عملیات گسترده برای یافتن مظنون اصلی حمله تروریستی داعش در بارسلون

0
1461

روز جمعه، ۲۷ مرداد (۱۸ اوت)، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که “به احترام قربانیان عملیات عملیات تروریستی روز گذشته” در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام شده است. به همین مناسبت در روز جمعه، مردم در اسپانیا یک دقیقه سکوت خواهند کرد. وی گفت که این حملات توسط “گروه‌های جهادی” به اجرا گذاشته شده است. داعش و سایر گروه‌های تندرو عملیات خشونت‌آمیز خود را “جهاد” می‌نامند. روز گذشته، راننده یک ون سفید رنگ این خودرو را به داخل جمعیت در یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر بارسلون راند و سیزده تن را کشت و دست کم یکصد نفر دیگر را زخمی کرد. گروه دولت اسلامی – داعش – مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته و آن را واکنشی نسبت به مشارکت اسپانیا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا معرفی کرده است. ساعاتی بعد از حادثه بارسلون، پلیس منطقه کاتالونیا گفت که پنج نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در شهر کمبرلیز واقع در جنوب بارسلون، کشته شده‌اند. به گفته منابع پلیس، این افراد در صدد اجرای عملیات انتحاری بودند اما اقدام به موقع پلیس مانع از انجام این ماموریت شد. در جریان عملیات پلیس، راننده یک خودرو آن را به سوی ماموران و مردم راند که در نتیجه، یک مامور پلیس و شش غیرنظامی زخمی شدند. این راننده به ضرب گلوله ماموران از پای درآمد.

عملیات گسترده برای یافتن مظنون اصلی حمله بارسلون

بی بی سی ـ 18.08.2017

موسی الکبیر یکی از مظنونان استحق نشر عکسINTERNET
Image captionموسی الکبیر یکی از مظنونان است

در اسپانیا سه روز عزای ملی اعلام شده و پلیس این کشور از دستگیری سومین فرد در ارتباط با حملات مرگبار روز گذشته خبر داده است.

عملیات گسترده‌ای برای بازداشت موسی اوکبیر، مظنون اصلی حمله در جریان است.

ظن آن می‌رود که موسی الکبیر، ۱۸ ساله، با دزدیدن مدارک برادرش دریس، ون‌ مورد استفاده در حمله پنج‌شنبه را اجاره کرده باشد. مشخص نیست که او راننده ون بوده باشد.

دریس اوکبیر، برادر مظنون، روز گذشته پس از آن که خود به عنوان مظنون معرفی شد خود را تسلیم پلیس کرد و گفت مدارکش دزدیده شده است.

گردهم‌آیی در بارسلون به یاد کشته شدگانحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionگردهم‌آیی در بارسلون به یاد کشته شدگان

روز جمعه، ۲۷ مرداد (۱۸ اوت)، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که “به احترام قربانیان عملیات عملیات تروریستی روز گذشته” در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام شده است. به همین مناسبت در روز جمعه، مردم در اسپانیا یک دقیقه سکوت خواهند کرد. وی گفت که این حملات توسط “گروه‌های جهادی” به اجرا گذاشته شده است. داعش و سایر گروه‌های تندرو عملیات خشونت‌آمیز خود را “جهاد” می‌نامند.

روز گذشته، راننده یک ون سفید رنگ این خودرو را به داخل جمعیت در یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر بارسلون راند و سیزده تن را کشت و دست کم یکصد نفر دیگر را زخمی کرد. گروه دولت اسلامی – داعش – مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته و آن را واکنشی نسبت به مشارکت اسپانیا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا معرفی کرده است.

ساعاتی بعد از حادثه بارسلون، پلیس منطقه کاتالونیا گفت که پنج نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در شهر کمبرلیز واقع در جنوب بارسلون، کشته شده‌اند. به گفته منابع پلیس، این افراد در صدد اجرای عملیات انتحاری بودند اما اقدام به موقع پلیس مانع از انجام این ماموریت شد. در جریان عملیات پلیس، راننده یک خودرو آن را به سوی ماموران و مردم راند که در نتیجه، یک مامور پلیس و شش غیرنظامی زخمی شدند. این راننده به ضرب گلوله ماموران از پای درآمد.

پلیس گفته است که عملیات کمبرلیز با حمله بارسلون مرتبط بوده و عاملان حمله در نظر داشته‌اند یک رشته حملات هماهنگ و پرتلفات را همزمان در نقاط مختلف این کشور به اجرا بگذارند.

حق نشر عکسEPA
Image captionچراغ‌های برج سازمان تجارت جهانی به نشانه همدردی به رنگ پرچم اسپانیا درآمده است

در واقعه جداگانه‌ای که پیش از حمله بارسلون روی داد، یک نفر در اثر انفجار در خانه‌ای در شهرکی درجنوب غرب این شهر کشته شد. ظاهرا این انفجار در جریان ساختن بمب روی داد.

پلیس از بازداشت دو نفر در روز گذشته و یک نفر دیگر در روز جمعه خبر داده است. گفته شده که دو فرد بازداشت شده در روز گذشته اهل مناطق شمال آفریقا هستند اما در مورد نفر سوم ، که در شهر ریپولی بازداشت شده، جزئیاتی در دست نیست. هنوز مشخص نیست که چند نفر در عملیات بارسلون دست داشته‌اند.

در مورد تلفات این حملات، آماری که تاکنون منتشر شده حاکی از آن است که کشته شدگان و زخمی‌های این حادثه از شهروندان بیست و چهار کشور، از فرانسه و آلمان گرفته تا پاکستان و فیلیپین، بوده‌اند. به گزارش رسانه‌های خبری اسپانیا، تعدادی کودک هم از جمله میان قربانیان بوده‌اند.

بارسلون از شهرهای تفریحی اسپانیا و مراکز توریستی مهم اروپاست و هر ساله هزاران نفر از کشورهای مختلف جهان به این شهر سفر می‌کنند.

در پی انتشار خبر حملات مرگبار در اسپانیا، خبرگزاری اعماق – وابسته به گروه دولت اسلامی – در گزارشی نوشت که عاملان این حملات “سربازان دولت اسلامی بودند” که در واکنش به دعوت به حمله علیه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش این عملیات را به اجرا گذاشتند. با تشدید عملیات نظامی علیه داعش، این گروه به اعضا و هواداران خود در سراسر جهان توصیه کرد تا به هر نحو که می‌توانند کشورهای مخالف این گروه عملیاتی را هدف حمله قرار دهند.

امکان تایید مستقل ادعای داعش وجود ندارد.

کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی حملات اسپانیا را محکوم دانسته و با مردم این کشور ابراز همدردی کرده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید