پوستر “آری به برجام” بر دیوار سفارت آلمان در تهران

0
765

ساعاتی پس از انتشار عکس‌های سفارت آلمان در تهران، زیگمار گابریل بار دیگر در رابطه با خروج ایالات متحده از برجام هشدار داد. او ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت که لغو این پیمان پیامدهای زیادی خواهد داشت. وزیر امور خارجه آلمان در این راستا به تلاش برای دستیابی به توافق با کره شمالی اشاره کرد و گفت: «اگر توافق با ایران به سرانجام نرسد، غیرممکن است که کره شمالی با پیمان خلع سلاح موافقت کند». گابریل اظهار داشت که آلمان حاضر است فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد، اما با به‌خطرانداختن برجام کاملا مخالف است. روز دوشنبه سخنگوی کاخ کرملین هم بر پایبندی روسیه به برجام تاکید ورزید و نسبت به پیامدهای لغو آن هشدار داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که باید جلوی “تهدید‌های ایران” و “اقدامات تروریستی” این کشور را گرفت. در این راستا احتمال می‌رود که او در گزارش به کنگره آمریکا “عدم پایبندی ایران به روح برجام” را عنوان کند. در این صورت کنگره ۶۰ روز وقت دارد، تاریخ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کند یا اینکه رای به احیای تحریم‌ها بدهد.

پوستر “آری به برجام” بر دیوار سفارت آلمان در تهران

دویچه وله ـ 09.10.2017

در حالی که رئیس جمهور ایالات متحده با تهدید به لغو برجام نظر جامعه جهانی را به خود معطوف کرده، سفارت آلمان دست به اقدام بی‌سابقه‌ای زده است: دفاع از برجام از طریق نصب یک پوستر.

سفیر آلمان در تهران در کنار پوستری که سفارت آلمان برای دفاع از برجام نصب کرده استسفیر آلمان در تهران در کنار پوستری که سفارت آلمان برای دفاع از برجام نصب کرده است

روز دوشنبه (۹ سپتامبر/ ۱۷ مهر) پیش از تازه‌ترین موضع‌گیری وزیر امور خارجه آلمان درباره برجام، سفارت این کشور در تهران عکس‌هایی در توئیتر منتشر کرد که حاکی از پایبندی دولت آلمان به توافق هسته‌ای با ایران است.

در این عکس‌ها سفیر آلمان، میشائیل کلور-برشتولد، در کنار پوسترهایی با شهروندان تهرانی در حال گفت‌وگو است. در این پوسترها که “برای حفظ و اجرای توافق هسته‌ای میان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا” تهیه شده‌اند، اظهار نظرهای زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، و سفیران این کشور در ایران و ایالات متحده به چشم می‌خورد.

در “پوستر گابریل” آمده است: ‌«ما علاقه‌‌ای نداریم، توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیاندازیم چه رسد به اینکه آن را فسخ کنیم؛ نه امروز و نه در آینده».

گابریل این سخنان را در آخرین مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر عنوان کرده بود.

بیشتر بخوانید: برجام؛ جبهه مشترک اروپا و چین علیه ترامپ  

در “پوستر سفیر آلمان” در تهران هم میشائل کلور-برشتولد برجام را دستاورد بزرگی‌ خوانده که آلمان به آن پایبند است و برای حفظ آن تلاش می‌کند.

در پوستر دیگری سخنان سفیر آلمان در ایالات متحده آمریکا، پتر ویتیش، آمده که موفقیت برجام را یکی از اولویت‌های دولت آلمان خوانده و گفته است که هیچ جایگزین صلح‌آمیز بهتری برای آن وجود ندارد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در مجمع عمومی سازمان ملل: ما علاقه‌‌ای نداریم، توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیاندازیمزیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در مجمع عمومی سازمان ملل: ما علاقه‌‌ای نداریم، توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیاندازیم

“درس عبرتی” اشتباه

ساعاتی پس از انتشار عکس‌های سفارت آلمان در تهران، زیگمار گابریل بار دیگر در رابطه با خروج ایالات متحده از برجام هشدار داد.

او ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت که لغو این پیمان پیامدهای زیادی خواهد داشت. وزیر امور خارجه آلمان در این راستا به تلاش برای دستیابی به توافق با کره شمالی اشاره کرد و گفت: «اگر توافق با ایران به سرانجام نرسد، غیرممکن است که کره شمالی با پیمان خلع سلاح موافقت کند».

گابریل اظهار داشت که آلمان حاضر است فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد، اما با به‌خطرانداختن برجام کاملا مخالف است.

بیشتر بخوانید: گفت‌وگوی تلفنی ترزا می و بنیامین نتانیاهو درباره ایران

روز دوشنبه سخنگوی کاخ کرملین هم بر پایبندی روسیه به برجام تاکید ورزید و نسبت به پیامدهای لغو آن هشدار داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که باید جلوی “تهدید‌های ایران” و “اقدامات تروریستی” این کشور را گرفت. در این راستا احتمال می‌رود که او در گزارش به کنگره آمریکا “عدم پایبندی ایران به روح برجام” را عنوان کند. در این صورت کنگره ۶۰ روز وقت دارد، تاریخ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کند یا اینکه رای به احیای تحریم‌ها بدهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید