بارش‌های شدید و خطر سیلاب در جنوب و غرب ایران

0
656

“امین حسین نقشینه” کارشناس سازمان هواشناسی به “ایرنا” گفت: اکنون شاهد بارش شدید باران در همدان، کرمانشاه و استان مرکزی هستیم و در شازند همدان بارش‌ها به صورت برف نسبتا شدید است و انتظار داریم این سامانه بارشی به جز نوار شرقی ایران، سایر نقاط کشور را در برگرفته و سبب بارش باران و برف شود. این کارشناس ادامه داد: بارش‌ها در استان‌های غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز، دامنه‌های زاگرس، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز قابل‌ملاحظه است و امروز و فردا (پنجم و ششم فروردین ماه) وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، شرق کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، غرب اصفهان، جنوب قم، شمال هرمزگان و جزایر خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود. به گفته وی رگبار، رعد و برق از پدیده‌های این سامانه بارشی در مناطق ذکر شده است و در ارتقاعات بارش برف سبب لغزندگی جاده‌های کوهستانی می‌شود و برای جاده‌های کوهستانی در استان‌های مرکزی، لرستان، چهار محال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز بارش خواهیم داشت و برای گیلان و غرب مازندران، آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود.

بارش‌های شدید و خطر سیلاب در جنوب و غرب ایران

دویچه وله ـ 25.03.2019

شهرهای زیادی در ایران در معرض خطر سیل قرار دارند. در شیراز سیل فاجعه‌ آفریده و در لرستان هم خساراتی به جا گذاشته است. سازمان هواشناسی می‌گوید بسیاری از شهرهای دیگر نیز در غرب و جنوب ایران در خطر سیل قرار دارند.

    
تصویری از سیل در آق‌قلاتصویری از سیل در آق‌قلا

سیل در شیراز ابعاد فاجعه‌بار به‌خود گرفته و علاوه بر برجای‌ گذاشتن خسارات زیاد، جان تعدادی از شهروندان را نیز گرفته است. هم‌زمان در لرستان نیز سیل خساراتی به بار آورده است. بارش شدید باران در پلدختر موجب راه افتادن سیلاب و خسارت به این شهر شده و در ۵۰ روستای منطقه قطع برق اتفاق افتاده است.

هم‌زمان سازمان هواشناسی ایران اعلام کرده در ۴۸ ساعت آینده شاهد شدت بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور خواهیم بود به گونه‌ای که میزان بارش در این مناطق به حدود ۴۰۰ میلی‌متر می‌رسد. تهران نیز ممکن با بارش شدید باران مواجه شود.

“امین حسین نقشینه” کارشناس سازمان هواشناسی به “ایرنا” گفت: اکنون شاهد بارش شدید باران در همدان، کرمانشاه و استان مرکزی هستیم و در شازند همدان بارش‌ها به صورت برف نسبتا شدید است و انتظار داریم این سامانه بارشی به جز نوار شرقی ایران، سایر نقاط کشور را در برگرفته و سبب بارش باران و برف شود.

این کارشناس ادامه داد: بارش‌ها در استان‌های غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز، دامنه‌های زاگرس، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز قابل‌ملاحظه است و امروز و فردا (پنجم و ششم فروردین ماه) وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، شرق کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، غرب اصفهان، جنوب قم، شمال هرمزگان و جزایر خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی رگبار، رعد و برق از پدیده‌های این سامانه بارشی در مناطق ذکر شده است و در ارتقاعات بارش برف سبب لغزندگی جاده‌های کوهستانی می‌شود و برای جاده‌های کوهستانی در استان‌های مرکزی، لرستان، چهار محال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز بارش خواهیم داشت و برای گیلان و غرب مازندران، آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود.

استانداران و فرمانداران در آماده‌باش کامل باشند

حسن روحانی رئیس جمهوری همه استانداران، فرمانداران و مسئولان را موظف کرد با حضور مستمر در محل خدمت خود تا پایان تعطیلات نوروزی، در آماده باش کامل باشند و ضمن ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط، تدارکات لازم را برای مدیریت مشکلات ناشی از وقوع احتمالی سیل پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایرنا حسن روحانی هم‌چنین وزارتخانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مسئول را موظف کرد با تشکیل یک کارگروه، ضمن هماهنگی بیشتر، تلاش‌های خود را برای حل کامل بحران و ارزیابی خسارت‌های وارده مضاعف کرده و پیشنهادات عملیاتی خود را ظرف امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) و برای طرح در جلسه چهارشنبه هیات دولت ارائه کنند.

احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان تهران در روزهای پیش رو هشدار داد.

حسن رضوی به رسانه‌ها گفت، برپایه اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان تهران وجود خواهد داشت.

او با هشدار به مسافران و گردشگران گفت: «گردشگرانی که در این روزها قصد تفریح در اطراف رودخانه‌ها و مسیل های اطراف تهران را دارند، باید نسبت به هشدارهایی که توسط سازمان های مربوطه اعلام می‌شود توجه جدی داشته باشند.»

سیل روز دوشنبه در شیراز جان دست‌کم ۱۱ نفر را گرفتسیل روز دوشنبه در شیراز جان دست‌کم ۱۱ نفر را گرفت

هشدارهلال احمر: از سفر به مناطق سیلابی پرهیز کنید

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای از مسافران نوروزی خواست با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها در مناطق غربی و جنوب کشور از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

جمعیت هلال احمر  با اشاره به اطلاعیه سازمان هواشناسی، از از ساکنان مناطقی که در ساعات آینده در محدوده بارش‌های احتمالی شدید قرار  دارند خواست حتی‌المقدور در خانه بمانند و در صورت اعلام هشدار توسط دستگاه‌های ذیربط محل سکونت خود را به سمت مکان‌های اسکان موقت هلال احمر (در ورزشگاه‌ها، مدارس و…) ترک و در این خصوص با دستگاه‌های امدادرسان همکاری کنند.

هلال احمر از مسافران نوروزی نیز خواست که از چادر زدن در فضاهای باز پرهیز کنند و در صورت لزوم به مکان های سرپوشیده عمومی مراجعه کنند.

در اطلاعیه جمعیت هلال احمر  هم‌چنین  گفته شده به دلیل مواج بودن خلیج فارس لازم است طی روزهای آینده از سفرهای دریایی و اتراق در کنار سواحل حتی‌المقدور پرهیز شود.

فرماندار اندیمشک: ساکنان اطراف رودخانه‌ها، منازل را تخلیه کنند

پیمان جهانگیری فرماندار اندیمشک می‌گوید با توجه به شرایط بارندگی و احتمال خطر سیلاب ناشی از بارندگی‌ها، بسیاری از مناطق و توابع این شهرستان جزو مناطق پر خطر به شمار می‌روند.

فرماندار اندیمشک گفت: ساکنان مناطق پاپی‌آباد، شهرک دوبندار و علیآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان که در مسیر رودخانه قرار دارند باید هر چه سریعتر منازل خود را تخلیه کنند.

پیمان جهانگیری افزود: بخشدار و دهیاران در این مناطق مشغول اطلاع‌رسانی فوری به ساکنان هستند و تمهیدات لازم برای کنترل حوادث اندیشیده شده است و امیدواریم خطر جدی نداشته باشیم.

////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید