خانه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی ازدواج شش دختر زیر ۱۰ سال در استان کردستان

ازدواج شش دختر زیر ۱۰ سال در استان کردستان

0
1478

ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در ایران کماکان رواج دارد. بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».سال گذشته، شهیندخت مولاوردی از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود. او افزوده بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».

ازدواج شش دختر زیر ۱۰ سال در استان کردستان

رادیو زمانه به نقل از ایرنا ـ 20.05.2016

به گفته مدیر کل ثبت احوال کردستان، سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در این استان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، محسن آقایی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه گفت که علاوه بر شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در سال گذشته، ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگ‌تر از خود نیز صورت گرفته است.

آقایی افزود: « همچنین دو هزار و ۹۹ فقره ازدواج زوجین همسن و ۶۲۱ فقره ازدواج مردان با زنان یک سال بزرگ‌تر از خود در استان به ثبت رسیده است».

به گفته او  بر اساس این آمار میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق این آمارها میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۳۳ و برای زنان ۲۳.۸۸ سال است.

ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در ایران کماکان رواج دارد. بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».

سال گذشته، شهیندخت مولاوردی از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود. او افزوده بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».

بر پایه آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه به ۷۰ هزار مرگ منجر می‌شود.

بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.

child marrige 10 min

در همین زمینه:

افزایش آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در ایران

مشاور وزارت دادگستری: از ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال بی‌اطلاعم

قصد دولت برای بررسی ازدواج کودکان در ایران

ثبت ازدواج ۱۱۴ دختر زیر ۱۵ سال در شهرستان اهر

____________________________________________________

آرشیو موضوع : کودکان

نامه ای دیگر به خواهرم زینب در زندان لیبرتی

نامه ای دیگر به خواهرم زینب در زندان لیبرتی

نامه ای دیگر به خواهرم زینب در زندان لیبرتی مونا (آذر) حسین نژاد زینبم خواهر قشنگم! وقتی نامه ات به کمیساریا، منتشر شد و دیدم، برای ساعتی سراغ متن نامه ات نرفتم و تنها خیره شدم به عکست و دست خطتت، عکست رو نوازش کردم وصورت ماهت رو بوسیدم و غرق شدم تو عمق نگاهت و چشمات. مثل خیلی از خواهرهای دیگر …

چرا مرا از پدر و مادرم جدا کردند؟ چرا هیچکس به حرف من گوش نداد؟

چرا مرا از پدر و مادرم جدا کردند؟ چرا هیچکس به حرف من گوش نداد؟

چرا مرا از پدر و مادرم جدا کردند؟ چرا هیچکس به حرف من گوش نداد؟ برگردان بخشی از مصاحبه سمیه قائم نیا در روزنامه سراسری “تراو” هلند شنبه 24 سپتامبر2011 مصاحبه سمیه قائم نیا با روزنامه تراو هلند، ترجمه مسعود جابانی، راه رهایی، سی ام سپتامبر 2011 http://payamerahai.com/?p=1981#more-1981 http://payamerahai.com/?p=1989 داستان زندگی سمیه قائم نیا دختری که در سن ده سالگی به همراه برادر هشت ساله …

محمد حسین سبحانی : کودکان خاکستری

محمد حسین سبحانی : کودکان خاکستری

البته مورد بالا ، تنها یکی از اشکال سؤاستفاده از کودکان می باشد. آنچه که نقش مبنایی و محوری دارد، خاکستری کردن کودکان در فرقه های تروریستی می باشد که مورد روی داده در خیابان های بغداد از نتایج آن است. فرقه های تروریستی روش های مدون و مشخصی برای تربیت نیروی تروریستی دارند که در این مسیر …

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید