حمله حزب‌الله و ارتش لبنان از دو سو به مواضع داعش

0
682

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام امنیتی لبنان»، ارتش لبنان روز شنبه حمله خود را به مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، در نزدیکی شهر راس بعلبک در شرق این کشور آغاز کرد. در آن سوی مرز یعنی در بخش سوری این منطقه، در غرب منطقه قلمون، گروه شیعه حزب‌الله در کنار ارتش سوریه همزمان عملیاتی دیگر را علیه داعش آغاز کرد. با این حال سخنگوی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیرو در حال عملیاتی جداگانه است و خود را با حزب‌الله «هماهنگ نمی‌کند». به گفته این مقام لبنانی، عملیات مذکور تا زمانی ادامه خواهد یافت که ارتش لبنان تمام خاک این کشور را که در تصرف گروه داعش است بازپس بگیرد. در مقابل حزب‌الله لبنان تحت رهبری شیخ حسن نصرالله نیز در بیانیه خود تنها اشاره می‌کند که «دوشادوش» ارتش سوریه در این عملیات می‌جنگد و نامی از ارتش لبنان نمی‌برد.

حمله حزب‌الله و ارتش لبنان از دو سو به مواضع داعش

رادیو فردا ـ 19.08.2017

ارتش لبنان و گروه شیعه حزب‌الله روز شنبه، ۲۸ مردادماه، اعلام کردند که از دو سوی مرز سوریه و لبنان به مواضع داعش در غرب سوریه حمله می‌کنند. طبق اعلام ارتش لبنان، این دو عملیات جداگانه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام امنیتی لبنان»، ارتش لبنان روز شنبه حمله خود را به مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، در نزدیکی شهر راس بعلبک در شرق این کشور آغاز کرد.

در آن سوی مرز یعنی در بخش سوری این منطقه، در غرب منطقه قلمون، گروه شیعه حزب‌الله در کنار ارتش سوریه همزمان عملیاتی دیگر را علیه داعش آغاز کرد.

با این حال سخنگوی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیرو در حال عملیاتی جداگانه است و خود را با حزب‌الله «هماهنگ نمی‌کند».

به گفته این مقام لبنانی، عملیات مذکور تا زمانی ادامه خواهد یافت که ارتش لبنان تمام خاک این کشور را که در تصرف گروه داعش است بازپس بگیرد.

در مقابل حزب‌الله لبنان تحت رهبری شیخ حسن نصرالله نیز در بیانیه خود تنها اشاره می‌کند که «دوشادوش» ارتش سوریه در این عملیات می‌جنگد و نامی از ارتش لبنان نمی‌برد.

رویترز در تحلیلی می‌گوید که هرگونه هماهنگی ارتش لبنان با گروه حزب‌الله می‌تواند کمک نظامی قابل توجه آمریکا به این کشور را به خطر بیندازد، چرا که ایالات متحده این گروه شیعی نزدیک به جمهوری اسلامی را گروهی تروریستی می‌داند.

طبق گزارش رویترز، منطقه عملیاتی روز شنبه «آخرین بخش از مرز سوریه و لبنان» است که هم‌چنان در اختیار گروه داعش است.

عملیات حاضر حدود یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که حزب‌الله و ارتش سوریه عملیاتی را با هدف عقب راندن شبه‌نظامیان افراطی سنی از حاشیه مرز لبنان و سوریه آغاز کردند.

هدف این عملیات شبه‌نظامیان سنی‌مذهب از گروه جبهه‌النصره معرفی شد که مرتبط با القاعده شناخته شده و طبق گزارش رویترز «مناطق کوهستانی جرود عرسال را تحت کنترل داشت».

یک هفته بعد، رسانه‌ها از برقراری آتش‌بس میان این گروه شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان سنی افراطی در مرز سوریه و لبنان پس از ابراز تمایل شبه‌نظامیان به عقب‌نشینی از مواضع خود خبر دادند.

در آن زمان ارتش لبنان که طبق گزارش‌ها در عملیات نقش فعال نداشت، تحت نظارت سازمان ملل، وظیفه تسهیل عبور و مرور آوارگانی را بر عهده گرفت که از آتش نبرد می‌گریختند. شرق منطقه عرسال محل اسکان چند هزار آواره سوری است.

شهر عرسال در لبنان در سال ۲۰۱۴ شاهد حمله دو گروه داعش و جبهه‌النصره بود و به این ترتیب جنگ داخلی سوریه که بیش از شش سال از آن می‌گذرد به منطقه شمال شرقی لبنان سرریز کرد.

گروه حکومت اسلامی به‌ویژه در یکی دو ماه گذشته سخت تحت فشار بوده و در چندین نقطه مجبور به عقب‌نشینی و فرار شده است.

از جمله حیدرالعبادی، نخست ‌وزیر عراق، روز ۱۹ تیر، به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی یا داعش اعلام «پیروزی کامل» کرد.

دو هفته پیش هم ارتش بشار اسد و نیروهای متحد آن، آخرین شهر مهم در تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی در استان حمص را به کنترل خود درآوردند.

گروه حزب‌الله لبنان تحت حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی از آغاز جنگ داخلی در سوریه در کنار ایران از حکومت بشار اسد دفاع کرده و «در چند عملیات علیه شبه‌نظامیان سنی» در مرز لبنان و سوریه نقش فعال داشته است.

این گروه از سال ۱۹۹۷ میلادی در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید