رئیس جمهور کلمبیا برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ شد

0
689

اما خوان مانوئل سانتوس اعلام کرد که با وجود رای مخالف به این معاهده، تسلیم نمی‌شود و در راه صلح ثابت قدم است. توافق صلح میان شورشیان چپگرای فارک و دولت کلمبیا اوایل شهریور امسال پس از مدت‌ها مذاکره میان طرف‌های درگیر حاصل آمد که بر اساس آن اعضای فارک شرط خلع سلاح را پذیرفتند. فارک یا «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا»، جنبشی بود که با شورش‌هایی در میان دهقانان و کشاورزان آغاز شد. این گروه در مقطعی ۲۰ هزار شبه‌نظامی داشت و در عین حال به بازیگری مهم در صحنه قاچاق و فروش کوکائین تبدیل شد. کمیته صلح نوبل اعلام کرده که رای منفی اکثریت مردم کلمبیا به معاهده صلح با فارک به معنای آن نیست که مردم کلمبیا خواهان صلح نیستند، بلکه آنها شروطی برای صلح دارند.

رئیس جمهور کلمبیا برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ شد

 


کمیته نروژی جایزه صلح نوبل اعلام کرد که جایزه امسال به خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا تعلق می‌گیرد.

دلیل انتخاب آقای سانتوس به عنوان برنده صلح نوبل در سال ۲۰۱۶، عزم و تلاش او برای پایان دادن به نیم قرن جنگ داخلی در کلمبیا عنوان شده، جنگی که در همه این سال‌ها به مرگ دست‌کم ۲۲۰ هزار کلمبیایی و آوارگی حدود ۶ میلیون نفر انجامیده است.

در بیانیه کمیته جایزه صلح نوبل به ابتکار عمل خوان مانوئل سانتوس در مذاکره با شورشیان فارک اشاره شده است که به معاهده صلح میان دولت کلمبیا و آنها انجامید.

این بیانیه می‌گوید که آقای سانتوس با آگاهی نسبت به همه جوانب این معاهده مناقشه‌انگیز، فضایی را برای رای‌دهندگان کلمبیایی فراهم آورد که بتوانند نگرانی‌های خود را نسبت به آن در یک همه‌پرسی اعلام کنند. نتیجه همه‌پرسی نیز چیزی نبود که او می‌خواست، چنان‌که اکثریت کلمبیایی‌ها به آن رای منفی دادند.

در جریان رفراندومی که روز یکشنبه ۱۲ مهر در کلمبیا برگزار شد، مخالفان معاهده صلح میان دولت این کشور و شورشیان فارک با اختلاف بسیار اندکی، ۵۰.۲ درصد در برابر ۴۹.۷ درصد آرا برنده شدند.

اما خوان مانوئل سانتوس اعلام کرد که با وجود رای مخالف به این معاهده، تسلیم نمی‌شود و در راه صلح ثابت قدم است. توافق صلح میان شورشیان چپگرای فارک و دولت کلمبیا اوایل شهریور امسال پس از مدت‌ها مذاکره میان طرف‌های درگیر حاصل آمد که بر اساس آن اعضای فارک شرط خلع سلاح را پذیرفتند.

فارک یا «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا»، جنبشی بود که با شورش‌هایی در میان دهقانان و کشاورزان آغاز شد. این گروه در مقطعی ۲۰ هزار شبه‌نظامی داشت و در عین حال به بازیگری مهم در صحنه قاچاق و فروش کوکائین تبدیل شد.

کمیته صلح نوبل اعلام کرده که رای منفی اکثریت مردم کلمبیا به معاهده صلح با فارک به معنای آن نیست که مردم کلمبیا خواهان صلح نیستند، بلکه آنها شروطی برای صلح دارند.

این کمیته همچنین تاکید داشته که انتخاب رئیس جمهور کلمبیا به عنوان برنده نوبل صلح ۲۰۱۶ در واقع قدردانی از مردم این کشور نیز محسوب می‌شود که علی‌رغم همه سختی‌ها امید خود را به دستیابی به صلح از دست ندادند.

پیش از این موسسه پژوهش‌های صلح نوبل اعلام کرده بود که به خاطر نتیجه منفی همه‌پرسی درباره معاهده صلح بین حکومت کلمبیا و شورشیان فارک در کلمبیا، این توافق را از فهرست نامزدان جایزه صلح نوبل امسال حذف می‌کند.

شمار نامزدهای جایزه صلح نوبل در سال جاری ۳۷۶ فرد و سازمان اعلام شده بود که در تاریخ برگزاری این جایزه یک رکورد به شمار می‌آید.

در این میان محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و ایالات متحده و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از چهره‌هایی بودند که به خاطر حصول توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمال می‌رفت برنده صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ باشند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید