سال ۲۰۱۸؛ سالی ظالمانه برای کودکان

0
954

روز جمعه ۲۸ دسامبر (۷ دی) گزارش سالانه یونیسف از وضعیت کودکان در سراسر دنیا منتشر شد. در این گزارش آمده که هزاران دخترو پسر خردسال در سال ۲۰۱۸ “قربانیان مستقیم” جنگ و خونریزی بوده‌اند. مانوئل فونتن، مدیر برنامه کمک‌های اضطراری یونیسف می‌گوید: «سال‌هاست که طرفین جنگ‌ها، جنایات وحشتناکی علیه کودکان مرتکب می‌شوند و در اغلب موارد کیفر نمی‌بینند.» او تاکید می‌کند که کودکان باید در برابر فقر، خشونت و گرسنگی مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند، اما جامعه جهانی در سال گذشته در این امر ناموفق بوده است. در لیست یونیسف، نام افغانستان، عراق و یمن در صدر کشورهایی قرار دارد که وضعیت کودکان در آن وحشتناک است. سپس زنجیره‌ای از کشورهای افریقایی چون کامرون، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و مناطق مرزی مالی به چشم می‌خورند.  یونیسف می‌گوید در مناطق فلسطینی و اسرائیل نیز بسیاری از کودکان با ترس، تروما و آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند. در گزارش سالانه این نهاد آمده که کودکان قوم روهنگیا در میانمار نیز از صدمات و پیامدهای آوارگی، کشتار و خشونت در رنجند. یونیسف اشاره می‌کند که  تداوم جنگ در شرق اوکراین، تاثیر شدیدی بر سیستم آموزشی و حق تحصیل کودکان گذاشته است: «صدها مدرسه از بین رفته‌اند و ۷۰۰هزار دختر و پسر خردسال ناچارند در مدارس دوردست درس بخوانند و از مسیرهایی عبور کنند که مین‌گذاری شده‌اند یا میدان نبرد هستند.» در گزارش این نهاد آمده که در آفریقا نیز هزاران دبستان به خاطر نگرانی از حملات مسلحانه تعطیل شده‌اند. کودکان در راه مدرسه مورد خشونت قرار می‌گیرند و یا مانند کامرون و نیجریه، از مدرسه ربوده می‌شوند: «شبه‌نظامیان بوکوحرام در نیجریه دختربچه‌ها را هدف می‌گیرند. آنها را به عقد اجباری پیکارجویان خود در می‌آورند، از آنها برای سوءقصدها استفاده ابزاری می‌کنند یا مورد تجاوز جنسی قرارشان می‌دهند.»

سال ۲۰۱۸؛ سالی ظالمانه برای کودکان

28.12.2018

گزارش سالانه یونیسف از ناتوانی جامعه جهانی در حفاظت از کودکان در برابر خشونت، فقر و گرسنگی بیلانی خاکستری می‌دهد. میلیون‌ها کودک در معرض آسیب‌های جنگ هستند. افغانستان، عراق و یمن در صدر فهرست بدترین کشورها قرار دارند.

    
Deutschland Familiennachzug - Migration (Imago/Xinhua/M. Lolos)

روز جمعه ۲۸ دسامبر (۷ دی) گزارش سالانه یونیسف از وضعیت کودکان در سراسر دنیا منتشر شد. در این گزارش آمده که هزاران دخترو پسر خردسال در سال ۲۰۱۸ “قربانیان مستقیم” جنگ و خونریزی بوده‌اند.

مانوئل فونتن، مدیر برنامه کمک‌های اضطراری یونیسف می‌گوید: «سال‌هاست که طرفین جنگ‌ها، جنایات وحشتناکی علیه کودکان مرتکب می‌شوند و در اغلب موارد کیفر نمی‌بینند.» او تاکید می‌کند که کودکان باید در برابر فقر، خشونت و گرسنگی مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند، اما جامعه جهانی در سال گذشته در این امر ناموفق بوده است.

در لیست یونیسف، نام افغانستان، عراق و یمن در صدر کشورهایی قرار دارد که وضعیت کودکان در آن وحشتناک است. سپس زنجیره‌ای از کشورهای افریقایی چون کامرون، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و مناطق مرزی مالی به چشم می‌خورند.

یونیسف می‌گوید در مناطق فلسطینی و اسرائیل نیز بسیاری از کودکان با ترس، تروما و آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند. در گزارش سالانه این نهاد آمده که کودکان قوم روهنگیا در میانمار نیز از صدمات و پیامدهای آوارگی، کشتار و خشونت در رنجند.

یونیسف اشاره می‌کند که  تداوم جنگ در شرق اوکراین، تاثیر شدیدی بر سیستم آموزشی و حق تحصیل کودکان گذاشته است: «صدها مدرسه از بین رفته‌اند و ۷۰۰هزار دختر و پسر خردسال ناچارند در مدارس دوردست درس بخوانند و از مسیرهایی عبور کنند که مین‌گذاری شده‌اند یا میدان نبرد هستند.»

در گزارش این نهاد آمده که در آفریقا نیز هزاران دبستان به خاطر نگرانی از حملات مسلحانه تعطیل شده‌اند. کودکان در راه مدرسه مورد خشونت قرار می‌گیرند و یا مانند کامرون و نیجریه، از مدرسه ربوده می‌شوند: «شبه‌نظامیان بوکوحرام در نیجریه دختربچه‌ها را هدف می‌گیرند. آنها را به عقد اجباری پیکارجویان خود در می‌آورند، از آنها برای سوءقصدها استفاده ابزاری می‌کنند یا مورد تجاوز جنسی قرارشان می‌دهند.»

یونیسف تاکید می‌کند که در بسیاری از کشورهای در حال جنگ، یارگیری از بین کودکان برای به دست گرفتن سلاح امری رایج است. کارگاه کودکان سازمان ملل از همه طرفین منازعات در کشورهای در حال جنگ خواسته است به اقدامات خشونت‌بار علیه کودکان پایان دهند و از حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی هم‌چون مدارس بپرهیزند.

از کلیه کشورهای صاحب نفوذ در مناطق تحت کشمکش نیز دعوت شده که قدرت و اعتبار خود را برای حمایت از امنیت جانی و روانی کودکان در این مناطق به کار گیرند.

یونیسف اضافه می‌کند که در سوریه از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸، دستکم ۸۷۰ کودک کشته شده‌اند. این بالاترین آمار در ۹ ماه نخست سال از زمان شروع جنگ داخلی سوریه است. در همین فاصله زمانی، ۵۰۰۰ کودک و نوجوان در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند. به تاکید این نهاد ۸۹ درصد قربانیان انفجار مین یا بمب‌گذاری‌ها کودکان بوده‌اند.

//////////////////////////

آرشیو موضوع : کودکان

به ۹۰ درصد کودکان کار در ایران تجاوز می‌شود

به ۹۰ درصد کودکان کار در ایران تجاوز می‌شود

– بله، تحقیق شده. ما در حوزه کاهش آسیب و ساماندهی متکدیان در شهر برابر بند ۵ ماده ۵۵ قانون، مسئولیت داریم. در این راستا یک‌سری زیرساخت‌ها ایجاد کردیم، برای مثال در سرای لویزان که مخصوص نگهداری متکدیان زن و اسلامشهر که مختص متکدیان حرفه‌ای مرد است. در طول اقداماتی که انجام شد، با این …

کودکان زباله‌گرد تهران در معرض آزار و تعرض جنسی

کودکان زباله‌گرد تهران در معرض آزار و تعرض جنسی

بنا به گزارشی که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر کرده است، مجموعه‌ای از نهادهای مستقل برای حمایت از این کودکان وارد میدان شده‌اند. الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش، به ایلنا گفته است که اقدامات فرمانداری برای یاری به کودکان کار و حمایت از آنها تا کنون نتیجه قابل‌توجهی نداشته است. خانم فخاری با اشاره …

“شکنجه و بردگی” کودکان پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا

“شکنجه و بردگی” کودکان پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا

مدیر یونیسف از “شمار بسیار بالا”ی چنین مواردی سخن می‌گوید. صندوق کودکان سازمان ملل می‌خواهد با پژوهش جدید خود توجه اتحادیه اروپا را به این فاجعه جلب کند. به گفته بلانشه، یکی از مقاصد چنین پژوهشی رسیدگی بیشتر اروپا به شمار فزاینده کودکان کابوس‌زده است. علاوه بر این به گفته این مقام یونیسف، این نهاد گرچه استدلال مخالفان …

نگاه آخر به عکسی که بعد از حمله به مسجد امام زمان خبرساز شد

نگاه آخر به عکسی که بعد از حمله به مسجد امام زمان خبرساز شد

شگفتی ماهوی این نگاره که از دل قاب آن بیرون می‌آید کانونی است برای تفکر. اینجا لحظه‌ای بعد از فاجعه نیست که ضجه و خون و ماتم را یادآور شود. بلکه این لحظه‌ پیش از فاجعه است که التهابش دامن ما را گرفته و اساس کنش، خارج از قاب چارچوب دروازه یعنی پشت دیوارها جریان دارد. آگاهی …

نشانه‌های تجاوز جنسی به کودکان چیست؟

نشانه‌های تجاوز جنسی به کودکان چیست؟

نشانه دیگر بازهم رایج، مشکل در خوابیدن و کابوس‌های شبانه است. حتی بزرگ‌ترهایی که در کودکی قربانی بودند خیلی وقت‌ها دچار بی‌خوابی‌اند. بی‌خوابی دلایل مختلفی دارد، استرس و ترس روی بی‌خوابی تأثیر دارد خیلی وقت‌ها بچه برای اینکه بخوابد به آرامش احتیاج دارد. تاریک شدن هوا ترس‌ها را زیاد می‌کند بچه‌هایی که آزار جنسی دیده‌اند …

ازدواج عروسک ها و رؤیاهای بر باد رفته کودکی

ازدواج عروسک ها و رؤیاهای بر باد رفته کودکی

زهرا کهرم، دبیر سمینار ازدواج کودکان که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، پیامدهای روانی ازدواج زیر ‌سن را چنین بیان کرد: «شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن حمایت آنها همچنین از دست دادن آزادی، …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید