زلزله کرمانشاه؛عزای عمومی در ایران،ابراز همدردی جهانی

0
905

همچنین، شب گذشته شهرداری شهر تورنتو در کانادا به نشانه همدردی با زلزله‌زدگان ایران و عراق چراغ نشان این شهر را خاموش کرد. شهردار تورنتو با اعلام این تصمیم، از طرف ساکنان این شهر با آسیب دیدگان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرد. پیشتر، جاستین تورودو، نخست وزیر کانادا نیز به مردم منطقه زلزله‌زده تسلیت گفته بود. در بریتانیا، بوریس جانسون، وزیر خارجه، و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر – حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان – و سفیر آن کشور در ایران ضمن ابراز تاسف از واقعه زلزله و همدردی با زلزله‌زدگان، آمادگی کشورشان را برای مشارکت در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را اعلام کرده‌اند. مقامات و رهبران شمار دیگری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله دبیرکل و نماینده سازمان ملل در ایران، مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی کشورهای عضو، رئیس جمهوری روسیه، رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر هند، رئیس جمهوری آذربایجان نیز با زلزله زدگان ابراز همدردی کرده و آمادگی کشورهای خود را برای کمک به عملیات امدادرسانی اعلام داشته‌اند. در واکنش به پیشنهاد کمک از سوی این کشورها، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توئیتر خود نوشت که در حال حاضر امکانات لازم برای کمک رسانی وجود دارد. وی گفته است که تحولات بعدی را در توئیتر خود منتشرخواهد کرد.

زلزله کرمانشاه؛ عزای عمومی در ایران، ابراز همدردی جهانی

سرپل ذهابحق نشر عکسEPA
Image captionسرپل ذهاب

به مناسبت وقوع زمین لرزه در نواحی مرکز استان کرمانشاه، در ایران عزای عمومی اعلام شده و رهبران و مقامات کشورهای مختلف، ضمن ابراز همدردی برای مشارکت در عملیات کمک‌رسانی ابراز آمادگی کرده‌اند. همزمان، پزشکی قانونی استان کرمانشاه از افزایش شمار قربانیان این زمین‌لرزه خبر داده است.

هیئت دولت جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای گفته است که به منظور احترام به قربانیان زمین‌لرزه روز یکشنبه و ابراز همدردی با خانواده‌های آنان، روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شده است. همچنین، صبح روز سه‌شنبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به استان سفر کرد. وزیران نفت و راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون پارلمانی و رئیس دفتر رئیس جمهوری و رئیس بنیاد مسکن آقای روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

یکشنبه شب زمین لرزه‌ای با قدرت ۷.۲ نواحی مرزی استان کرمانشاه با عراق را لرزاند و تلفات و خسارات گسترده‌ای را در بعضی نواحی این استان به خصوص شهر مرزی سر پل ذهاب برجای گذاشت. صبح سه‌شنبه، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، گفت که پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار کشته‌شدگان این زلزله را ۴۲۳ نفر گزارش کرده است.

براساس این گزارش، تعداد تلفات در سرپل ذهاب: ۳۱۶ نفر، اسلام‌آباد غرب: ۲۲ نفر، کرند: نفر ۱۴، قصر شیرین: ۲۸ نفر، جوانرود: ۳ نفر، ثلاث: ۱۵ نفر و کرمانشاه ۲۵ نفر ثبت شده است. براساس این گزارش، در شهر کرمانشاه یک نفر کشته شده و آمار کشته‌شدگان این شهر شامل کسانی است که از شهرهای دیگر به کرمانشاه منتقل شده بودند. خبرگزاری تسنیم، تعداد زخمی‌های این زمین لرزه تا صبح سه‌شنبه ۷۴۶۰ نفر گزارش کرد. خبرگزاری ایرنا در جدیدترین آمار از تلفات این زلزله، شمار کشته شدگان را ۵۳۰ گزارش کرده و گفته است که پزشکی قانونی تا کنون جواز دفن ۴۳۰ نفر را صادر کرد اما دست‌کم یکصد تن از کشته شدگان بدون کسب جواز رسمی دفن شده‌اند.

این زمین لرزه در عراق نیز تلفاتی برجای گذاشته است.

وزارت بهداشت عراق شمار کشته‌شدگان این زمین لرزه در آن کشور را هشت تن گزارش کرده است.

+ زلزله کرمانشاه مرگبارترین زمین لرزه امسال جهان است

+ زلزله‌ در غرب ایران بیش از ۴۰۰ کشته به جا گذاشت

+ زلزله غرب ایران؛ پرسش‌هایی در مورد طرح مسکن مهر

وزارت خارجه آمریکاحق نشر عکسUS DEPARTMENT OF STATE
Image captionنهادها و مقامات کشورهای مختلف از جمله وزارت‌خارجه آمریکا با زلزله‌زدگان ابراز همدردی کرده‌اند

روز گذشته، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای، با تسلیت به زلزله‌زدگان، از مسئولان دولتی و سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای بسیج و خواست تا به زلزله‌زدگان کمک کنند. رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود گفت: “اینجانب متضرعانه از خداوند متعال می‌خواهم که این محنت و رنج را مایه‌ جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید. ”

در پی وقوع این زمین‌لرزه، رهبران و مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های جهانی ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، آمادگی خود را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کرده‌اند.

هثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اطلاعیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده گفته است که “ایالات متحده به تمام کسانی که از زلزله‌های ایران و عراق آسیب دیده‌اند تسلیت می گوید؛ ما خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین آسیب‌دیدگان از این زلزله را در یاد خود داریم.”

سر پل ذهابحق نشر عکسEPA
Image captionفرماندار سر پل ذهاب گفته است که عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد

همچنین، شب گذشته شهرداری شهر تورنتو در کانادا به نشانه همدردی با زلزله‌زدگان ایران و عراق چراغ نشان این شهر را خاموش کرد. شهردار تورنتو با اعلام این تصمیم، از طرف ساکنان این شهر با آسیب دیدگان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرد. پیشتر، جاستین تورودو، نخست وزیر کانادا نیز به مردم منطقه زلزله‌زده تسلیت گفته بود.

در بریتانیا، بوریس جانسون، وزیر خارجه، و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر – حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان – و سفیر آن کشور در ایران ضمن ابراز تاسف از واقعه زلزله و همدردی با زلزله‌زدگان، آمادگی کشورشان را برای مشارکت در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را اعلام کرده‌اند.

مقامات و رهبران شمار دیگری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله دبیرکل و نماینده سازمان ملل در ایران، مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی کشورهای عضو، رئیس جمهوری روسیه، رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر هند، رئیس جمهوری آذربایجان نیز با زلزله زدگان ابراز همدردی کرده و آمادگی کشورهای خود را برای کمک به عملیات امدادرسانی اعلام داشته‌اند.

در واکنش به پیشنهاد کمک از سوی این کشورها، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توئیتر خود نوشت که در حال حاضر امکانات لازم برای کمک رسانی وجود دارد. وی گفته است که تحولات بعدی را در توئیتر خود منتشرخواهد کرد.

اوایل روز سه‌شنبه، فرماندار سر پل ذهاب به خبرگزاری ایسنا گفت که تا کنون حدود ۹۰ درصد آواربرداری در شهر انجام و در حال حاضر آب و برق نیمی از شهر وصل شده است. وی افزود که ممکن است هنوز تعدادی زیر آوار گرفتار باشند و عملیات نجات همچنان ادامه دارد. ساعاتی بعد، خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گزارش کرد که ۹۸ درصد آوارهای ساختمانی در شهرهای زلزله‌زده برداشته شده و بعید است دیگر کسی زیر آوار مانده باشد.

شهردار تورونتوحق نشر عکسJOHNTORY
Image captionشهردار تورونتو ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان گفته است کردن چراع نشانه شهر خاموش خواهد شد

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید