از رمانتیسم جنگ تا استتیک فاشیسم .

0
721

آدرنو میگفت او گرچه نویسنده ای بدطینت بود ولی رویاهایش شبیه چپ ها بودند . یونگر میخواست عقلگرایی و انسانیت را با کمک استتیک و زیبایی های احساسی از میدان بدر کند . او در آثارش بجای تشویق ایده آلهای انسانی ، قهرمان پروری را تشویق می نمود . به نقل از منتقدین ادبی، او در کتاب “رعد و برق پولاد ” درباره خشونت و پوچی جنگ و آدمکشی سخن میگوید . منقدین چپ، یونگر را یکی از جاده صاف کن های فرهنگی ادبی فاشیسم آلمان نامیدند که بعد از جنگ جهانی دوم طرح و کوشش ضد هومانیستی خودرا در خدمت ایدئولوژی امپریالیستی قرار داد . یکی از دلایل مخالفت ظاهری او بافاشیسم اعتقادش به نقش برگزیدگان و الیت روشنفکر در جامعه بود و نه میدان دادن به لمپن های خشن نازیسم .
از رمانتیسم جنگ تا استتیک فاشیسم .
علیشاه سلطانی ـ 31.07.2016

ارنست یونگر ، گزارش جنگ در ادبیات .
ارنست یونگر، نویسنده آلمانی کوشید تا به ثبت ادبی جنگ در قرن 20 بپردازد . او میان سال های 1998- 1895 میلادی زندگی نمود و در دانشگاه در رشته های فلسفه و جانورشناسی تحصیل کرده بود . وی در سال 1913 برای چند سالی عضو لژیون نظامی فرانسه شد .
آثار یونگر را آینه تغییر و تحولات و بحران و هیجانات اجتماعی قرن 20 اروپا میدانند . او بقول خودش سرباز شد تا مرگ را تحقیر کند . وی خود را نویسنده ای ناسیونالیست میدانست و نه مبلغ فاشیسم . نازیها در آغاز آثارش را میان مردم تبلیغ نمودند ولی بعدا آنان را ممنوع کردند .علاقه فرانسویان به آثار یونگر به سبب آثار سوررئالیستی آغازین وی بود . در پایان عمر وی ، میتران رهبر آنزمان فرانسه همرا صدراعظم آلمان به دیدار او رفتند .
ارنست یونگر همچون نیچه و هایدگر بعد از جنگ جهانی دوم در کشور خود مورد بی توجهی قرار گرفت . طرفداران وی او را مبلغ استتیک فاشیسم نمیدانند چون او در انتقاد از ایدئولوژی فاشیسم کتاب ” بوتیقای جنایات فاشیسم ” را نوشت .
یونگر همچون یونانیان باستان مرگ را رفیق و شاهد و همراه انسان در مبارزات زندگی قبول کرد و به نقل از هایدگر میگفت فقط در شرایط اضظراری و فوق العاده و مرزی است که انسان به ماهیت  انسان بودن خود نزدیک میگردد .
آدرنو میگفت او گرچه نویسنده ای بدطینت بود ولی رویاهایش شبیه چپ ها بودند . یونگر میخواست عقلگرایی و انسانیت را با کمک استتیک و زیبایی های احساسی از میدان بدر کند . او در آثارش بجای تشویق ایده آلهای انسانی ، قهرمان پروری را تشویق می نمود . به نقل از منتقدین ادبی، او در کتاب “رعد و برق پولاد ” درباره خشونت و پوچی جنگ و آدمکشی سخن میگوید .
منقدین چپ، یونگر را یکی از جاده صاف کن های فرهنگی ادبی فاشیسم آلمان نامیدند که بعد از جنگ جهانی دوم طرح و کوشش ضد هومانیستی خودرا در خدمت ایدئولوژی امپریالیستی قرار داد . یکی از دلایل مخالفت ظاهری او بافاشیسم اعتقادش به نقش برگزیدگان و الیت روشنفکر در جامعه بود و نه میدان دادن به لمپن های خشن نازیسم .
آثار ارنست یونگر شامل رمان و داستان و مقاله و خاطره نویسی است . مقالاتش شامل تئوریهای ادبی فرهنگی و انتقاد از فرهنگ غرب در قرن بیست هستند . از جمله آثار او – رعد و برق پولاد – روی صخرههای مرمری – آتش و خون – بسیج عمومی – 2 بار ستاره هالی – دیداری خطرناک – کارگر- در پای دیوار – زمان – باغها و خیابانها – معنی و هدف زندگی – سفرنامه های بعد از جنگ – هفتاد سالگی و برباد رفتنی – مشکل علاء دین – بخاطر این هدف – پرش زمان – رویاها – اتوپی های شهری – و مقالات سیاسی هستند . مجموعه آثار 22 جلدی وی نیز منتشر شده اند .
شاهکار تئوریک ارنست یونگر در زمینه فرهنگ کتاب ” کارگر ” مبلغ نوعی قهرمان گرایی ماند سربازان زمان جنگ جهانی اول است .

تماس –                                                   Falsaf@web.de
Ernst  Jünger 1895 – 1998

_________________________________________

والتر بنیامین ، خودکشی روشنفکر رادیکال

آرشیو موضوع : تاریخ، فرهنگ و هنر

ـ چرا سلاح بدستان از گیتار بدستانی مثل او وحشت دارند؟

بعد از متحد شدن دو آلمان و انحلال سازمان امنیت آلمان شرقی فاش شد که پرونده امنیتی بیرمن به هشت هزار صفحه میرسد که درباره زندگی شخصی و فعالیتهای اجتماعی او بود ، در حالیکه مجموعه آثار این شاعر معترض و روشنگر آنزمان 53 ساله ،به این حجم نبودند .  “بیرمن “از موضع چپ لیبرال مدعی بود که …

تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس

تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) برای اولین بار به روند ساخت و نمایش فیلم خانه دوست کجاست اشاره کرده است.  به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدمحمد بهشتی در نوشتاری که در اختیار …

بازتاب گسترده‌ درگذشت عباس کیارستمی در رسانه‌های جهان

عباس کیارستمی داستان سرایی اسرارآمیز و دقیق از ذات بشر و روابط انسانی بود؛ کارگردانی که داستان‌هایش به نحوی در دنیای واقعی می‌گذشت اما از دنیای واقعی نبود. فیلم‌های عباس کیارستمی به آسانی معنی خود را نمایان نمی‌کردند و مملو از آرامشی مراقبه گونه، اندوه و تاملات بودند. کیارستمی یک سینمای داستانی-رئالیستی را پدید آورد که اغلب در …

رمان های کارل مای و خاطرات چریک آلمانی

ارنست بلوخ فیلسوف و منقد ادبی میگفت آثار کارل مای بخشی از ادبیات آرمانگرایی رویایی است که کوشش میکند عطش آرزوهای غیر ممکن محرومین و جوانان رمانتیک را ارضا کند . جامعه شناسان دلیل موفقیت آثارش را به سبب خشونت زندگی ماشینی مدرن میدانند که انسانها را در محیط کار و در زندگی روزمره جوری بخود مشغول نموده …

شب بزرگ سینمای ایران در جشنواره مسکو

دختر آخرین ساخته میرکریمی، موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره مسکو را از آن خود کند؛ همین طور جایزه بهترین بازیگر مرد برای فرهاد اصلانی و همچنین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران. میرکریمی که چندین بار در جشنواره مسکو شرکت کرده، برای مخاطبان روس، فیلمساز نام‌آشنایی است؛ فیلمسازی که پیش‌تر هم با فیلم «به همین سادگی»، جایزه بهترین …

والتر بنیامین ، خودکشی روشنفکر رادیکال

بنیامین میگفت نقد باید بدون تعارف و جدی باشد و نه دوستانه و چاپلوسانه . او بعدها در دههای 60 و 70 قرن گذشته یکی از متفکرین جنبش جوانان غرب گردید . مارکسیسم خصوصی او را از نوع برشت ، آدرنو ، لوکاچ ، بلوخ ، و هورکهایکر میدانند . بنیامین نویسنده را یک کارگر روشنفکر میدانست که …

ریشه‌یاب زبان آلمانی

۲۷ ساله بود که اولین چاپ واژه‌نامه ریشه‌یاب زبان آلمانی را منتشر کرد که تا کنون به چاپ ۲۵ رسیده و مهم‌ترین اثر در نوع خود و مورد قبول همه فرهیختگان آلمان است. کلوگه برای ادامه این کار از سال ۱۹۰۰ به مدت ۱۴ سال مجله‌ای با عنوان “پژوهش در واژه‌های آلمانی” (Deutsche Wortforschung) منتشر می‌کرد که هم …

روایتی از فیش حقوقی مهندس بازرگان در دوران نخست‌وزیری

مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور دولت موقت در خاطره‌ای از مهندس بازرگان می‌نویسد:” چندماه از نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان گذشته بود که فیش حقوقی ایشان از حسابداری نخست وزیری رسید. بازرگان نگاهی به آن افکند و گفت: مگر این مردم چند بار باید به من حقوق بدهند من حقوق بازنشستگی را از دانشگاه دریافت می‌کنم و آن نتیجه …

شاعر جهان وطن پاسپورت نداشت

ناظم حکمت همچون نیما یوشیج، پدر شعر نو در ترکیه ، و همچون صمد بهرنگی کوشید تا  در میان نسل جوان و روستاها به روشنگری بپردازد . او همچون بیژن جزنی یکی از زندانیان سیاسی مقاوم زندانهای مخوف ترکیه بین سالهای 1950-1938 ، و همچون بزرگ علوی نماینده ادبیات مدرن بخشی از رنجبران جامعه ترکیه بود . وی …

فرازی از کتاب “سراب آزادی”

در ساختار کاری مجاهدین خلق فضا به گونه ای بود که سازمان دهی کار برای افراد فقط توسط مسئولین بالا مشخص می شد و نیروها اجازه انتخاب امور مورد علاقه خود بر اساس تخصص های فردی شان را نداشتند. افراد مرتبا از نقطه ای به نقطه دیگر چه در عراق و چه در خارج جابجا می شدند. مسئولیت …

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید