نوید کرمانی، نامزد احتمالی مقام ریاست جمهوری آلمان

0
985

گرچه رئیس‌جمهور آلمان دارای مقامی تشریفاتی است، اما طبق قانون اساسی این کشور، نخستین مقام در جمهوری فدرال آلمان محسوب می‌شود. انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آلمان در ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ و پیش از انتخابات پارلمانی این کشور در پائیز ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. انتخابات پارلمانی از اهمیت ویژه‌ای در آلمان برخوردار است، زیرا ترکیب دولت آتی را رقم می‌زند. در میان شخصیت‌هایی که تا کنون در رسانه‌ها به عنوان نامزد احتمالی از آنان یاد می‌شود، نام نوید کرمانی، نویسنده و شرق‌شناس ایرانی‌تبار نیز دیده می‌شود. کرمانی در ۱۹۶۷ در شهر زیگن آلمان متولد شده و تحصیلات خود را نیز در آلمان انجام داده است. او مولف کتاب‌های متعدی در زمینه اسلام، سیاست و فرهنگ است و موفق به دریافت جوایز مختلفی شده که یکی از مهم‌ترین آنها جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۲۰۱۵ میلای است. بنا به گزارش خبرگزاری آلمان برخی از محافل حزب سوسیال دمکرات آلمان علاقه دارند که نوید کرمانی را به عنوان نامزد خود برای مقام ریاست جمهوری آلمان معرفی کنند. نوید کرمانی در پارلمان آلمان به مناسبت ۶۵‌‌ سال تدوین قانون اساسی این کشور سخنرانی مهمی ایراد کرد که بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای آلمان داشت.

نوید کرمانی، نامزد احتمالی مقام ریاست جمهوری آلمان

دویچه وله ـ 07.06.2016

در پی اعلام انصراف یوآخیم گاوک برای احراز مقام ریاست جمهوری آلمان در دور آتی، گمانه‌زنی‌هایی رسانه‌ای در مورد جانشین او تشدید شده‌اند. نوید کرمانی، شرق‌شناس ایرانی تبار یکی از نامزدهای مطرح در رسانه‌های آلمان است.

سخنرانی نوید کرمانی در پارلمان آلمان در سال ۲۰۱۴سخنرانی نوید کرمانی در پارلمان آلمان در سال ۲۰۱۴

یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان در روز دوشنبه (۶ ژوئن/۱۷ خرداد) رسماً اعلام کرد که دیگر مایل نیست برای بار دوم کاندیدای احراز مقام ریاست‌جمهوری آلمان شود. چشم‌پوشی گاوک از نامزدی ریاست جمهوری آلمان به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی در رسانه‌های آلمان درباره جانشین او منجر شده است.

بیشتر بخوانید: یوآخیم گاوک از دور دوم ریاست جمهوری آلمان چشم‌ پوشید

گرچه رئیس‌جمهور آلمان دارای مقامی تشریفاتی است، اما طبق قانون اساسی این کشور، نخستین مقام در جمهوری فدرال آلمان محسوب می‌شود. انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آلمان در ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ و پیش از انتخابات پارلمانی این کشور در پائیز ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. انتخابات پارلمانی از اهمیت ویژه‌ای در آلمان برخوردار است، زیرا ترکیب دولت آتی را رقم می‌زند.

نوید کرمانی در میان نامزدهای احتمالی

در میان شخصیت‌هایی که تا کنون در رسانه‌ها به عنوان نامزد احتمالی از آنان یاد می‌شود، نام نوید کرمانی، نویسنده و شرق‌شناس ایرانی‌تبار نیز دیده می‌شود.

کرمانی در ۱۹۶۷ در شهر زیگن آلمان متولد شده و تحصیلات خود را نیز در آلمان انجام داده است. او مولف کتاب‌های متعدی در زمینه اسلام، سیاست و فرهنگ است و موفق به دریافت جوایز مختلفی شده که یکی از مهم‌ترین آنها جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۲۰۱۵ میلای است.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان برخی از محافل حزب سوسیال دمکرات آلمان علاقه دارند که نوید کرمانی را به عنوان نامزد خود برای مقام ریاست جمهوری آلمان معرفی کنند.

نوید کرمانی در پارلمان آلمان به مناسبت ۶۵‌‌ سال تدوین قانون اساسی این کشور سخنرانی مهمی ایراد کرد که بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای آلمان داشت.

بیشتر بخوانید: متن کامل سخنرانی نوید کرمانی در پارلمان آلمان

در گزارش خبرگزاری آلمان تصریح شده که در صورت معرفی کرمانی به عنوان نامزد حزب سوسیال دمکرات (یا حتی با حمایت احزاب دیگر) می‌توان آن را نشانه آشکاری علیه رشد گرایشات راست‌گرایانه و پوپولیستی در آلمان دانست.

نوید کرمانی هنوز از سوی هیچ حزب سیاسی به عنوان نامزد احتمالی معرفی نشده و تا کنون نیز هیچ گونه نظر یا سخنی در این مورد ابراز نکرده است.

دیگر نامزدهای سرشناس

در مجمعی که سال آینده وظیفه انتخاب رئیس جمهور آتی آلمان را برعهده دارد، هیچ یک از احزاب آلمان به تنهایی دارای اکثریت لازم نیست و ائتلاف و هم نظری در مورد یک فرد ضرروی است‌. در انتخاب یوآخیم گاوک نیز توافقی پایه‌ای میان احزاب بزرگ آلمان صورت گرفته بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که دیروز تاسف خود را از تصمیم گاوک اعلام کرد، بی‌شک در پی معرفی نامزدی است که با احزاب مسیحی این کشور بیشترین نزدیکی و همدلی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: متن کامل سخنرانی نوید کرمانی در مراسم دریافت جایزه صلح ناشران آلمان

نوربرت لامرت، رئیس کنونی پارلمان آلمان از حزب دمکرات مسیحی یکی از نامزدهای مطرح است. تصمیم‌گیری‌های منصفانه و فعالیت‌بی‌طرفانه‌ او به عنوان رئیس پارلمان آلمان بارها از سوی نمایندگان دیگر احزاب تحسین شده است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان از حزب سوسیال دمکرات نیز یکی از چهره‌های احتمالی برای نامزدی این مقام است. او سابقه‌ای طولانی در سیاست خارجی داشته و در کابینه‌های ائتلافی با حزب خانم مرکل همواره نقشی سازنده ایفا کرده است.

مارتین شولتس رئیس کنونی پارلمان اروپا، ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان، آندریاس فوسکوله، رئیس دادگاه قانون اساسی آلمان و وینفرید کرچمان، نخست‌وزیر ایالت بادن ووتمبرگ از دیگر نامزدهای احتمالی به شمار می‌آیند.

مجمع فدرال آلمان برای انتخاب یواخیم گاوک در سال ۲۰۱۲ در برلینمجمع فدرال آلمان برای انتخاب یواخیم گاوک در سال ۲۰۱۲ در برلین

تلاش برای انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور

تا کنون هیچ زنی مقام ریاست جمهوری آلمان را برعهده نداشته است. به همین دلیل برخی از محافل سیاسی عنوان می‌کنند که زمان آن فرا رسیده که آلمان از سوی یک رئیس‌جمهور زن در جهان نمایندگی شود.

در دو دوره برای انتخاب رئیس‌جمهوری آلمان (۲۰۰۴ و ۲۰۰۹) حزب سوسیال دمکرات و حزب سبزهای آلمان خانم “گِزینه شوان” را به عنوان نامزد خود معرفی کردند. اما او نتوانست آرای کافی بدست آورد و در هر دو دوره هورست کوهلر، رقیب او پیروز شد.

البته در دوره‌های گذشته نیز زنانی سرشناس از سوی احزاب مختلف آلمان برای احراز مقام ریاست جمهوری آلمان نامزد شده بودند، اما همه این تلاش‌ها تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

در سال ۲۰۰۹ حزب چپ ‌آلمان نیز از نامزدی شوان حمایت کرد. به همین دلیل گفته می‌شود در صورتی که مرکل نتواند با حزب سوسیال دمکرات بر سر جانشین گاوک به توافق دست ‌یابد. امکان تشکیل ائتلافی از سه حزب سبز، چپ و سوسیال دمکرات برای معرفی نامزدی مشترک محتمل است.

از میان زنانی که تا کنون در رسانه‌های آلمان به عنوان نامزد احتمالی مقام ریاست جمهوری از آنان یاد شده می‌توان به اوزولا فون در لاین وزیر دفاع آلمان، آنه‌گرت کرامپ نخست‌وزیر ایالت زارلند، گردا هاسل‌فلد، یکی از مسئولان ارشد حزب سوسیال مسیحی در بایرن و یوتا آلمندینگر جامعه‌شناس و کارشناس امور تربیتی از حزب سوسیال دمکرات آلمان اشاره کرد.

در برخی رسانه‌های آلمانی نظرسنجی‌هایی نیز منتشر شده که در اغلب آنها نوربرت لامرت و فرانک‌والتر اشتاین‌مایر آرای بیشتری نسبت به دیگر نامزدهای احتمالی کسب کرده‌اند. اما از آنجایی‌که انتخاب رئیس جمهور آلمان نه بطور مستقیم از سوی مردم، بلکه در “مجمع فدرال” متشکل از نمایندگان پارلمان آلمان و نمایندگان ۱۶ایالت‌این کشور صورت می‌گیرد، این نظرسنجی‌ها ارزشی محدود و نسبی دارند.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید