فریبا وفی نویسنده سال بنیاد ادبی “لیت‌پروم” آلمان شد

0
903

خانم وفی درباره تأثیرگذاری نویسندگان زن ایرانی در راستای رفع تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسی به دویچه وله فارسی می‌گوید: «تاثیر نویسندگان زن دستکم در نشان دادن تبعیض و نابرابری غیرقابل انکار است. آنها با شجاعت و ظرافت خود را بیان کرده‌اند. اما از طرفی در جامعه‌ای که تیراژ کتاب آن پایین است، تاثیر ادبیات بر جامعه و معضلات اجتماعی آن چندان گسترده نیست.» او درباره آزادی بیان و بازتاب آن در آثار نویسندگان زن ایرانی می‌افزاید: «چه کسی می‌تواند نقش آزادی را انکار کند؟ باید بگویم هر نوشته‌ای بدون آن ناتمام و اخته است. هر زمان که حتی مقدار کمی آزادی و فضای باز بوده نویسنده‌ها، چه زن چه مرد، درخشیده‌اند.  به مدد آزادی بخش‌های تاریک حیات زنان امکان بروز پیدا می‌کند.» نهاد ادبی لیت‌پروم از سوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت حمایت می‌شود. جایزه این نهاد مبلغ سه هزار یورو است. این جایزه با حضور فریبا وفی اهدا می‌شود که در ماه اکتبر به آلمان دعوت شده است. رمان “ترلان” را نشر مرکز منتشر کرده است. در سال ۲۰۱۴ نیز کتاب “پرنده‌ی من” فریبا وفی در انتشارات “روت بوخ” در برلین منتشر شد. این رمان در سال ۱۳۸۱، دو جایزه‌ی ادبی بنیاد گلشیری و یلدا را از آن خود کرده بود.

فریبا وفی نویسنده سال بنیاد ادبی “لیت‌پروم” آلمان شد

15.10.2017 ـ دویچه وله

فریبا وفی، نویسنده ایرانی، جایزه پرمخاطب‌ترین نویسنده غیرآلمانی بنیاد ادبی “لیت‌پروم” را  برای رمان “ترلان” دریافت می‌کند. او به دویچه‌وله می‌گوید: تاثیر نویسندگان زن دستکم در نشان دادن تبعیض ونابرابری غیرقابل انکار است.

Fariba Vafi Autorin aus dem Iran (mehrnews)

جایزه LiBeraturpreis از سوی بنیاد ادبی لیت‌پروم، یکی از مطرح‌ترین بنیاد‌های ادبی آلمان، به فریبا وفی تعلق گرفت. نام فریبا وفی در فهرست ۱۰ نویسنده برتر سال ۲۰۱۷ این بنیاد قرار گرفته و او به عنوان نویسنده سال غیرآلمانی این موسسه انتخاب شناخته شده است.

جایزه مخاط‌بان برای رمان “ترلان” به این نویسنده تعلق گرفته است. رمان درباره دوره‌ای است که شاه سابق ایران، این کشور را ترک کرده و ایران در تب و تاب دگرگونی است. ترلان، دختر جوانی است که در کوران این تحولات راه خود را می‌جوید. او تصمیم می‌گیرد پلیس شود. رمان کاوشی است در نسل انقلاب و الگوهای این نسل از نگاه یک زن.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این جایزه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که همه ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود، به او اهدا خواهد شد. انجمن LiBeraturpreis بنیاد فرهنگی است که از سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و جایزه این انجمن از سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه “لیت‌پروم” (LitProm) اهدا می‌شود. جایزه مخاطبان همه ساله به پر طرفدارترین اثر از نویسندگان زن از آفریقا، آمریکای لاتین یا کشورهای خاورمیانه داده می‌شود.

از نظر گردانندگان این جایزه، کتاب‌های‌زنان این کشورها در بازار کتاب آلمان در وسعت کمی عرضه می‌شوند. نتیجه‌ این که چهره‌ای که از زن در این جوامع ارائه می‌شود، زنی ضعیف و وابسته و قربانی مناسبات اجتماعی است. این درحالی است که آثار نویسندگان زن این کشورها، هم‌چنین زنان نویسنده جوان آن‌ها دیگر نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

فریبا وفی: به مدد آزادی، گوشه‌های تاریک حیات زنان امکان بروز پیدا می‌کند

خانم وفی درباره تأثیرگذاری نویسندگان زن ایرانی در راستای رفع تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسی به دویچه وله فارسی می‌گوید: «تاثیر نویسندگان زن دستکم در نشان دادن تبعیض و نابرابری غیرقابل انکار است. آنها با شجاعت و ظرافت خود را بیان کرده‌اند. اما از طرفی در جامعه‌ای که تیراژ کتاب آن پایین است، تاثیر ادبیات بر جامعه و معضلات اجتماعی آن چندان گسترده نیست.»

او درباره آزادی بیان و بازتاب آن در آثار نویسندگان زن ایرانی می‌افزاید: «چه کسی می‌تواند نقش آزادی را انکار کند؟ باید بگویم هر نوشته‌ای بدون آن ناتمام و اخته است. هر زمان که حتی مقدار کمی آزادی و فضای باز بوده نویسنده‌ها، چه زن چه مرد، درخشیده‌اند.  به مدد آزادی بخش‌های تاریک حیات زنان امکان بروز پیدا می‌کند.»

بیشتر بخوانید: “پرنده‌ی من” فریبا وفی در بازار کتاب آلمان

نهاد ادبی لیت‌پروم از سوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت حمایت می‌شود. جایزه این نهاد مبلغ سه هزار یورو است. این جایزه با حضور فریبا وفی اهدا می‌شود که در ماه اکتبر به آلمان دعوت شده است.

رمان “ترلان” را نشر مرکز منتشر کرده است. در سال ۲۰۱۴ نیز کتاب “پرنده‌ی من” فریبا وفی در انتشارات “روت بوخ” در برلین منتشر شد. این رمان در سال ۱۳۸۱، دو جایزه‌ی ادبی بنیاد گلشیری و یلدا را از آن خود کرده بود.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید