زندگی در میان داعشی‌ها به روایت یک عضو فراری

0
1005

اولین دستوراتی که از جانب داعش دریافت کرد، لزوم شرکت در یک دوره آموزشی شریعت اسلام بود. می‌‌گفت: “البته نه احکام دین اسلام، بلکه احکام دولت اسلامی. یعنی آن‌ اسلامی که خودشان می‌‌خواستند را به تو یاد می‌‌دادند.””دلت جذب این احکام می‌‌شود، نه فکرت. یعنی‌ حرفهایشان قلبت را به شور می‌اندازد. این مرحله اول کار است، مرحله دوم تمرینات و آموزش‌های نظامی است.” او توضیح داد که داعش از شورش‌های ضد آمریکایی که در آغاز تصرف عراق به دست آمریکا اتفاق می‌‌افتاد درس‌هایی گرفت. در آن زمان آن‌ها سنی‌های عراق را با خود دشمن کرده بودند. به گفته او داعش در سوریه سعی‌ می‌‌کرد هنگام ورود به شهرهای مختلف کارهایی را که در عراق کرده بود تکرار نکند. او می‌گفت: “در ابتدا، داعش به نیکی‌ با مردم رفتار می‌‌کرد و سعی‌ می‌‌کرد آنها را با برآورده کردن نیازهایشان جذب کند چون به شدت از دست بشار اسد و رژیمش رنج کشیده بودند.”

زندگی در میان داعشی‌ها به روایت یک عضو فراری

در خاورمیانه “خلافت اسلامی” اعلام شده و گروه داعش که در پشت این داستان قرار داشت اکنون نام خود را به “دولت اسلامی” تغییر داده است. برنامه پانوراما با یکی از اعضای فراری داعش درباره زندگی‌ در این گروه جهادی مخوف مصاحبه کرده است.

داعش سازمانی نیست که به راحتی بتوان ترکش کرد. ما با فردی ملاقات کردیم که از داعش فرار کرده بود و از عواقب فرار وحشت داشت. می‌‌گفت: “بی‌ رحمی داعش هر کسی را به وحشت می‌‌اندازد. اعضای دور و نزدیک خانواده من هنوز آنجا هستند. من از عاقبت آنها می‌ترسم. اگر دستشان به خود من نرسد، سراغ آنها می‌‌روند.”

او عصبی بود و پس از چند ساعت بحث کردن و نوشیدن چند لیوان کوچک چای شیرین داغ، راضی‌ شد که مصاحبه‌ای با او ضبط کنیم. فقط در صورت مخفی‌ ماندن نامش حاضر به صحبت با ما بود. جلوی دوربین صورتش را با چفیه پوشاند و به او قول دادیم که از اسمش در مصاحبه استفاده نکنیم.

او استراتژی داعشی‌ها را این گونه خلاصه کرد: “اگر علیه من باشی کشته خواهی‌ شد. اگر یار من باشی‌ باید با من همکاری کنی‌ و در همه زمینه‌ها تسلیم خواسته و فرمانبردار من باشی‌.”

‘قلبت به شور می‌افتاد’اطلاعات کمی‌ در مورد سیستم کاری داعش در دست است. جای تعجب نیست وقتی‌ می‌‌گویند هر روزنامه‌نگاری را که به قلمروشان وارد شود به عنوان جاسوس حبس می‌‌کنند. برای همین به مرز ترکیه و سوریه رفتیم تا با این عضو فراری ملاقات کنیم.

نوار مرزی با آغاز جنگ داخلی‌ سوریه به مجموعه‌ای از خانه‌های امن و خطوط پشتیبانی برای شورشیان این کشور تبدیل شد. دولت ترکیه آشکارا اعلام کرده که داعش اجازه ورود به این بخش را ندارد، پس طبیعی‌ بود با افرادی برخورد کنی‌ که برای فرار از داعش به این منطقه پناه آورده‌اند.

این شخص فراری در آغاز با هدف مبارزه با بشار اسد به یکی از گردان‌های اسلامگرای “ارتش آزاد سوریه” پیوست و پس از آن که کل ایل و تبارش با داعش بیعت کردند و چون خودش هم به ایجاد یک دولت اسلامی اعتقاد داشت به این گروه ملحق شد.

اولین دستوراتی که از جانب داعش دریافت کرد، لزوم شرکت در یک دوره آموزشی شریعت اسلام بود. می‌‌گفت: “البته نه احکام دین اسلام، بلکه احکام دولت اسلامی. یعنی آن‌ اسلامی که خودشان می‌‌خواستند را به تو یاد می‌‌دادند.”

“دلت جذب این احکام می‌‌شود، نه فکرت. یعنی‌ حرفهایشان قلبت را به شور می‌اندازد. این مرحله اول کار است، مرحله دوم تمرینات و آموزش‌های نظامی است.”

او توضیح داد که داعش از شورش‌های ضد آمریکایی که در آغاز تصرف عراق به دست آمریکا اتفاق می‌‌افتاد درس‌هایی گرفت. در آن زمان آن‌ها سنی‌های عراق را با خود دشمن کرده بودند. به گفته او داعش در سوریه سعی‌ می‌‌کرد هنگام ورود به شهرهای مختلف کارهایی را که در عراق کرده بود تکرار نکند.

او می‌گفت: “در ابتدا، داعش به نیکی‌ با مردم رفتار می‌‌کرد و سعی‌ می‌‌کرد آنها را با برآورده کردن نیازهایشان جذب کند چون به شدت از دست بشار اسد و رژیمش رنج کشیده بودند.”

“پس از این که موفق می‌‌شد مردم را جذب خود کند، رویکردش به وضوح از گروهی خیر به گروهی خشن و بی‌رحم تغییر می‌‌کرد. حالا یا با ما هستی‌ یا علیه ما. حد مابین وجود ندارد.”

قانون شریعت“در تمام شهرها و روستاهایی که تحت تسلط داعش است، محافظه‌کارانه‌ترین نسخه شریعت را به اجرا در آورده‌اند. در مورد ظاهر افراد، قوانینی با محدودیت شدید اعمال می‌‌شود: مردان باید ریش داشته باشند و زنان با چادر کاملا پوشیده باشند و کل جمعیت آن شهر باید به آن عمل کنند.”

“هر آن چه که با اعتقادات آنها در تضاد باشد ممنوع است. هر کسی دنبال آنچه داعش مردود دانسته برود، مرتد است و باید کشته شود.”

تهیه‌کننده ما با زنی‌ ملاقات کرد که با همسر و فرزاندانش از رقه در سوریه به ترکیه فرار کرده بودند. می‌‌گفت یکی‌ از پیکارجویان داعش که به گشت خیابانی مشغول بوده، او را تهدید کرده بود، تنها به این خاطر که به صورت اتفاقی یک سانتی‌متر از شلوارش از زیر چادرش معلوم بوده.

“من چادر سرم بود، اما موقع پیاده شدن از ماشین فراموش کردم که درستش کنم. نمی‌‌دانم چگونه متوجه من شد، واقعا نمی‌‌دانم. و متاسفانه مصری بود و سوری نبود که غصه زنی‌ از ملت خودش را بخورد.”

مرد فراری از داعش می‌‌گفت این از استراتژی‌های حساب شده داعش بود که افرادی را برای گشت زدن در شهر‌ها بگمارد که متعلق به آن‌ کشور نباشند.

“دولت اسلامی افرادی بسیار جوان از دیگر کشورها و ملیت‌های مختلف را جذب می‌کند تا بتواند فکر آنها را با ایدئولوژی داعش شستشو بدهد.”

“بنابراین آنها مناطق تحت تصرفشان را نه توسط افراد محلی بلکه با نیروها و افراد خودشان، که قبلا برای این کار آماده کرده‌اند، کنترل می‌‌کنند.”

جهادی‌های داعش می‌‌خواهند وضعیت را در دید خودشان به اسلام دوران پیغمبر و یارانش که صورت خالصتری از این دین بوده برگردانند. آنها به تفسیر تحت‌الفظی از قرآن اعتقاد دارند.

حالا ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، خود را خلیفه مسلمانان اعلام کرده است؛ یعنی‌ جانشین محمد و طایفه‌ا‌ش. او از‌ تمام مسلمانان در سراسر جهان خواسته که با او بیعت کنند؛ اما این حکومت توسط شخصیت‌های مذهبی در اطراف منطقه محکوم شده است.

از بغدادی به عنوان یک استراتژیست جنگی زیرک نیز یاد می‌شود. مثلا، برخی‌ گزارش‌ها از موصل حاکی از اقداماتی است که داعش برای ایجاد اعتماد و امنیت مردم انجام داده است. موانع امنیتی تخریب شده‌اند تا جاده‌ها دوباره باز شوند، خطوط برق دوباره وصل شده‌اند و حقوق کارمندان شهرداری پرداخت می‌‌شود. اگر این اقدامات جواب ندهد، داعش می‌‌تواند به زور شلاق و شمشیر متوسل شود، اتفاقی که بارها در گذشته افتاده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کانون وبلاگنویسان: پدیده تروریست و راه اشتباه جهان

آرشیو موضوع : مجاهدین ـ داعش

نادر کشتکار: قابل توجه وطن فروشان فرقه رجوی در رابطه با سخنان اخیر مفتی اعظم عربستان

قابل توجه وطن فروشان فرقه رجوی در رابطه با سخنان اخیر مفتی اعظم عربستان نادر کشتکار، وبلاگ کشتکار، نهم سپتامبر ۲۰۱۶:… اکنون در مدار جدید مزدوری، فرقه رجوی به نوکری کسانی در آمده و دم تکان میدهد که علنأعالیترین رهبران مذهبیش مردم ایران ونه دولت و حکومت ایران را غیر مسلمان،کافر و واجب القتل میدانند.اما …

حمایت صریح محافل اسرائیلی از داعش ( عشایر انقلابی رجوی)

 رجوی ها ، با پیش کشیدن وبرجسته کردن نیروهای طرفدار نومحافظه کاران که  ظاهر خشونت بار کمتر از داعش دارند ودرماهیت فرقی با داعش ندارند، ، بنوعی تقلا نمود که به ظاهر هم که شده، سفره ی خود را از ” عشایر انقلابی” جدا ساخته و خود را از اتهام تبلیغ  بنفع داعش دور نگه دارد و منتظر …

نادر نادری: نگرانی رجوی از شکست داعش در موصل

نگرانی رجوی از شکست داعش در موصل نادر نادری، وبلاگ آیندگان، فرانسه، بیست و پنجم ژوئن ۲۰۱۶:… در طی این چند روز سایت های ریز درشت رجوی از تشکیل گردان های ضربت در عراق برای بیرون راندن داعش از موصل بیش از سرنگونی رژیم ایران نگران شده؟؟؟ و و بیشتر از داعش نگران عملیات موصل شده …

عبدالکریم ابراهیمی: عراق بعد از داعش، هشدار به رجوى

عراق بعد از داعش، هشدار به رجوى  عبدالکریم ابراهیمی، ایران فانوس، بیست و دوم ژوئن ۲۰۱۶:… خانم رجوى به هوش باش که نفرت مردم عراق از شما اگر بیشتر از داعش نباشد، کمتر نیست، بنابر این دلسوزانه به شما توصیه میکنم که جان دوستانم در عراق (لیبرتى) در خطر است. دیگر بس کنید و عراق عراق …

نادر کشتکار: به کوری چشم عربستان و وطن فروشان فرقه رجوی

به کوری چشم عربستان و وطن فروشان فرقه رجوی نادر کشتکار، وبلاگ کشتکار، بیست و دوم ژوئن ۲۰۱۶:…  به گزارش خبرگزاریها در هفته گذشته یکی از بزرگترین طرحهای مشترک مزدوران فرقه رجوی با نیروهای تروریستی داعش که زیر نظر سازمان امنیت عربستان شکل گرفته است ،و هدف از آن انجام عملیات بمب گزاری در پنجاه …

کانون وبلاگنویسان: پدیده تروریست و راه اشتباه جهان

پدیده تروریست و راه اشتباه جهان کانون وبلاگ نویسان مستقل ایرانی، بیست و پنجم مارس ۲۰۱۶:… روریست در اروپا وحشت آفریده است ، هزینه های سرسام آور ، ترس ، عدم تعین و جنگ روانی پدیده تروریست باعث شده است تا دولت مردان اروپایی به فکر مبارزه با تروریست بیفتند . اما دقیقا اشتباه از همینجا …

مسعود بنی صدر: زندگی در یک فرقه تروریستی و فرار از آن

زندگی در یک فرقه تروریستی و فرار از آن مسعود بنی صدر، فیر آبزرور، هفدهم ژانویه ۲۰۱۶:… مجاهدین خلق در سال ۱۹۶۵ در ایران در ضدیت با امپریالیسم آمریکا تأسیس شد. این گروه، در حالیکه مارکسیسم و اسلام را ترکیب کرده بود، در انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ شرکت نمود. بهرحال، بعد از گسستن از دولت …

دویچه وله: بیش از ۱۲۰ کشته در حملات تروریستی پاریس

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ نیمه‌شب به وقت محلی، پلیس فرانسه با یورش به سالن “باتاکلان” تلاش کرد تا گروگان‌ها را آزاد کند، اما بیشتر گروگان‌ها کشته شده بودند. در مجموع چهار تن از گروگان‌گیرها در این حادثه کشته شدند؛ سه نفر از آنها با کمربندهای انتحاری اقدام به خودکشی کردند و دیگری با شلیک گلوله پلیس کشته شد.بیشتر بخوانید: …

گروه حکومت اسلامی مسئولیت انفجارهای بیروت را بر عهده گرفت

آن طور که رسانه‌های لبنانی گزارش کرده‌اند، مهاجمان انتحاری، با پای پیاده خود را به محل انفجار رسانده‌اند. مهاجم اول خود را در مقابل مغازه‌هایی که مردم در آن‌ها در حال رفت‌وآمد بودند منفجر کرده است و دقایقی بعد پس از تجمع مردم برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان، عامل انتحاری دوم جلیقه خود را مقابل «مسجد امام حسین» منفجر کرد. محل …

سکوت شریک شدن در جرم است ـ برده جنسی داعش: قیمت من هشت دلار بود

جینان پس از اسارتش در اولین حملات پیکارجویان گروه «حکومت اسلامی» به شمال عراق، مدتی توسط این گروه به نقاط مختلف منتقل شد و در ‌‌نهایت توسط دو مرد، یک مامور سابق پلیس و یک روحانی خریداری شد. به نوشته سایت فرانسوی زبان، «لا لیبر» بلژیک، جینان می‌گوید «قیمت من ده هزار دینار …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید