ترامپ لغو مجوز امنیتی منتقدان خود را بررسی می‌کند

0
348

بسیاری از کارکنان دستگاه‌ها‌ی امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بعد از انفصال از خدمت نیز “مجوز امنیتی” خود را حفظ می‌کنند. دلیل هم این است که این افراد اغلب خدمت خود به عنوان مشاور برای کارفرمایان سابقشان را ادامه می‌دهند. بدون این مجوز امکان ادامه کار برای آن‌ها وجود ندارد، چرا که با این مجوز است که امکان دسترسی به اطلاعات امنیتی برای آن‌ها میسر می‌شود.  سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، پیش‌زمینه این اقدامات برخی افرادند که در پیوند با ارتباط‌های ترامپ و روسیه “اتهام‌های بی‌اساس” زده‌اند. او گفته است که این افراد از امتیاز ویژه خود در برخی موارد برای “پول درآوردن” استفاده کرده‌اند.

ترامپ لغو مجوز امنیتی منتقدان خود را بررسی می‌کند

دویچه وله ـ 24.07.2018

رئیس‌جمهور آمریکا در فکر لغو مجوز امنیتی برخی از مقا‌م‌های بلندپایه سابق دستگاه‌‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور است. این افراد وجه مشترکی دارند: همه آ‌ن‌ها منتقدان دونالد ترامپ هستند.

    
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکادونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا لغو “مجوز امنیتی” شش مقام ارشد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سابق این کشور را بررسی می‌کند: جان برنن، مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، جیمز کلپر، مدیر پیشین اطلاعات ملی، جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌‌آی)، مایکل هیدن، مدیر سابق سازمان امنیت ملی (ان‌ای‌سی)، اندرو مک‌کیب، معاون سابق “اف‌بی‌آی” و سوزان رایس‌، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بسیاری از کارکنان دستگاه‌ها‌ی امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بعد از انفصال از خدمت نیز “مجوز امنیتی” خود را حفظ می‌کنند. دلیل هم این است که این افراد اغلب خدمت خود به عنوان مشاور برای کارفرمایان سابقشان را ادامه می‌دهند. بدون این مجوز امکان ادامه کار برای آن‌ها وجود ندارد، چرا که با این مجوز است که امکان دسترسی به اطلاعات امنیتی برای آن‌ها میسر می‌شود.

“اتهام‌های بی‌اساس”

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، پیش‌زمینه این اقدامات برخی افرادند که در پیوند با ارتباط‌های ترامپ و روسیه “اتهام‌های بی‌اساس” زده‌اند. او گفته است که این افراد از امتیاز ویژه خود در برخی موارد برای “پول درآوردن” استفاده کرده‌اند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفیدسارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید شرح دقیق‌تری از این که منظورش از بهره‌برداری این اشخاص از دسترسی به اطلاعات مخفی چیست ارائه نکرد. سندرز این اتهام را که ترامپ می‌خواهد منتقدان دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مجازات کند رد کرد.

به‌ویژه برنن، کومی‌، کلپر و هیدن منتقدان سرسخت ترامپ محسوب می‌شوند. برنن بعد از دیدار دوستانه ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند در هفته گذشته سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با پوتین را “نزدیک به خیانت” توصیف کرد.

دست کم دو تن از افراد یادشده دیگر “مجوز امنیتی” ندارند. روزنامه “واشنگتن پست” می‌نویسد، جیمز کومی که توسط ترامپ از ریاست “اف‌بی‌‌آی” اخراج شد این مجوز را از دست داد. در مورد مک‌کیب، معاون سابق “اف‌بی‌آی” نیز وضع به همین منوال است. کلپر اقدامی که ترامپ در سر می‌پروراند را “بسیار بچگانه” خوانده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید