ائتلاف غول‌های تکنولوژی برای مقابله با خشونت و تروریسم در اینترنت

0
1161

چهار کمپانی پیش‌تاز جهان تکنولوژی‌های آنلاین در پی انتقادات گسترده و فشارهای سیاسی برای مقابله با ترور، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی در دنیای وب، تصمیم به تاسیس دیتابیس مشترکی گرفته‌اند که کار حذف محتوای نامطلوب از این سرویس‌ها را با سرعتی بی‌سابقه انجام خواهد داد. گوگل، فیس‌بوک، توییتر و مایکروسافت روز سه‌شنبه (۱۶ آذر، ۶ دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در این پایگاه داده “هش‌ها” یا همان اثر انگشت یکتای دیجیتال اختصاص‌یافته به هر عکس یا ویدئویی که به عنوان محتوای افراط‌گرایانه و “تبلیغ و ترویج تروریسم” کشف و حذف کرده‌اند را در این دیتابیس به اشتراک می‌گذارند تا کمپانی‌های دیگر هم بلافاصله برای حذف آنها از پلت‌فرم خود اقدام کنند. در بیانیه مشترک این کمپانی‌ها آمده است: «امیدواریم که این همکاری به کارآمدی بیشتر در مقابله با محتوای تروریستی و افراط‌گرایانه که تبدیل به مساله‌ای جهانی شده منجر شود.»

ائتلاف غول‌های تکنولوژی برای مقابله با افراط‌گرایی در اینترنت

06.12.2016 ـ دویچه وله

گوگل، فیس‌بوک، توییتر و مایکروسافت با راه‌اندازی یک پایگاه داده مشترک، حذف محتوای تروریستی، افراط‌گرایانه و نفرت‌پراکن در اینترنت را تسهیل می‌کنند. غول‌های تکنولوژی زیر فشارند تا اقدامات موثرتری در این راه انجام دهند.

IS-Propaganda im Internet (picture-alliance/dpa/O. Berg) تصویری تبلیغاتی که توسط “دولت اسلامی” (داعش) در اینترنت منتشر شده است

چهار کمپانی پیش‌تاز جهان تکنولوژی‌های آنلاین در پی انتقادات گسترده و فشارهای سیاسی برای مقابله با ترور، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی در دنیای وب، تصمیم به تاسیس دیتابیس مشترکی گرفته‌اند که کار حذف محتوای نامطلوب از این سرویس‌ها را با سرعتی بی‌سابقه انجام خواهد داد.

گوگل، فیس‌بوک، توییتر و مایکروسافت روز سه‌شنبه (۱۶ آذر، ۶ دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در این پایگاه داده “هش‌ها” یا همان اثر انگشت یکتای دیجیتال اختصاص‌یافته به هر عکس یا ویدئویی که به عنوان محتوای افراط‌گرایانه و “تبلیغ و ترویج تروریسم” کشف و حذف کرده‌اند را در این دیتابیس به اشتراک می‌گذارند تا کمپانی‌های دیگر هم بلافاصله برای حذف آنها از پلت‌فرم خود اقدام کنند.

در بیانیه مشترک این کمپانی‌ها آمده است: «امیدواریم که این همکاری به کارآمدی بیشتر در مقابله با محتوای تروریستی و افراط‌گرایانه که تبدیل به مساله‌ای جهانی شده منجر شود.»

بیشتر بخوانید: احتمال تنظیم قانون اتحادیه اروپا علیه نفرت‌پراکنی در اینترنت

کمپانی‌های تکنولوژیک تا کنون در برابر مداخله‌جویی و رفتار پلیسی با محتوای آنلاین مقاومت می‌کردند، اما با افزایش فشار دولت‌های غربی در پی یک سری حملات تروریستی در اروپا و آمریکا، سرانجام به درخواست‌های سیاسی تن داده‌اند.

یوتیوب و فیس‌بوک استفاده از این سیستم مشترک برای حذف محتوا را آغاز کرده‌اند. این کمپانی‌ها پیش از این بر اساس گزارش کاربران اقدام به حذف محتوای هنجارشکن می‌کردند.

کاربران می‌توانند با نشان (flag) کردن محتوای هنجارشکن، درخواست حذف آن را به سرویس‌دهنده ارائه کنند، سپس ویرایشگران این سرویس‌ها گزارش‌ها را بررسی و در صورت تایید هنجارشکن بودن آنها اقدام به حذف‌شان می‌کنند، اما حالا سرویس‌دهنده‌ها باید در این روش قدیمی تجدید نظر و فعالانه در این زمینه مشارکت کنند.

پیش از این، هر یک از این کمپانی‌ها سیاست‌های گوناگونی برای تشخیص و حذف محتوای افراط‌گرایانه و هنجارشکن داشتند، اما این ابتکار حالا آنها را در مبارزه با تروریسم در دنیای آنلاین هم‌نوا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: هشدار درباره سکس اینترنتی، نام آیت‌الله را هشتگ کرد

قرار است این پایگاه داده مشترک اوایل سال ۲۰۱۷ رسما آغاز به کار کند. اتحادیه اروپا سال گذشته با راه‌اندازی “انجمن اینترنت اتحادیه اروپا” تلاش کرد تا کمپانی‌های اینترنتی را با وزیران کشور اعضای این اتحادیه گرد هم آورد تا مقابله موثرتری با تروریسم را سامان‌دهی کند. نشست آتی این انجمن روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد تا راه‌های محاکمه افراط‌گرایان در فضای مجازی را بررسی کنند.

کمیسیون اروپا روز یک‌شنبه (۱۴ آذر) اعلام کرده بود که قصد دارد با تنظیم قوانین سخت‌گیرانه، غول‌های دنیای تکنولوژی از جمله گوگل، توییتر، فیس‌بوک و مایکروسافت را مجبور به واکنش سریع‌تر نسبت به محتوای نفرت‌پراکنانه در اینترنت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید