نه به جنگ ـ اختلاف در واشنگتن بر سر داده‌های سازمان سیا درباره ایران

0
558

به گزارش اشپیگل‌آنلاین به نقل از واشنگتن پست، حتی ترامپ نیز در این رابطه کمی محتاط‌‌تر شده است. او نگران است که به واسطه بولتون و پمپئو وارد یک درگیری نظامی با ایران شود. و این امر ناقض وعده‌های انتخاباتی اوست که می‌گفت آمریکا باید به جنگ‌های پرهزینه و پرآسیب پایان داد. تاکنون سیا و پنتاگون این تصاویر را علنی نکرده‌اند. گفته می‌شود یکی از تصاویر یک لنج چوبی را نشان می‌دهد که موشک‌های ایرانی با قابلیت عملیات را حمل می‌کرده‌اند. دیگر تصاویر نشان می‌دهند که چگونه سپاه پاسداران در چندین بندر ایران موشک‌هایی را بر روی لنج‌ها انتقال می‌دهند. از سوی دیگر سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی آمریکا از گفت‌وگوهای میان سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان خارجی مطلع شده‌اند و از قرار معلوم آنها در این گفت‌وگوها به طور خیلی مشخص درباره حملاتی علیه اهداف آمریکایی تبادل نظر کرده‌اند. اما مقام‌های کشورهای هم‌پیمان آمریکا در این رابطه هشدار داده‌اند که باید محتاط بود. به گزارش واشنگتن پست، این مقامات می‌گویند که ایران بر شبه‌نظامیان متحد خود در منطقه خاورمیانه “کنترل مطلق” ندارد. به گفته مقامات آمریکا، سرویس‌های مخفی ایالات متحده اطلاعاتی در زمینه حملات محتمل ایران به کشتی‌های تجاری جمع‌آوری کرده‌اند. اما آنها هنوز به شواهد قاطع دال بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات انفجاری به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی دست نیافته‌اند و این تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است.

اختلاف در واشنگتن بر سر داده‌های سازمان سیا درباره ایران

دویچه وله ـ 17.05.2019

دولت آمریکا بر حضور نظامی خود در خلیج فارس افزوده و دیپلمات‌های خود را از عراق خارج می‌کند. “خطر تهدیدکننده ایران” تا چه اندازه واقعی است؟ در واشنگتن شاهد اختلاف نظرهایی هستیم.

    
USA Haushalt l Kongress billigt Haushaltskompromiss (picture alliance/AP Images/J. Scott Applewhite)

تصاویر موشک‌هایی سوار بر قایق‌های کوچک در خلیج فارس، از قرار معلوم علت اصلی رویکردهای آمریکا در روزهای گذشته در قبال جمهوری اسلامی بوده است. ازجمله بر اساس این تصاویر بوده که ایالات متحده ایران را تهدیدی فزاینده در منطقه اعلام کرده است.

به نظر می‌آید عکس‌ها به این نگرانی دامن زده که این موشک‌ها می‌توانند از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از کشتی‌های جنگی آنها شلیک شوند. این خبر را نیویورک تایمز به نقل از سه مقام دولت آمریکا گزارش کرده است.

اما از قرار معلوم در این رابطه چه در کاخ سفید و پنتاگون و چه در میان هم‌پیمانان ایالات متحده اختلاف نظرهایی هست؛ اینکه وضعیت تهدیدکننده تا چه اندازه جدی است و اینکه ایران به راستی چه چیزی را طراحی کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این اطلاعات و داده‌های سرویس‌های مخفی را دال بر این ارزیابی می‌کنند که ایران در حال طراحی حمله به تأسیسات آمریکایی است.

به گزارش اشپیگل آنلاین، اما دیگر مقامات بلندپایه دولت آمریکا، برخی نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی ارزیابی دیگری دارند: آنها اقدامات رژیم جمهوری اسلامی را بیشتر واکنشی تدافعی در قبال تحریک‌های واشنگتن می‌دانند.

فقدان شواهد دال بر نقش ایران در خرابکاری کشتی‌های تجاری در فجیره

به گزارش اشپیگل‌آنلاین به نقل از واشنگتن پست، حتی ترامپ نیز در این رابطه کمی محتاط‌‌تر شده است. او نگران است که به واسطه بولتون و پمپئو وارد یک درگیری نظامی با ایران شود. و این امر ناقض وعده‌های انتخاباتی اوست که می‌گفت آمریکا باید به جنگ‌های پرهزینه و پرآسیب پایان داد.

تاکنون سیا و پنتاگون این تصاویر را علنی نکرده‌اند. گفته می‌شود یکی از تصاویر یک لنج چوبی را نشان می‌دهد که موشک‌های ایرانی با قابلیت عملیات را حمل می‌کرده‌اند. دیگر تصاویر نشان می‌دهند که چگونه سپاه پاسداران در چندین بندر ایران موشک‌هایی را بر روی لنج‌ها انتقال می‌دهند.

از سوی دیگر سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی آمریکا از گفت‌وگوهای میان سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان خارجی مطلع شده‌اند و از قرار معلوم آنها در این گفت‌وگوها به طور خیلی مشخص درباره حملاتی علیه اهداف آمریکایی تبادل نظر کرده‌اند.

اما مقام‌های کشورهای هم‌پیمان آمریکا در این رابطه هشدار داده‌اند که باید محتاط بود. به گزارش واشنگتن پست، این مقامات می‌گویند که ایران بر شبه‌نظامیان متحد خود در منطقه خاورمیانه “کنترل مطلق” ندارد.

به گفته مقامات آمریکا، سرویس‌های مخفی ایالات متحده اطلاعاتی در زمینه حملات محتمل ایران به کشتی‌های تجاری جمع‌آوری کرده‌اند. اما آنها هنوز به شواهد قاطع دال بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات انفجاری به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی دست نیافته‌اند و این تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است.

واکنش‌ها به خروج دیپلمات‌ها آمریکا از عراق

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوگان‌های پشتیبانی آن در مسیر ورود به آب‌های خلیج فارس هم‌اکنون در حال عبور از خلیج عمان به سوی تنگه هرمز است.

دیروز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) نیز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بخشی از پرسنل سفارت خود را از عراق خارج خواهد کرد. اما یک کارمند عالی‌رتبه آمریکا این اقدام را واکنشی شتابزده و متأثر از داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی ارزیابی می‌کند.

ترامپ پیش از انتشار دو مقاله در روزنامه‌های آمریکا توئیتی را در روز چهارشنبه منتشر کرد و گزارش‌های دو روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز را جعلی خواند.

مقالات این دو روزنامه به جنگ قدرت در دولت آمریکا در رابطه با سیاست آمریکا در خاورمیانه پرداخته بودند. ترامپ در توئیت خود گفته است، به هیچ وجه چنین جنگ قدرتی در دستگاه دولت او وجود ندارد.

بهرحال نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده در جمع خبرنگاران اظهار داشته است که مجلس برای دولت ترامپ مجوز جنگ علیه ایران را صادر نمی‌کند.
پلوسی تصریح کرد که دولت جمهوری‌خواه ترامپ باید “اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای” درباره ایران را برای قانون‌گذاران ارشد، موسوم به “دسته هشت”، فراهم کند.

“دسته هشت” از رئیسان فراکسیون‌های احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان و سخنگویان دو حزب و همچنین رئیسان کمیته‌های امنیتی این دو مجلس و معاونان آنان تشکیل شده است.

///////////////////////////////

آرشیو موضوع : اجتماعی، سیاسی، فرهنگی

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا ویلیام بار، وزیر دادگستری را به دروغ گویی به کنگره متهم کرده است. یک روز پس از حضور آقای بار در مجلس سنا برای پاسخ گویی به سوال های سناتورها درباره نحوه رسیدگی به تحقیقات بازرس رابرت مولر، خانم پلوسی او را به دروغ گفتن به نمایندگان متهم کرد. خانم پلوسی …

هدف سفر غیرمعمول ظریف به آمریکا چه بود؟

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

واضح است که ظریف در سفر به آمریکا به دنبال گشودن باب مذاکرات با این کشور است. اما شرایط فعلی در واشنگتن به گونه‌ای است که زمینه‌سازی برای مذاکرات، حتی از خود مذاکرات هم دشوارتر است. به موازات تشدید تحریم‌های نفتی، تقریبا هر روز، مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ، خصوصا در وزارت خارجه و …

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

می توان گفت کتاب هیچ نویسنده ایرانی در صد سال اخیر این چنین مخاطب نیافته و شخصیت هایش در ذهن و زبان مردم نزیسته اند و در فرهنگ سیاسی -اجتماعی ایران جای نگرفته است. دایی جان ناپلئون امروز به ژانری سیاسی تبدیل شده و با الصاق این نام نامی بر رفتار کسی، وصفی کامل و همه فهم از …

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

گزارش های منتشر شده از هزینه های پرداخت شده توسط سازمان مجاهدین تنها شامل نمایندگان فعلی مجلس میشود و هزینه های مربوط به شرکت و سخنرانی افرادی مانند نخست وزیر سابق کانادا هارپر یا وزیر امور خارجه سابق کانادا جان برد به صورت عمومی گزارش نمیشود. از نمایندگان فعلی مجلس کانادا نماینده لیبرال جودی اسگرو (Judy Sgro) …

جایگاه عراق در رقابت های ایران و عربستان

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

دولت جدید در بغداد روی خط باریکی بین ایران، قدرتمندترین کارگزار قدرت در عراق، و سرمایه گذاری روی  فرصت های جدید در روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی حرکت می کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که صادرات ایران به عراق می تواند در سال 2019 از 12 به 20 میلیارد دلار …

الیزابت وارن، سناتور دموکرات خواستار استیضاح ترامپ شد

الیزابت وارن، سناتور دموکرات خواستار استیضاح ترامپ شد

الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در سنای آمریکا روز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) گفت: «گزارش تحقیق روبرت مولر، بازرس ویژه اثبات می‌کند که یک کشور خارجی و دشمن آمریکا، در انتخابات ما در سال ۲۰۱۶ دخالت کرده تا به انتخاب شدن دونالد ترامپ کمک کند و ترامپ نیز از این کمک استقبال کرده است.» از …

انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

متن این نامه روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) از سوی برخی از روزنامه‌های اروپایی از جمله از سوی روزنامه “گاردین” منتشر شده است. سیاستمداران ارشد پیشین کشورهای اروپایی در این نامه نسبت به پیامدها و عواقب منفی سیاست ترامپ در امور خاورمیانه هشدار داده‌اند. شخصیت‌هایی همچون زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، دیوید میلیبند و جک …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید