن پیامک‌های رد و بدل شده میان او و دو دیپلمات دیگر آمریکا در اوکراین موجب گسترده‌تر شدن تحقیقات کنگره درباره لزوم استیضاح دونالد ترامپ شده است. آن طور که آقای ساندلند گفته او در لحظات آخر از سوی وزارت خارجه دستور دریافت کرده که به کنگره نرود. دقایقی بعد از علنی شدن این خبر دونالد ترامپ در توییتر به آن واکنش نشان داد و نوشت نمی‌خواسته اجازه دهد آقای ساندلند در جلسه‌ای که به زعم او “یک دادگاه نمایشی” بوده شهادت دهد.

ترامپ می گوید با تحقیقات استیضاح کنگره همکاری نمی‌کنیم

تحقیقات کنگره به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا آقای ترامپ از جایگاه ریاست جمهوری برای وادار کردن دولت اوکراین برای کمک به کارزار انتخاباتی خود سوءاستفاده کردهحق نشر عکسAFP/GETTY
Image captionتحقیقات کنگره به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا آقای ترامپ از جایگاه ریاست جمهوری برای وادار کردن دولت اوکراین برای کمک به کارزار انتخاباتی خود سوءاستفاده کرده

کاخ‌سفید طی نامه‌ای رسمی به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان اطلاع داده قصد همکاری با تحقیقات استیضاح را ندارد. اقدامی که می‌تواند آغاز نبرد میان دو شاخه اصلی نظام حکومتی آمریکا بر سر اختیارات قانون اساسی تلقی شود. کاخ‌سفید “نامنطبق بودن با قانون اساسی” و “بی‌اساس” بودن مبنای آغاز تحقیقات استیضاح را دلیل تصمیم خود برشمرده است.

این تصمیم به معنای آن خواهد بود که سه کمیته مجلس نمایندگان که روند تحقیقات درباره لزوم استیضاح دونالد ترامپ را در دستور کار خود قرار داده‌اند، از این پس برای دریافت اطلاعات و یا احضار مقام‌های دولتی با دیواری از مخالفت کاخ‌سفید روبرو خواهند شد.

تحقیقات این کمیته‌ها که دموکرات‌ها رهبری آنها را برعهده دارند در پی آن آغاز شد که یک افشاگر اطلاعاتی رسما مدعی شد آقای ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از او خواسته که درباره فرزند جدی‌ترین رقیب دموکرات خود یعنی جو بایدن تحقیق کند و به این ترتیب زمینه دخالت یک دولت خارجی در انتخابات آمریکا را فراهم کرده است.

نامه کاخ‌سفید عصر سه‌شنبه، هشتم اکتبر، تنها ساعاتی پس از آن به دفتر رئیس مجلس نمایندگان ارسال شد که گوردن ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا تنها دقایقی پیش از حضور در کنگره دستور دریافت کرد که در جلسه استماع برابر کمیته‌های کنگره حاضر نشود.

بیشتر بخوانید

  • ترامپ مانع از شهادت سفیر خود در برابر کنگره شد
  • در رسانه‌های آمریکا؛ آیا افسران اطلاعاتی علیه ترامپ قیام کرده‌اند؟

در نامه چه آمده؟

این نامه که عصر سه‌شنبه، هشتم اکتبر برای رهبران دموکرات مجلس نمایندگان و در راس آنها نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ارسال شده به امضای پت سیپلون، وکیل کاخ‌سفید رسیده و در آن مبنای شکل‌گیری تحقیقات استیضاح به چالش کشیده شده است.

وکیل کاخ‌سفید رهبران دموکرات مجلس نمایندگان را متهم کرده که روند استیضاح را آغاز کرده اند که “مبانی منصف بودن را نقض می کند و روند قانونی شکل‌گیری تحقیقات را نادیده می گیرد به ویژه که درباره لزوم آغاز این تحقیقات رای‌گیری انجام نگرفته است”.

در این نامه هشت صفحه‌ای وکیل کاخ‌سفید با حمله به تحقیقات استیضاح از سوی کنگره به لحاظ قانون اساسی “نامعتبر” خوانده و دموکرات‌ها را متهم کرده که به این بهانه قصد تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ را دارند.

اتهامی که آقای ترامپ هم شخصا بارها بر آن تاکید کرده و می‌گوید دموکرات‌ها که باور نمی کردند در انتخابات سال ۲۰۱۶ شکست بخورند، همواره به دنبال راهی برای خلع ید از او بوده‌اند.

در ادامه این نامه پت سیپلون نتیجه‌گیری کرده که “به دلایلی که ذکر شد و با هدف از عهده برآمدن وظایف قانونی در برابر مردم آمریکا، پرزیدنت ترامپ و دولت او قادر به همکاری در این تحقیقات نخواهند بود.”

این نامه که رسانه های آمریکا همچون نیویورک تایمز خیلی زود آن را “اعلان جنگ رسمی” کاخ‌سفید در برابر کنگره خواندند تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که گوردن ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا، تنها دقایقی قبل از رفتن به کنگره، از حضور در جلسه استماع برابر نمایندگان کنگره منع شد.

آقای ساندلند که قرار بود صبح امروز (سه‌شنبه) برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا برود در آخرین لحظه از سوی کاخ‌سفید متوقف شد.

قرار بود آقای ساندلند صبح روز سه‌شنبه، هشتم اکتبر، برابر سه کمیته قضایی، اطلاعاتی و روابط خارجی کنگره حاضر شود و درباره علت معطل نگه‌داشتن کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین و ارتباط احتمالی آن با درخواست آقای ترامپ برای تحقیق از جو بایدن و پسرش هانتر، به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ دهد.

آن طور که گزارش شده او در حالی از رفتن به کنگره منع شد که با پروازی از اروپا خود را به واشنگتن رسانده بود و آماده شهادت در برابر کمیته اطلاعات کنگره بود.

انتشار متن پیامک‌های رد و بدل شده میان او و دو دیپلمات دیگر آمریکا در اوکراین موجب گسترده‌تر شدن تحقیقات کنگره درباره لزوم استیضاح دونالد ترامپ شده است.

آن طور که آقای ساندلند گفته او در لحظات آخر از سوی وزارت خارجه دستور دریافت کرده که به کنگره نرود.

دقایقی بعد از علنی شدن این خبر دونالد ترامپ در توییتر به آن واکنش نشان داد و نوشت نمی‌خواسته اجازه دهد آقای ساندلند در جلسه‌ای که به زعم او “یک دادگاه نمایشی” بوده شهادت دهد.

نقش آقای ساندلند در تحقیقات اوکراین چیست؟

از هنگام آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره مساله اوکراین و ضرورت استیضاح آقای ترامپ در این رابطه، سه کمیته اطلاعات، قضایی و روابط خارجی مجلس نمایندگان که ریاست آنها را دموکرات‌ها بر عهده دارند در تلاشند با احضار مقام‌های مرتبط و جمع‌آوری مدارک از بخش های مختلف دولت، این تحقیق و تفحص را پیش ببرند.

هدف اصلی آنها این است که بدانند آیا آقای ترامپ با معطل نگه‌داشتن کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین قصد داشته از آن به عنوان دستمایه‌ای برای وادار کردن دولت اوکراین به تحقیق درباره فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن و در نهایت تهیه اطلاعات مخرب علیه جو بایدن استفاده کند یا خیر.

اهمیت این موضوع برای کنگره در این است که مطابق قوانین انتخاباتی آمریکا هیچ کاندیدایی حق ندارد برای پیروزی در انتخابات از کمک یک دولت خارجی بهره گیرد. همزمان رئیس جمهوری آمریکا هم حق ندارد از مقام خود برای مطامع شخصی و سیاسی بهره گیرد.

اخبار مرتبط

  • استیضاح ترامپ؛ پای ‘افشاگر دوم’ هم در میان است

به همین علت، تحقیقات مجلس نمایندگان کنگره در پی یافتن شواهد و مدارکی است که از چگونگی عملکرد آقای ترامپ و کاخ‌سفید در برابر اوکراین خبر دهد.

در کانون این تحقیقات مکالمه روز ۲۵ ژوئیه آقای ترامپ با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی قرار دارد که طی آن آقای ترامپ چند بار درخواست می‌کند که دولت اوکراین در همکاری با وکیل شخصی او، رودی جولیانی و دادستان کل آمریکا، ویلیام بار، به تحقیق درباره فساد ادعایی هانتر بایدن و پدرش جو بایدن، نامزد پیشگام دموکرات‌ها برای انتخابات سال آینده، بپردازد.

این مکالمه که کاخ‌سفید رو نوشتی از متن آن را منتشر کرده پس از آن مورد توجه کنگره قرار گرفته که یک افشاگر اطلاعاتی رسما به دفتر بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا خبر داد که بنابر تحقیقات او آقای ترامپ قصد کمک گرفتن از دولت اوکراین برای تهیه اطلاعات مخرب علیه رقیب احتمالی انتخاباتی خود (جو بایدن) را داشته و در این راه از دستگاه دیپلماسی زیر دست خود هم استفاده کرده و حتی کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری که کنگره برای اوکراین تصویب کرده بود را دستاویز این نیت خود قرار داده است.

اخبار مرتبط

  • ترامپ چگونه ممکن است استیضاح شود؟

اگر چه هم آقای ترامپ و هم کاخ‌سفید تحت امر او تاکید دارند که هیچ “امر خلافی” در جریان مکالمه تلفنی ۲۵ ژوئیه آقایان ترامپ و زلنسکی صورت نگرفته و رئیس‌جمهوری هیچ قصد و اقدامی برای گروکشی کمک ۴۰۰ میلیون دلاری اوکراین در ازای انجام تحقیقات علیه بایدن‌ها نداشته، اما آن‌طور که در متن افشاگر اطلاعاتی آمده افرادی چون کورت ولکر، فرستاده ویژه آمریکا در امور اوکراین یا گوردون ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا و بیل تایلر، سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین فعالانه در پی پیش‌برد این خواسته آقای ترامپ بوده‌اند.

به همین علت، کنگره آمریکا هفته گذشته کورت ولکر، گوردن ساندلند را در کنار چندین مقام دیگر وزارت خارجه در امور اوکراین برای ادای توضیحات به کنگره دعوت کرد.

کورت ولکر که ساعاتی پس از علنی شدن متن مکالمه تلفنی آقای ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین از مقام خود استعفاء داد نخستین کسی بود که به دعوت کنگره پاسخ مثبت داد و برای ۹ ساعت در برابر سه کمیته اطلاعات، قضایی و روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد.

آقای ولکر علاوه بر شهادت حضوری، ده‌ها صفحه از متن پیامک‌های رد و بدل شده میان خود و دو دیپلمات ارشد را به کنگره تحویل داد. یکی از آن دو نفر گوردون ساندلند است که قرار بود امروز صبح، سه‌شنبه، با حضور در کنگره درباره نقش خود در این باره توضیح دهد.

در پیامک‌های ردو بدل شده میان کورت ولکر، بیل تایلر و گوردون ساندلند به وضوح دیده می‌شود که دیپلمات‌های آمریکایی تلاش دارند رئیس جمهور اوکراین را ترغیب به آغاز تحقیقات درباره فساد ادعایی هانتر بایدن کنند و در برابر آن به ولودیمیر زلنسکی وعده دیدار با آقای ترامپ در کاخ‌سفید را می‌دهند.

اخبار مرتبط

  • ترامپ می‌‎گوید ‘چین هم باید درباره بایدن تحقیق کند’

درخواست کارتر از ترامپ

همزمان جیمی کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا از آقای ترامپ خواسته است با تحقیقات کنگره همکاری کند، و گفته که خودداری او از همکاری با درخواست قانونگذاران، آمریکایی ها را “برای یافتن پاسخ به تقلا انداخته است.”

او در پاسخ به سوال شبکه “ام‌اس‌ان‌بی‌سی” که چه توصیه ای برای آقای ترامپ دارد گفت: “برای تنوع هم که شده حقیقت را بگو.”

هرچند “بعید” است که حتی در صورت استیضاح رئیس جمهور در مجلس نمایندگان کنگره، سنای تحت کنترل جمهوری خواهان به برگزاری آقای ترامپ رای دهد، آقای کارتر گفت که شرایط می تواند بسته به موجود بودن شواهد تغییر کند.

او گفت: “اگر واقعیات بیش از پیش به اقداماتی از سوی او اشاره داشته باشد، در آن صورت استیضاح ممکن است و برکناری او از قدرت ممکن است.”

آقای کارتر که ۹۵ سال دارد از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ برای یک دوره رئیس جمهور بود. انقلاب ایران در دوران ریاست جمهوری او روی داد و گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران به بحرانی سیاسی برای او بدل شد.

 

————————————

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید