هفتاد و سومین سالگرد آزادسازی اردوگاه «مرگ» آشویتس

0
1484

نیمی از شش میلیون یهودی کشته شده، خود شهروند لهستان بودند؛ نزدیک به دو میلیون شهروند غیریهودی لهستان نیز به دست آلمان نازی کشته شدند. شورای امنیت سازمان ملل نیز روز جمعه طی بیانیه‌ای از دیدار اعضای خود از موزه هولوکاست واشینگتن در روز دوشنبه خبر داد. آنتونیو گوتِرِش دبیر کل سازمان ملل روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد «دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم، هنوز حضور یهودی‌ستیزی و افزایش تعصبات در جهان را می‌توان در شکل‌های مختلفی مشاهده کرد». او با اشاره به کشته شدن میلیون‌ها یهودی در جریان هولوکاست گفته‌است: همه ما متعهد هستیم آشکارا، سریع و قاطعانه با نازیسم و خشونت مقابله کنیم. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز شنبه طی اظهاراتی با محکوم کردن یهودی‌ستیزی گفت که این پدیده دوباره در حال جان گرفتن است و مایه تاسف است که نهادهای یهودی هنوز هم نیاز به مراقب پلیس دارند، چه مدارس آنها باشد و چه کنیسه آنها. سازمان ملل متحد، ۲۷ ژانویه، سالگرد آزادسازی اردوگاه آشویتس، را «روز جهانی یادبود هولوکاست» نامیده‌است. هر سال در این روز، در لهستان و دیگر کشورهای جهان، یادبودهای مختلفی برگزار می‌شود.

هفتاد و سومین سالگرد آزادسازی اردوگاه «مرگ» آشویتس

رادیو فردا ـ 28.01.2018

باقی‌مانده‌هایی از کسانی که در اردوگاه زندانی بودند یا جان دادند، که اکنون در موزه آشویتز نگه‌داری می‌شود

باقی‌مانده‌هایی از کسانی که در اردوگاه زندانی بودند یا جان دادند، که اکنون در موزه آشویتز نگه‌داری می‌شود

مراسم یادبود هفتاد و سومین سالگرد آزادسازی اردوگاه مرگ آشویتس-بیرکناو، در نقاط مختلف جهان برگزار شده‌است.

آشویتس که به یکی از بزرگترین و مجهزترین اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها تبدیل شد، شهری‌ست در ۵۰ کیلومتری غرب کراکوف، در لهستان.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که به لهستان سفر کرده، در بنای یادبود قربانیان هولوکاست در شهر ورشو حضور یافت و با تقدیم دسته گلی گفت «چنین روزی به ما یادآوری می کند که هرگز نباید در مقابل شرارت‌ها بی‌تفاوت باشیم».

سایت رسمی «کاخ سفید» نیز با انتشار گزارشی از حضور ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا در موزه هولوکاست شهر واشینگتن اعلام کرد: مراسم بزرگداشت و یادبود میلیون‌ها یهودی و قربانیان دیگر هولوکاست، برگزار شده‌است.

این گزارش به بیانیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت آزادسازی اردوگاه مرگ آشویتس در ۷۳ سال قبل توسط ارتش سرخ شوروی اشاره کرده، و می‌گوید: ملت ما وامدار بازماندگان هولوکاست است… که با بازتاب تجربه خود، با ایستادگی، زکاوت و روح بخشش، همچنان به ما درس حقوق بشر می‌دهند.

کاخ سفید در بیانیه خود می افزاید که درک وسعت تباهی هولوکاست مشکل است؛ از هر سه یهودی ساکن اروپا یک نفر به دست نازی‌ها کشته شد.

در سال‌های بین ۱۹۴۰ و ۱۹۴۵، آشویتس-بیرکناو، به مجموعه‌ بسیار بزرگی شامل سربازخانه، بازداشتگاه، اتاق‌‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی تبدیل شده بود. این اردوگاه‌ها که از آن‌ها به عنوان «نماد بیرحمی انسان به هم‌نوعان خود» در قرن بیستم یاد می‌شود، درفهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد و سالانه هفتصد هزار نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند.

نیمی از شش میلیون یهودی کشته شده، خود شهروند لهستان بودند؛ نزدیک به دو میلیون شهروند غیریهودی لهستان نیز به دست آلمان نازی کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز جمعه طی بیانیه‌ای از دیدار اعضای خود از موزه هولوکاست واشینگتن در روز دوشنبه خبر داد.

آنتونیو گوتِرِش دبیر کل سازمان ملل روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد «دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم، هنوز حضور یهودی‌ستیزی و افزایش تعصبات در جهان را می‌توان در شکل‌های مختلفی مشاهده کرد».

او با اشاره به کشته شدن میلیون‌ها یهودی در جریان هولوکاست گفته‌است: همه ما متعهد هستیم آشکارا، سریع و قاطعانه با نازیسم و خشونت مقابله کنیم.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز شنبه طی اظهاراتی با محکوم کردن یهودی‌ستیزی گفت که این پدیده دوباره در حال جان گرفتن است و مایه تاسف است که نهادهای یهودی هنوز هم نیاز به مراقب پلیس دارند، چه مدارس آنها باشد و چه کنیسه آنها.

سازمان ملل متحد، ۲۷ ژانویه، سالگرد آزادسازی اردوگاه آشویتس، را «روز جهانی یادبود هولوکاست» نامیده‌است. هر سال در این روز، در لهستان و دیگر کشورهای جهان، یادبودهای مختلفی برگزار می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید