بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره برجام

0
887

رهبران کشورهای اروپایی به برخی دلایل برای پایبندی به برجام نیز اشاره کرده‌اند. به گفته آنان برجام حاصل ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک است. بنا به ارزیابی این سه رهبر اروپایی توافق اتمی از این امر جلوگیری می‌کند که ایران از فناوری اتمی برای اهداف نظامی بهره گیرد. آلمان، فرانسه و بریتانیا در این بیانیه تاکید می‌کنند که “برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ به اتفاق آرا تصویب شده است.” در این بیانیه مشترک هم‌چنین آمده است که “آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌ها و نظارت‌های خود بارها تایید کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.” رهبران سه کشور اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند این توافق را نجات دهند. آن‌ها می‌نویسند: «ما دولت و کنگره آمریکا را ترغیب و تشویق می‌کنیم پیش از آنکه تصمیمی بگیرند پیامدهای تضعیف برجام در رابطه با امنیت آمریکا و متحدان این کشور را مورد بررسی قرار دهند.» کشورهای اروپایی از “برقراری تحریم‌ها” که ناقض برجام است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره برجام

دویچه وله ـ 15.07.2017

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از حفظ برجام حمایت کردند. آنها هم‌زمان نگرانی خود را از برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعلام کردند.

رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا مدت زمان کوتاهی پس از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ی مشترکی نگرانی خود را از لغو احتمالی برجام ابراز کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما روسای دولت و کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا از موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی برعدم تایید برجام اطلاع یافتیم. ما نگران پیامدهای احتمالی این موضع‌گیری هستیم.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

رهبران سه کشور اروپایی یاد‌آور شده‌اند که برجام توافقی بین‌المللی است که کشورهای روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آن را تایید کرده‌اند.

مرکل، مکرون و می در این بیانیه مشترک تاکید کرده‌اند: «ما خود را متعهد به برجام و عملی کردن آن می‌دانیم.» رهبران سه کشور مهم اروپا هم‌چنین تصریح کردند که “حفظ برجام در راستای منافع ملی و امنیتی” سه کشور است.

بیشتر بخوانید: ترامپ: برجام را تایید نکرده و نمی‌کنیم

رهبران کشورهای اروپایی به برخی دلایل برای پایبندی به برجام نیز اشاره کرده‌اند. به گفته آنان برجام حاصل ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک است. بنا به ارزیابی این سه رهبر اروپایی توافق اتمی از این امر جلوگیری می‌کند که ایران از فناوری اتمی برای اهداف نظامی بهره گیرد.

EU Gipfel Emmanuel Macron Angela Merkel und Theresa May (Reuters/F. Lenoir)

آلمان، فرانسه و بریتانیا در این بیانیه تاکید می‌کنند که “برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ به اتفاق آرا تصویب شده است.” در این بیانیه مشترک هم‌چنین آمده است که “آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌ها و نظارت‌های خود بارها تایید کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.”

رهبران سه کشور اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند این توافق را نجات دهند. آن‌ها می‌نویسند: «ما دولت و کنگره آمریکا را ترغیب و تشویق می‌کنیم پیش از آنکه تصمیمی بگیرند پیامدهای تضعیف برجام در رابطه با امنیت آمریکا و متحدان این کشور را مورد بررسی قرار دهند.»

کشورهای اروپایی از “برقراری تحریم‌ها” که ناقض برجام است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

نگرانی از برنامه موشکی ایران

اما رهبران این سه کشور در این بیانیه نگرانی خود را از گسترش توان نظامی ایران نیز ابراز کرده‌اند. در بیانیه مشترک آمده است: «در حالی‌که ما از حفظ برجام حمایت می‌کنیم، نگرانی خود را در باره برنامه موشک‌های بالستیکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور که مغایر مصالح امنیتی اروپا است بیان می‌کنیم. ما آماده‌ایم در این زمینه در همکاری تنگاتنگ با آمریکا و دیگر شرکای ذینفع اقدامات مناسبی را انجام دهیم.»

بیشتر بخوانید:واکنش‌های به سخنان ترامپ؛ تمرکز بر خلیج فارس و سرنوشت برجام

رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا در هم‌سویی با برخی انتقادهای ترامپ برای ایران روشن کرده‌اند: «ما از ایران انتظار داریم که در گفت‌وگویی سازنده برای پایان‌بخشی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده شرکت جوید و در راه دستیابی به راه‌حل‌های مشترک بکوشد.»

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید