رئیس جمهور فرانسه: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

0
544

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی وجود ندارد. آقای مکرون امروز سه‌شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) در دیداری با سفرای این کشور، برجام را یک “توافق خوب” توصیف کرد. این اظهارات در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواستار بازنگری در برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که از دو سال پیش به اجرا درآمده. رئیس جمهور فرانسه گفته است: “توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به ما اجازه گفتگوی سازنده و مطلوب با ایران را می‌دهد.” …  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برجام را “یک توافق بد” توصیف کرده بود بعد از به قدرت رسیدن هم مکررا درباره بازنگری در آن صحبت کرده است. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته پیش با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، درباره امکان بازرسی این آژانس از “مراکز نظامی ایران” صحبت کرده بود. خانم هیلی گفته بود که ایران در گذشته اقدامات پنهانی در مراکز نظامی یا دانشگاهی انجام داده بود. همزمان با دیدار اخیر خانم هیلی با یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آقای آمانو، از اهداف سفر خانم هیلی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: 

رئیس جمهور فرانسه: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

بی بی سی ـ 29.08.2017

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برجام را توافق خوبی توصیف کرده استحق نشر عکسAFP
Image captionامانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برجام را توافق خوبی توصیف کرده است

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی وجود ندارد.

آقای مکرون امروز سه‌شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) در دیداری با سفرای این کشور، برجام را یک “توافق خوب” توصیف کرد.

این اظهارات در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواستار بازنگری در برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که از دو سال پیش به اجرا درآمده.

رئیس جمهور فرانسه گفته است: “توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به ما اجازه گفتگوی سازنده و مطلوب با ایران را می‌دهد.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برجام را “یک توافق بد” توصیف کرده بود بعد از به قدرت رسیدن هم مکررا درباره بازنگری در آن صحبت کرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته پیش با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، درباره امکان بازرسی این آژانس از “مراکز نظامی ایران” صحبت کرده بود.

خانم هیلی گفته بود که ایران در گذشته اقدامات پنهانی در مراکز نظامی یا دانشگاهی انجام داده بود.

همزمان با دیدار اخیر خانم هیلی با یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آقای آمانو، از اهداف سفر خانم هیلی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “هدف اعلام شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود، که این بار علاوه بر این می‌تواند اعتبار آژانس را – که نقش حیاتی برای رژیم عدم اشاعه به طور کلی و برای برجام به طور اخص دارد – مخدوش سازد.”

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در دیدار با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره امکان بازرسی این سازمان از مراکز نظامی ایران صحبت کرده بودحق نشر عکسEPA
Image captionنیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در دیدار با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره امکان بازرسی این سازمان از مراکز نظامی ایران صحبت کرده بود

حدود یک ماه پیش هم مقام‌های دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند که آمریکا در قالب محک زدن توافق هسته‌ای، به دنبال بازرسی از تاسیسات نظامی “مشکوک” در ایران است.

این خبرگزاری از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده بود، نوشت که این بازرسی‌ها بخشی از رویکرد “تهاجمی‌تری” است که دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و برای پیشگیری از دستیبابی ایران به سلاح هسته‌ای طراحی کرده است.

اظهارات اخیر خانم هیلی در ایران واکنش‌هایی برانگیخت.

سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران امروز سه‌شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) گفته است: “نیکی هیلی در سطحی نیست که همچین ادعایی کند و ادعای وی حتی در حد مطرح شدن نیست.”

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم گفته است: “ما اجازه هیچ چیزی خارج از چارچوب برجام به ویژه [دسترسی به] اطلاعات نظامی را به دیگران نمی‌دهیم. این مسائل بیان آرزوهایشان است. ما از منافع و مصالح کشورمان دفاع می‌کنیم.”

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق برجام مسئولیت فنی نظارت بر حسن اجرای تعهدات ایران را بر عهده دارد.

از زمان اجرایی شدن برجام که حدود ۲۰ ماه از آن می‌گذرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون به طور مرتب پایبندی ایران به اجرای توافق اتمی را تایید کرده است.

بازرسی از تاسیساتی که ایران آنها را در ارتباط به برنامه هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معرفی نکرده، با توجه به توافق هسته‌ای روندی پیچیده دارد و ایران می‌تواند با درخواست بازرسی مخالفت کند، هرچند کمیسیون مشترکی که از نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ و ایران تشکیل شده، در شرایطی اختیار دارد دستور بازدید را صادر کند.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، وزارت خارجه آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده؛ هر چند آقای ترامپ و سفیر او در سازمان ملل بارها از آنچه “نقض روح برجام توسط ایران” می خوانند، انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های ایران گفته‌اند که برجام یک تفاهم‌نامه بین‌المللی است که یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید آن صادر شده و قابل بحث و مذاکره مجدد نیست.

 

//////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید