تندتر از رایانه‌ها

0
815

پدر و مادر شاکونتالا دِوی (Shakuntala Devi) از برهمنان فرادست جامعه بودند اما پدرش به جای پذیرش مقام روحانی برهمنان به هنرپیشگی و شعبده‌بازی در سیرک‌ها روی آورد و دخترش را همه جا با خود می‌برد. شاکونتالا سه ساله بود که پدرش هوش و حافظه غریب او در ازبر داشتن عددها و محاسبه آنها را دریافت، پس سیرک را واگذاشت و نمایش نبوغ دخترش را در خیابان‌ها و سر گذرها نان‌آور زندگی کرد. شش ساله بود که دانشگاه میسور هند از او روش محاسبه مکعب‌ها را خواست و او از این آزمون سربلند به در آمد. ۱۰ ساله بود که برای تحصیل به کلیسایی سپرده شد ولی به علت نبود هزینه تحصیل از ادامه بازماند. ۱۴ ساله بود که با پدرش برای ادامه آموزش به انگیس رفت و از آن پس نبوغ ریاضی‌اش را به جهانیان نشان داد. در دانشگاه متدیست جنوبی، ریشه بیست و سوم یک عدد ۲۰۱ رقمی را در پنجاه ثانیه و عملیات ضرب در ۲ عدد ۱۳ رقمی را ظرف ۲۸ ثانیه انجام داد که در ترین‌های نینِس ۱۹۸۲ با عنوان “رایانه انسانی” ثبت شد چون کامپیوتر UNiVAC ۱۱۰۸ برای همین محاسبه به ۷۰ ثانیه نیاز داشت. گاهی سرعت پاسخ‌گویی او به قدری بود که از نوشتن صورت مسئله در کامپیوتر کمتر طول می‌کشید. او را از این رو “سریع‌تر از رایانه” می‌دانستند.

تندتر از رایانه‌ها

دویچه وله ـ 22.04.2019

    
Rechenkünstlerin Shakuntala Devi (picture-alliance/AP Images)

۲۱ آوریل ۲۰۱۳: شش سال پیش در چنین روزی شاکونتالا دِوی در بنگلور در جنوب هند درگذشت.

پدر و مادر شاکونتالا دِوی (Shakuntala Devi) از برهمنان فرادست جامعه بودند اما پدرش به جای پذیرش مقام روحانی برهمنان به هنرپیشگی و شعبده‌بازی در سیرک‌ها روی آورد و دخترش را همه جا با خود می‌برد.

شاکونتالا سه ساله بود که پدرش هوش و حافظه غریب او در ازبر داشتن عددها و محاسبه آنها را دریافت، پس سیرک را واگذاشت و نمایش نبوغ دخترش را در خیابان‌ها و سر گذرها نان‌آور زندگی کرد.

شش ساله بود که دانشگاه میسور هند از او روش محاسبه مکعب‌ها را خواست و او از این آزمون سربلند به در آمد.

۱۰ ساله بود که برای تحصیل به کلیسایی سپرده شد ولی به علت نبود هزینه تحصیل از ادامه بازماند.

۱۴ ساله بود که با پدرش برای ادامه آموزش به انگیس رفت و از آن پس نبوغ ریاضی‌اش را به جهانیان نشان داد.

در دانشگاه متدیست جنوبی، ریشه بیست و سوم یک عدد ۲۰۱ رقمی را در پنجاه ثانیه و عملیات ضرب در ۲ عدد ۱۳ رقمی را ظرف ۲۸ ثانیه انجام داد که در ترین‌های نینِس ۱۹۸۲ با عنوان “رایانه انسانی” ثبت شد چون کامپیوتر UNiVAC ۱۱۰۸ برای همین محاسبه به ۷۰ ثانیه نیاز داشت.

گاهی سرعت پاسخ‌گویی او به قدری بود که از نوشتن صورت مسئله در کامپیوتر کمتر طول می‌کشید. او را از این رو “سریع‌تر از رایانه” می‌دانستند.

۴۷ ساله بود که در ریشه سوم یک عدد ۶ رقمی کامپیوتر را شکست داد.

در کتاب‌هایی که درباره پازل، محاسبات و حفظ اعداد نوشته روش‌های ساده آموزشی برای کودکان پیشنهاد کرده است.

یکی از این کتابها “محاسبه: شادی اعداد” است. از او کتاب‌هایی درباره آشپزی، رمان، طالع‌بینی و ستاره‌شناسی هم به یادگار مانده و کتابی نیز درباره هم‌جنسگرایان دارد که در آن هم‌جنسگرایی را برای نخستین بار در سال ۱۹۷۷ در هند مطرح و بررسی کرد.

می‌گفت: ازدواجش با یک مرد هم‌جنسگرا به این خاطر بوده که این پدیده را از نزدیک و بهتر دریابد.

او فعال اجتماعی و سیاسی و بهبوددهنده آموزش کودکان در هند بود. در ۳۱ سالگی به هند بازگشت و ازدواج کرد.

۴۰ ساله بود که از سوی دانشگاه فیلیپین برجسته‌ترین زن سال اعلام شد. در ۵۱ سالگی نامزد مستقل نخست‌وزیری هند شد و رقیب ایندیرا گاندی بود.

شاکونتالا دوی در ۸۳ سالگی در زادگاهش درگذشت.

———————————–

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید