مسعود خدابنده : مباحثه در پارلمان اروپا “در خصوص مجاهدین خلق ایرانی چه باید کرد؟”

0
785

مباحثه در پارلمان اروپا “در خصوص مجاهدین خلق ایرانی چه باید کرد؟” 

 مسعود خدابنده، هافینگتون پست (هافپست)، چهارم ژوئن ۲۰۱۷:… این همایش، که با شرکت تعدادی از پارلمانترها، محققین و تحلیلگران همراه با نمایندگانی از خارج از  پارلمان از جمله مسئولین امنیتی اروپایی، برگزار شد توسط آنا گومزآنا گ از کشور پرتقال سازماندهی و توسط ماریتیه شاکه از هلند و میشل گاهلر از آلمان همراهی گردید. هر سه نفر سوابق روشنی در انتقاد آشکار نسبت به نقض حقوق بشر در ایران داشته و … 

ISIS ISIL Mojahedin Khalq Rajavi cult FlaqsAlbania’s destabilization? You have forgotten hundreds of Mojahedin!

تعلیم دیدگان صدام مجاهدین خلق رجوی از عراق تا آلبانیShould we be afraid of Senator McCain meeting with the Mojahedin Khalq (Rajavi cult, MEK, MKO, …) in Albania?

(ترجمه ابراهیم خدابنده)

لینک به متن اصلی در هافینگتون پست (انگلیسی)

لینک به متن در تاپ تاپیک (انگلیسی)

لینک به متن آلبانیایی در گازت ایمپکت

مسعود خدابنده، مدیر مؤسسه مشاوران استراتژی خاورمیانه

مباحثه در پارلمان اروپا “در خصوص مجاهدین خلق ایرانی چه باید کرد؟”

۲ ژوئن ۲۰۱۷

همایشی در پارلمان اروپا به تاریخ ۳۰ مه به بحث حول مسائل مربوط به سازمان مجاهدین خلق، هم در داخل پارلمان و هم در سطح اروپا و جهان، پرداخت.

این همایش، که با شرکت تعدادی از پارلمانترهای اروپائی بعلاوه محققین و تحلیلگران همراه با نمایندگانی از خارج از  پارلمان از جمله مسئولین امنیتی اروپایی، برگزار شد توسط آنا گومز از کشور پرتقال سازماندهی و توسط ماریتیه شاکه از هلند و میشل گاهلر از آلمان همراهی گردید.

نمایندگان پارلمان اروپا جلسه بحث در مورد مجاهدین خلق فرقه رجوی

هر سه نفر سوابق روشنی در انتقاد آشکار نسبت به نقض حقوق بشر در ایران داشته و همچنین در خصوص فعالیت های مجاهدین خلق نگران هستند.

دو سخنران متخصص برای ایراد سخنرانی در این همایش دعوت شده بودند. نیکولا پده مدیر مؤسسه مطالعات جهانی از ایتالیا و مسعود خدابنده مدیر مؤسسه مشاوران استراتژی خاورمیانه از انگلستان.

مسعود خدابنده نیکلا پدی پارلمان اروپا

از آنجا که شرکت کنندگان مشاهده نموده اند که سازمان مجاهدین خلق پول بسیار هنگفتی برای تبلیغات و لابی گری هزینه می کند، اولین موضوع مورد بحث پاسخ به این سؤال بود که “چه کسی منابع مالی مجاهدین خلق را تأمین می کند و هدف آنها چیست؟” مشخص شد که نمایندگان پارلمان اروپا بخوبی آگاهی دارند که مجاهدین خلق هرگز یک گروه مستقل نبوده اند و طی ده ها سال از جانب حلقاتی از جریانات معینی تأمین مالی می شوند که هدفشان مهندسی تغییر رژیم در خاور میانه است. سؤال سپس به این صورت مطرح گردید که آیا حامیان مربوطه نسبت به هزینه های پشتیبانی از مجاهدین خلق آگاهی دارند و آیا می دانند که نه تنها سودی از این بابت بدست نمی آورند بلکه در برنامه های تغییر رژیم خودشان گرفتار خسارت هم می شوند؟

مباحثات بعدی توسط نمایندگان فاش ساخت که مجاهدین خلق تقریبا در هر پارلمانی در سراسر اروپا رانده و ترد شده اند.

علیرغم این واقعیت، اعضای مجاهدین خلق هنوز می توانند به داخل پارلمان اروپا دسترسی داشته باشند چرا که این پارلمان یک نهاد باز و آزاد است. مشکلی که این موضوع بوجود می آورد اینست که شگردهای تحکمی مجاهدین خلق برای مرعوب کردن نمایندگان پارلمان اروپا و دستیاران آنان به راحتی به اجرا در می آید. چندین نماینده در این همایش مدارک دست اولی در این خصوص ارائه دادند. یک نماینده پارلمان اروپا گفت که در مدت زمان ۱۰ دقیقه بعد از اتخاذ یک موضعگیری خاص او تحت بمباران توده ایمیل ها قرار گرفت که محتوای همه آنها توهین و تهدید بود. نمایندگان توافق داشتند که این موضوع مغایر با اصول اساسی هر پارلمانی است که نمایندگان در آن می بایست قادر به ابراز نظر و عملکرد آزاد فارغ از هرگونه فشار یا ارعاب باشند.

نیکولا پده کارش در پارلمان ایتالیا را برای نمایندگان تشریح نمود. او گفت که در مجلس ایتالیا نمایندگان وادار می گردند تا طومارهائی را که از جانب فعالان قلابی حقوق بشر ارائه میشود امضاء نمایند. پده گفت که وقتی او در این خصوص از نمایندگان سؤال کرد بسیاری از امضاء کنندگان آگاه نبودند که مجاهدین خلق در پشت این طومارها هستند و توجه نکرده بودند که بسیاری از جملات و پاراگراف ها در حمایت از مریم رجوی و برنامه های وی بعد از امضای آنان افزوده شده اند. پده گفت که برخی نمایندگان مجلس حتی قویا مخالف مجاهدین خلق هستند و از این بابت که فریب خورده بودند به شدت خشمگین بودند. آنها تصور کرده بودند که تنها نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند، ولی نام آنان برای به نمایش درآوردن حمایت از تروریست ها در آلبانی مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.

مباحث ادامه یافت و سپس به مشکل به رسمیت شناختن مجاهدین خلق به عنوان حامیان حقوق بشر در ایران رسید. آنا گومز گفت که وقتی شیرین عبادی، یک ایرانی برنده جایزه صلح و حقوق بشر، از پارلمان اروپا دیدار کرد، او به صراحت اعلام نمود که مجاهدین خلق هیچ حقی برای فعالیت های حقوق بشری ندارند. بلکه برعکس، آنان خود نقض کننده حقوق بشر هستند.

مسعود خدابنده به نمایندگان یادآور شد که اخیر رضا پهلوی – که مایل به برقراری مجدد سلطنت در ایران است –  در مصاحبه با آسوشییتد پرس مجاهدین خلق را به عنوان یک فرقه رد کرد. بعلاوه اینکه، هر گروه اپوزیسیون ایرانی از جنبش سبز گرفته تا ملی گراها مجاهدین خلق را در بحث حقوق بشر مردود دانسته و به عنوان یک ارگان سیاسی قبول ندارند.

نمایندگان بیشتر نگران این بودند که دولت ایران نیز مایل به نشان دادن مجاهدین خلق به عنوان حامیان حقوق بشر است تا به این وسیله موضوع را مردود نشان دهد و چنین بگوید که این گروه تروریستی هزاران شهروند ایرانی را به قتل رسانده و همچنان به نقض فاحش حقوق بشر علیه اعضای گروه خودش مشغول است.

مسعود خدابنده یک نمونه از مجلس لردهای انگلستان آورد که در آن هاله افشار – یک ایرانی سرشناس و آکادمیسین که در این مجلس با عنوان بارونس افشار حضور دارد – یک جلسه بحث پارلمانی را در خصوص نقض حقوق بشر در ایران هدایت نمود. تعداد بسیاری از شخصیت های ارزشمند در این جلسه اطلاع رسانی کردند. اما این بحث چالش برانگیز توسط یکی از هواداران مجاهدین خلق کاملا تخریب گردید. او عنوان نمود که تنها مریم رجوی و گروه او می توانند آزادی و حقوق بشر را به ایران به ارمغان بیاورند. به گفته خدابنده هرگز نمی توان انتظار داشت که دولت ایران به چنین جلسه ای واکنش نشان داده و اهمیت بدهد.

نیکولا پده یک اظهار نظر جالب داشت. او گفت که مجاهدین خلق نمی توانند به عنوان یک نیرو قابل دوام به حساب بیایند زیرا به دلیل رفتار فرقه ای که دارند نسل دومی نخواهند داشت. او به نمایندگان گفت که آنان عملا مشغول از بین بردن خودشان هستند، زیرا ازدواج و تشکیل خانواده برای تمامی اعضا ممنوع اعلام شده است.

موضوع سوم مورد بحث حضور مجاهدین خلق در آلبانی بود. نمایندگان شنیدند که چگونه مجاهدین خلق مجبور به ترک عراق شده و چگونه آمریکائی ها ترتیبات کار را برای ملل متحد دادند تا بتواند آنان را به آلبانی منتقل نماید. دولت عراق بعد از خلاصی از شر حدود سه هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق، که بخشی از ارتش سرکوبگر صدام حسین بودند، نفس راحتی کشید. ولی مشکل در حال حاضر تنها به آلبانی منتقل شده است. آمریکائی ها قول دادند که در بازپروری ذهنی اعضای مجاهدین خلق کمک نمایند. ولی آنطور که مسعود خدابنده اشاره نمود، این موضوع اتفاق نیفتاد و گروه اجازه یافت تا به عنوان یک فرقه تروریستی مجددا سازماندهی شود و اعضای خود را به عنوان برده های مدرن تهدید نماید.

نمایندگان تمایل آلبانی به پیوستن به اتحادیه اروپا را در زیر سایه وضعیت فعلی مورد بحث قرار دادند و توافق نمودند که این موضوع نه تنها قابل اجرا نیست بلکه جادادن تروریست ها در خاک اروپا در حال حاضر یک تهدید امنیتی برای کل اروپاست. نمایندگان تأکید کردند که سرویس های امنیتی اروپا لازم است این تهدید را عاجل و جدی تلقی نمایند.

گزارشات همچنین به نقض حقوق بشر در قبال اعضای مجاهدین خلق از جانب رهبران خودشان پرداخت. آنان در شرایط برده داری نوین زندگی می کنند چرا که کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان به صورت غیرقانونی مستمری پناهندگی اعضا را به جای اینکه به خود شخص بپردازد به سازمان می دهد. این بدان معناست که اعضا مجبور هستند همچنان به گروه وابسته بوده و نتوانند گروه را ترک نمایند. اعضا همچنین از ارتباط با خانواده خود و حتی اعضای سابق محروم هستند تا نتوانند به کمک ها یا حمایت های بیرونی متوسل شوند.

علاوه بر این که دو سخنران همایش، تحلیل های تخصصی خود را در طول جلسات ارائه دادند، راه حل هائی نیز پیشنهاد کردند. خدابنده از نمایندگان خواست تا بر مقامات آلبانی و کمیساریا فشار بگذارند تا شرایط گروگان بودن اعضای مجاهدین خلق در آلبانی را تغییر دهد.

پده گفت که نمایندگان پارلمان اروپا باید نسبت به خطر استفاده از گروه هائی نظیر سازمان مجاهدین خلق برای حمایت از حقوق بشر توجیه شوند.

در پایان همایش، بحث آزاد شرکت کنندگان انجام شد. اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق، علی اکبر راستگو، بتول سلطانی، رضا صادقی، و قربانعلی حسین نژاد در این زمان در بحث شرکت نمودند.

در بخش نتیجه گیری، نمایندگان راه حل های متعدد پیش رو را مورد بحث قرار دادند. آنان گفتند که مهم است راه هائی برای مقابله با این مشکلات یافت شود زیرا پارلمان نمی تواند در برابر ارعاب به گروگان گرفته شود. یک بسته فعالیتها به منظور قطع ید از فریبکاری ها و تهدیدات مجاهدین خلق در پارلمان اروپا مورد توافق قرار گرفت. روی راه حل های دیگر برای مشکلات گسترده تر نیز موافقت شد که تا پایان سال به اجرا در خواهند آمد.

(پایان)

***

افشای اعتصاب غذای دروغین مجاهدین خلق فرقه رجوی

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید