پس پرده انقلاب

0
984

۲۶ ساله بود که به اتهام “اخلال علیه حکومت” به دو سال زندان محکوم ، ولی پس از گذراندن شش ماه آن، به سیبری نزد لنین تبعید شد و همانجا با او ازدواج کرد و از آن پس همواره در ویرایش آثار لنین نقش اول را داشت. او بر خلاف لنین سخت به ادبیات علاقه داشت و سازگار با شغل و تحصیلش به امور پرورشی می‌پرداخت و در این زمینه تئوری “پرورش پولیتکنیکی” را پیش کشید که یک شیوه تحصیلی آمریکایی و روشی مانند کار و دانش یعنی “سازگارسازی کار مغزی و دستی و همکاری مدرسه‌ها با کارخانه‌ها” بود. ۳۰ ساله بود که با لنین به سوئیس، آلمان، انگلیس و لهستان رفت و از آنجا که زبان‌های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و لهستانی می‌دانست، یک تنه به کارهای نوشتاری سازماندهی جنبشی که لنین در تبعید به راه انداخته بود می‌رسید. ۴۷ ساله بود که با لنین به روسیه بازگشت و “از پشت صحنه” در استقرار رژیم سوسیالیستی نقش تعیین‌کننده داشت. او با اینکه همیشه با لنین و حزب کمونیست هم‌نظر نبود، اما هرگز مخالفت خود را صریح بیان نکرد.

 پس پرده انقلاب

۲۷ فوریه ۱۹۳۹ ● ۸۰ سال پیش، در چنین روزی نادِژدا کروپسکایا در مسکو درگذشت.

    
Nadeschda K. Krupskaja (picture-alliance/akg-images)

نادژدا کروپسکایا (Nadezhda Krupskaja) در سن‌پِتِرزبورگ زاده شد.

پدرش نجیب‌زاده و افسر ارتش و مادرش آموزگار بود و او هم نخست حرفه مادرش را داشت و به کارگران خواندن و نوشتن می‌آموخت.

۲۴ ساله بود که با حقوق‌دان جوان و رهبر پسین انقلاب سوسیالیستی روسیه لنین آشنا شد و از همان دم همراه او به فعالیت سیاسی در گروه‌های مارکسیستی پرداخت.

۲۶ ساله بود که به اتهام “اخلال علیه حکومت” به دو سال زندان محکوم ، ولی پس از گذراندن شش ماه آن، به سیبری نزد لنین تبعید شد و همانجا با او ازدواج کرد و از آن پس همواره در ویرایش آثار لنین نقش اول را داشت.

او بر خلاف لنین سخت به ادبیات علاقه داشت و سازگار با شغل و تحصیلش به امور پرورشی می‌پرداخت و در این زمینه تئوری “پرورش پولیتکنیکی” را پیش کشید که یک شیوه تحصیلی آمریکایی و روشی مانند کار و دانش یعنی “سازگارسازی کار مغزی و دستی و همکاری مدرسه‌ها با کارخانه‌ها” بود.

۳۰ ساله بود که با لنین به سوئیس، آلمان، انگلیس و لهستان رفت و از آنجا که زبان‌های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و لهستانی می‌دانست، یک تنه به کارهای نوشتاری سازماندهی جنبشی که لنین در تبعید به راه انداخته بود می‌رسید.

۴۷ ساله بود که با لنین به روسیه بازگشت و “از پشت صحنه” در استقرار رژیم سوسیالیستی نقش تعیین‌کننده داشت.

او با اینکه همیشه با لنین و حزب کمونیست هم‌نظر نبود، اما هرگز مخالفت خود را صریح بیان نکرد.

لنین در تبعید با اینِس آرمان، دختر زیبایی از یک خانواده توانگر فرانسوی آشنا و یار شده بود. نادشدا پیشنهاد کرد که با آن زن ازدواج کند، اما لنین رابطه سه‌نفره را ترجیح داد و نادشدا هم بر این کار گردن نهاد.

در خاطراتش می‌نویسد: «تنها دوره‌ای که برای همدیگر وقت داشتیم، همان زمان تبعید در سیبری بود. توی باغچه کوچک‌مان همه‌جور سبزی می‌کاشتیم: خیار، هویج، چغندر و کدو. ولادیمیر ایلیچ شکار می‌رفت و به باتلاق‌ها هم سرک می‌کشید.»

نادژدا کنستانتینوونا کروپسکایا در ۷۰ سالگی در پایتخت اتحاد شوروی درگذشت.

////////////////

 

آرشیو موضوع : ادبیات جهان

داستان عاشقانه دو فیلسوف

داستان عاشقانه دو فیلسوف

عقیده بیشتر محققان بر این است که در حدود سال ۱۹۳۰ آرنت و هایدگر، راهشان از یکدیگر جدا گشت و رابطه اولیه‌شان دوام نیاورد، به طوری که تنها برایشان یک دوره کوتاه عاشقانه بود. در کتاب «هانا آرنت و مارتین هایدگر» که آن را دانشگاه ییل منتشر کرده است. الزبیتا اتینگر آشکار می‌کند که روابط عاشقانه آرنت …

در گورستان‌ها، کلاه سربازان گریه ساز می‌دهد

در گورستان‌ها، کلاه سربازان گریه ساز می‌دهد

گیوم آپولینر، شاعر پیشرو فرانسه و از بزرگترین شاعران قرن بیستم جهان که تصویر سر باندپیچی شده‌‌اش معروف است، صد سال پیش، وقتی به خاطر جراحات ناشی از جنگ جهانی اول ناتوان شده بود، بر اثر آنفولانزا درگذشت. این در حالی بود که تنها دو روز به پایان جنگ باقی مانده بود. از این شاعر به دلیل …

شما فقط مردگان را دوست دارید

شما فقط مردگان را دوست دارید

اما چند ماه بعد، در فوریه ۱۹۴۵، به دنبال انتقادهایی که در نامه‌نگاری‌های شخصی‌اش علیه سیاست و صلاحیت نظامی استالین مطرح کرده بود، از طرف بخش ضدجاسوسی ارتش سرخ بازداشت شد. او در یکی از این نامه‌ها نوشته بود که استالین – که از سوی رسانه‌های رسمی “دوست تمام سربازان” خوانده می‌شد – با پاکسازی‌هایی که انجام …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید