مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رای داد

0
660

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان عمومی ملل آمده است که هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر شود، ملغی محسوب می‌شود و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت رفتار کرده و از گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پیش از اعلام تصمیم نهایی مجمع عمومی سازمان ملل، در سخنانی هشدار داد که تصمیم مجمع عمومی “روی نگاهی که آمریکایی‌ها به سازمان ملل دارند تاثیر خواهد گذاشت، همین طور روی نگاهی که به کشورهایی داریم که به ما بی احترامی می‌کنند.” خانم هیلی پیش از این هشدار داد اسم کشورهایی را که علیه آمریکا رای دهند می‌نویسد تا به دونالد ترامپ گزارش دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رای داد

بی بی سی ـ 21.12.2017

مجمع عمومی
مولود چاووش‌اوغلو، نخست وزیر ترکیه در مجمع عمومی. پیش نویس قطعنامه را ترکیه و یمن ارائه کردند

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت چشمگیر علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رای داد.

۱۲۸ کشور علیه این تصمیم بودند، در حالی که ۹ کشور به آن رای موافق دادند. رای ۳۵ کشور هم ممتنع بود.

به جز آمریکا و اسرائیل، توگو، پالائو، نائورو، میکرونزی، جزایر مارشال، هندوراس و گواتمالا هم علیه پیش‌نویس قطعنامه رای دادند.

عموم کشورهای مسلمان، به همراه قدرت‌های مطرح اروپایی به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند. رای هند، روسیه، چین و برزیل هم مثبت بوده است. چند کشور در اروپای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین رای ممتنع داده‌اند.

۲۱ کشور هم از رای‌گیری غایب بودند.

سخنگوی محمود عباس گفته است که این رای مجمع عمومی سازمان ملل “یک پیروزی برای فلسطین” است.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان عمومی ملل آمده است که هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر شود، ملغی محسوب می‌شود و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت رفتار کرده و از گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پیش از اعلام تصمیم نهایی مجمع عمومی سازمان ملل، در سخنانی هشدار داد که تصمیم مجمع عمومی “روی نگاهی که آمریکایی‌ها به سازمان ملل دارند تاثیر خواهد گذاشت، همین طور روی نگاهی که به کشورهایی داریم که به ما بی احترامی می‌کنند.”

خانم هیلی پیش از این هشدار داد اسم کشورهایی را که علیه آمریکا رای دهند می‌نویسد تا به دونالد ترامپ گزارش دهد.

نیکی هیلیحق نشر عکسGETTY IMAGES

آقای ترامپ هم قبل از رای‌گیری در سازمان ملل تهدید کرد که اگر کشورها به این قطعنامه رای مثبت بدهند، آمریکا کمک‌های مالی خود به آنها را قطع می‌کند.

او گفته بود این باعث “صرفه‌جویی” در هزینه‌های آمریکا خواهد شد.

امروز و ساعتی پیش از رای‌گیری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست برای “مشتی دلار” رایشان را به آمریکا “نفروشند.”

پیش‌نویس قطعنامه را ترکیه، به همراه یمن به مجمع عمومی ارائه کردند.

‘تاریخ اسامی را ثبت می‌کند

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، پیش از رای‌گیری امروز گفت که سازمان ملل در معرض یک “آزمون تاریخی” قرار گرفته است.

آقای مالکی گفت: “تاریخ اسامی را ثبت می‌کند و آنها را به یاد می‌آورد، اسامی آنهایی را که کنار حق ایستادند و اسامی آنهایی را که کذب گفتند. ما امروز جویندگان صلح و حقوق هستیم.”

در مقابل دنی دنون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، گفت: “حتی برگزاری چنین جلسه‌ای شرم‌آور است و پایتختی اورشلیم برای کشور اسرائیل غیر قابل بحث است.”

او گفت این قطعنامه سازمان ملل “به زباله‌دان تاریخ” انداخته خواهد شد.

جنجال بر سر چیست؟

بیت المقدس (قدس/اورشلیم) برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان مقدس و دارای اهمیت تاریخی و نمادین است.

بخش شرقی این شهر، که مکان‌های مقدس مذهبی در آن قرار دارند، جزو اراضی اشغالی است و فلسطینیان می‌گویند روزی پایتخت کشور مستقل فلسطینی خواهد بود.

اسرائیل هم کل شهر را پایتخت خود دانسته است، اما دیگر کشورها حاکمیت اسرائیل بر این شهر را به رسمیت نمی‌شناسند و آنهایی که با اسرائیل رابطه دارند مراکز دیپلماتیکشان را در تل آویو مستقر کرده‌اند.

اسرائیل با اشغال شرق بیت‌المقدس در طول پنج دهه گذشته به شهرک‌سازی در آنجا ادامه داده است
Image captionاسرائیل با اشغال شرق بیت‌المقدس در طول پنج دهه گذشته به شهرک‌سازی در آنجا ادامه داده است

بیت المقدس شرقی در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ (جنگ شش روزه) از کنترل اردن خارج شد و به اشغال اسرائیل درآمد.

اسرائیل در دهه ۱۹۸۰ رسما پایتختی تمام بیت‌المقدس را به قانون اساسی‌اش اضافه کرد، اما بنابر قوانین بین‌المللی بیت‌المقدس شرقی از سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود.

تا پیش از تصمیم دونالد ترامپ موضع دولت‌های آمریکا هم همین بود.

براساس پیمان صلح ۱۹۹۳ میان دو طرف موقعیت نهایی شهر باید در مراحل نهایی مذاکرات صلح تعیین شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید