واکنش موگرینی به سخنرانی ترامپ: کسی در دنیا نمی‌تواند برجام را لغو کند

0
800

دقایقی پس از سخنرانی دونالد ترامپ در باره استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سخنان او واکنش نشان داد. نکات اصلی واکنش خانم موگرینی از این قرارند: ● آژانس هشت مرتبه پس از بازرسی‌های قوی تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است. ● برجام موضوع آمریکا نیست توسط شورای امنیت تایید شده است و به جامعه بین‌المللی مربوط است. ● برجام باعث شد و همیشه باعث می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند. ● برجام رکن اصلی عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ما مسئولیت داریم که از برجام برای امنیت خودمان هم حمایت کنیم. ● روندهای داخلی آمریکا پس از سخنرانی پرزیدنت ترامپ به دست کنگره افتاده است. ● از موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی سوال شد که آیا ترامپ می‌تواند برجام را لغو کند؟ اگر تیلرسون خواستار توافق جدیدی بشود چه جوابی می‌دهید؟ ● موگرینی گفت برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک متمم طولانی بر قطعنامه شورای امنیت است و هیچ کشوری نمی‌تواند مصوبه شورای امنیت را به تنهایی زیر پا بگذارد. ● روشن است که در دست هیچ رئیس جمهوری در هیچ کجای دنیا نیست که بتواند توافقی را لغو کند که در شورای امنیت مصوب شده و برنامه راه را نشان می‌د‌هد. ● رئیس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد اما لغو برجام جزو اختیاراتش نیست. بقیه کشورها از برجام حمایت می‌کنند و آنها که اهل معامله هستند می‌دانند باید طرف مقابل هم اهل مذاکره باشد. باید از تهران پرسید که ‌ایا می‌خواهد دوباره وارد مذاکره شود؟

واکنش موگرینی به سخنرانی ترامپ: کسی در دنیا نمی‌تواند برجام را لغو کند

دویچه وله ـ 13.10.2017

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل گفت نمی‌توان توافقی را زیرپا گذاشت که شورای امنیت تصویب کرده است. او افزود که لغو برجام جزو اختیارات رئیس جمهور آمریکا نیست.

Belgien EU-Außenbeauftragte Federica Mogherini in Brüssel (picture-alliance/AP/G. V. Wijngaert)

دقایقی پس از سخنرانی دونالد ترامپ در باره استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سخنان او واکنش نشان داد. نکات اصلی واکنش خانم موگرینی از این قرارند:

● آژانس هشت مرتبه پس از بازرسی‌های قوی تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است.

● برجام موضوع آمریکا نیست توسط شورای امنیت تایید شده است و به جامعه بین‌المللی مربوط است.

● برجام باعث شد و همیشه باعث می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

● برجام رکن اصلی عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ما مسئولیت داریم که از برجام برای امنیت خودمان هم حمایت کنیم.

● روندهای داخلی آمریکا پس از سخنرانی پرزیدنت ترامپ به دست کنگره افتاده است.

● از موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی سوال شد که آیا ترامپ می‌تواند برجام را لغو کند؟ اگر تیلرسون خواستار توافق جدیدی بشود چه جوابی می‌دهید؟

● موگرینی گفت برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک متمم طولانی بر قطعنامه شورای امنیت است و هیچ کشوری نمی‌تواند مصوبه شورای امنیت را به تنهایی زیر پا بگذارد.

● روشن است که در دست هیچ رئیس جمهوری در هیچ کجای دنیا نیست که بتواند توافقی را لغو کند که در شورای امنیت مصوب شده و برنامه راه را نشان می‌د‌هد.

● رئیس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد اما لغو برجام جزو اختیاراتش نیست. بقیه کشورها از برجام حمایت می‌کنند و آنها که اهل معامله هستند می‌دانند باید طرف مقابل هم اهل مذاکره باشد. باید از تهران پرسید که ‌ایا می‌خواهد دوباره وارد مذاکره شود؟

● نمی‌توانیم توافقی را زیر پا بگذاریم که جامعه بین‌المللی تایید کرده است.

● من انتظار دارم همه به برجام پایبند باشند.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید