احتمال اسکان ۳ هزار عضو مجاهدین خلق در آلبانی

0
1207

یکی از گزارشگران بخش بالکان دویچه‌وله که در روزهای پایانی ماه مارس ۲۰۱۶ از این اقامتگاه بازدید کرده، می‌گوید این عمارت با نرده‌ها و در آهنی قطوری محافظت می‌شود. مرد ۵۰ ساله‌ای که خود را به اسم مستعار فرزین بهادر گودرزی معرفی می‌کند گزارشگر دویچه‌وله را به داخل ساختمان و اتاق کوچکی نزدیکی ورودی راهنمایی می‌کند که عکس‌هایی از مریم و مسعود رجوی، رهبران مجاهدین خلق بر دیوار آن نصب شده است. گودرزی خود را رهبر ساکنان ساختمان و فردی معرفی می‌کند که اجازه دارد با خبرنگاران گفت‌و‌گو کند. او حدود ۴ ماه پیش همراه با ۲۰ نفر دیگر از ساکنان سابق کمپ لیبرتی به آلبانی فرستاده شده است. گودرزی می‌گوید نزدیک بیست سال در دو کمپ اشرف و لیبرتی در عراق اقامت داشته و یکی از بازماندگان حملاتی است که سازمان مجاهدین، نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی را عامل آن معرفی می‌کنند.

احتمال اسکان ۳ هزار عضو مجاهدین خلق در آلبانی

دویچه وله ـ 30.03.2016

دو گزارشگر بخش بالکان دویچه‌وله به تازگی از محل اسکان اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی دیدار کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر از کمپ لیبرتی در عراق به آلبانی منتقل شده‌اند.

در کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد حدود ۳ هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق به طور موقت اسکان داده شده‌انددر کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد حدود ۳ هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق به طور موقت اسکان داده شده‌اند

پس از دو حمله مسلحانه به کمپ “لیبرتی” در عراق که اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن مستقر بودند، شماری از آنان در سال ۱۳۹۲ و با همکاری سازمان ملل متحد به آلبانی فرستاده شدند.

جریان انتقال این افراد به آلبانی با همکاری کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا در سه سال گذشته ادامه داشته و هنوز به پایان نرسیده است.

یکی از اقامت‌گاه‌های مجاهدین در آلبانی ساختمانی چند طبقه است که در منطقه‌ای میان پایتخت این کشور تیرانا و شهر ساحلی دورس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ۷۱ عضو سازمان مجاهدین خلق به آلبانی منتقل شدند

بازدید از اقامتگاهی در آلبانی

یکی از گزارشگران بخش بالکان دویچه‌وله که در روزهای پایانی ماه مارس ۲۰۱۶ از این اقامتگاه بازدید کرده، می‌گوید این عمارت با نرده‌ها و در آهنی قطوری محافظت می‌شود.

یک سرباز ارتش عراق در حال بازدید از یکی از اتاق‌های کمپ لیبر تییک سرباز ارتش عراق در حال بازدید از یکی از اتاق‌های کمپ لیبر تی

مرد ۵۰ ساله‌ای که خود را به اسم مستعار فرزین بهادر گودرزی معرفی می‌کند گزارشگر دویچه‌وله را به داخل ساختمان و اتاق کوچکی نزدیکی ورودی راهنمایی می‌کند که عکس‌هایی از مریم و مسعود رجوی، رهبران مجاهدین خلق بر دیوار آن نصب شده است.

گودرزی خود را رهبر ساکنان ساختمان و فردی معرفی می‌کند که اجازه دارد با خبرنگاران گفت‌و‌گو کند. او حدود ۴ ماه پیش همراه با ۲۰ نفر دیگر از ساکنان سابق کمپ لیبرتی به آلبانی فرستاده شده است.

گودرزی می‌گوید نزدیک بیست سال در دو کمپ اشرف و لیبرتی در عراق اقامت داشته و یکی از بازماندگان حملاتی است که سازمان مجاهدین، نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی را عامل آن معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی به کمپ مجاهدین خلق در بغداد

افزایش اعضای مجاهدین در آلبانی

پایگاه لیبرتی پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق در اختیار اعضای سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت. تا سال ۹۲ حدود سه هزار نفر در این کمپ زندگی می‌کردند.

۲۵ خرداد ۹۲ عده‌ای که گزارش‌های رسمی منابع عراقی آنها را “افراد ناشناس” معرفی می‌کنند با خمپاره و موشک به کمپ لیبرتی حمله کردند که بر اثر آن دست‌کم دو نفر کشته و چند نفر مجروح شدند.

در حمله دیگری به این کمپ در بهمن ماه سال ۹۱ نیز دست‌کم پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند. از زمان سقوط حکومت صدام حسین و قدرت‌گیری شیعیان در عراق، اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور از امنیت کافی برخوردار نیستند.

ملاقات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در فوریه ۲۰۱۶ملاقات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در فوریه ۲۰۱۶

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از نخستین حمله موشکی به کمپ لیبرتی مسئولیت این عملیات را متوجه جمهوری اسلامی دانسته و نسبت به تکرار آن هشدار داده بود.

یک هفته پس از حمله خرداد ماه به محل اقامت مجاهدین در عراق، یک گروه ۷۱ نفری از آنها به آلبانی منتقل شدند. تیرانا آن زمان اعلام آمادگی کرده بود ۲۱۰ نفر از مجاهدین را به عنوان پناهنده بپذیرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به دویچه‌وله، تعداد افراد انتقال یافته از عراق به آلبانی تاکنون را ۸۲۹ نفر اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: جان کری: دولت ایران در پشت پرده حمله به کمپ مجاهدین بوده است

حذف از فهرست گروه‌های تروریستی

برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که قرار است گروه‌های دیگری از ساکنان کمپ لیبرتی وارد آلبانی شوند و احتمال می‌رود تعداد مجاهدین پناهنده در این کشور به ۳۰۰۰ نفر برسد.

کمیساریای عالی حقوق بشر پیش از این اعلام آمادگی کرده بود، اعضای سازمان مجاهدین در عراق را به کشورهای مختلف اعزام کند.

علی صدرزاده، تحلیلگر ایرانی آلمانی به دویچه‌وله گفت، رهبران مجاهدین اصرار داشتند که ساکنان کمپ لیبرتی با هم در یک کشور اسکان داده شوند.

او افزود که انتقال تعدادی از مجاهدین خلق به کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه یا آلمان می‌تواند بر روابط آنها با جمهوری اسلامی تاثیری منفی بگذارد.

سازمان مجاهدین خلق تا چند سال پیش از سوی برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داشت. بریتانیا در ژوئن ۲۰۰۸ و پس از آن اتحادیه اروپا و سرانجام آمریکا در سال ۲۰۱۲ این سازمان از این فهرست خارج کردند.

همکاری با آمریکا

ایالات متحده از سال ۲۰۰۹ که کنترل کمپ لیبرتی را به دولت عراق واگذار کرد تلاش برای یافتن کشوری که آماده‌ی پذیرش اعضای مجاهدین باشد را آغاز کرد.

مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلقمریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق

در این ارتباط مذاکراتی با کشورهای دیگری در شبه جزیره بالکان نیز انجام شده که همه بی‌نتیجه ماند تا سرانجام قرعه به نام فقیرترین کشور اروپایی بیفتد.

ناظران معتقدند که سازمان مجاهدین خلق در جریان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی و بسیاری عملیات دیگر در خاورمیانه، از جمله مبارزه با گروه‌های تروریستی به ایالات متحده کمک کرده‌اند.

به گفته‌ی صدرزاده سازمان مجاهدین ظاهرا در افشای برنامه‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز نقش مهمی بازی کرده است.

سازمان مجاهدین، به ویژه در دهه شصت در ترور برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دست داشته است. صدرزاده معتقد است این گروه در درون خود دچار تحول شده و دریافته که اکنون زمان سوءقصدهای سیاسی و ترور به سر آمده است.

در همین زمینه:

 

آرشیو موضوع : نجات یافتگان در آلبانی، ایران آزادی

فرانسه و آلبانی از برنامۀ روز زن فرقۀ رجوی در سالنهای عمومی جلوگیری کردند

فرانسه و آلبانی از برنامۀ روز زن فرقۀ رجوی در سالنهای عمومی جلوگیری کردند

فرانسه و آلبانی از برنامۀ روز زن فرقۀ رجوی در سالنهای عمومی جلوگیری کردند پیوند رهایی، یازدهم مارس ۲۰۱۶:…  لغو برنامۀ فرقه در کلیسای مرکزی ارتودوکس در تیرانا به علت فضای منفی علیه فرقۀ رجوی در رسانههای آلبانی نمونه هایی از مطالب مطبوعات آلبانی و اظهار نارضایتی های مردم این کشور از حضور تشکیلات فرقۀ رجوی …

ترجمه بخش‌هایی از مصاحبه آقای احسان بیدی با روزنامه دیتا ـ آلبانی

فرانسه و آلبانی از برنامۀ روز زن فرقۀ رجوی در سالنهای عمومی جلوگیری کردند

نظرت درمورد مجاهدین دیگری که به آلبانی خواهند آمد چیست؟ شنیده ام که قرار است دوهزار نفر دیگر بیایند. این تعداد که آمدند نباید به آنها آزادی زیادی داده شود…

ترجمه مصاحبه آقای احسان بیدی با روزنامه دیتاـ آلبانی

ترجمه مصاحبه آقای احسان بیدی با روزنامه دیتاـ آلبانی

نظرت درمورد مجاهدین دیگری که به آلبانی خواهند آمد چیست؟ شنیده ام که قرار است دوهزار نفر دیگر بیایند. این تعداد که آمدند نباید به آنها آزادی زیادی داده شود…

آیا آلبانی میتواند به تعهداتش عمل نماید و مانع هجوم تروریست ها به داخل اروپا گردد؟

ترجمه مصاحبه آقای احسان بیدی با روزنامه دیتاـ آلبانی

آیا آلبانی میتواند به تعهداتش عمل نماید و مانع هجوم تروریست ها به داخل اروپا گردد؟ مسعود خدابنده، هافینگتون پست، ششم مارس ۲۰۱۶:… این واقعیت را نمیشود نادیده گرفت که اعضای مجاهدین خلق به شدت رادیکال میباشند. آنان پناهندگان عادی نیستند. آنان به حد کافی در عراق توسط رژیم صدام حسین برای اقدامات تروریستی بعلاوه جعل، …

حضور مجاهدین خلق در آلبانی تهدیدی برای این کشور است

حضور مجاهدین خلق در آلبانی تهدیدی برای این کشور است

حضور مجاهدین خلق در آلبانی تهدیدی برای این کشور است ایسنا به نقل از هافینگتون پست، سوم مارس ۲۰۱۶:… این پایگاه اینترنتی ادامه داد : آلبانی مقصد انتقال اعضای سازمان تروریستی بدنام مجاهدین خلق است. این گروه مستقردرعراق در حال انتقال به آلبانی طبق توافقی است که این کشور با آمریکا در سال ۲۰۱۳ امضا کرد. صدام …

مجموعه اسامی منتقل شدگان از کمپ لیبرتی به کشور ثالث

مجموعه اسامی منتقل شدگان از کمپ لیبرتی به کشور ثالث

  طبق اطلاعیه کمیساریای عالی پناهندگان تا پایان سال 2015 بیش از 1100 نفر از ساکنان لیبرتی به کشور ثالث منتقل شده اند. …

مصاحبه سبحانی با سیاوش رستار ـ مسعود رجوی در اشرف دنبال ” خون” بود. قسمت ۴

مجموعه اسامی منتقل شدگان از کمپ لیبرتی به کشور ثالث

سازمان مجاهدین خودتون میدونید که با دجالیتهای خاص خودش و نشستهایی که مسعود رجوی می گذاشت، کتمان یکسری حقایق را میکرد ولی توی محفلهای درونی خب من مهرداد بهره وند رو دیدم که بنگال و اتیش زد اومدم بعدشم یخه شو گرفتم  و گفتم مهرداد  ببین تواین بنگال و اتیش …

بیانیه ی همایش خانواده های اسیر رجوی در آلبانی (+ فراق نامه شماره ۵ منتشر شد)

بیانیه ی همایش خانواده های اسیر رجوی در آلبانی (+ فراق نامه شماره ۵ منتشر شد)

بیانیه ی همایش خانواده های اسیر رجوی در آلبانی (+ فراق نامه شماره ۵ منتشر شد) انجمن فراق و انجمن نجات مرکز آذربایجان شرقی، هفدهم فوریه ۲۰۱۶:…  نقش دولت آلبانی در انجام تعهداتش دراین مورد چه اندازه است و چرا باید رجوی کماکان اجازه ی اتخاذ تصمیم درمورد این افراد داشته باشد؟ اگر کار روان درمانی …

احسان بیدی: برجام، طناب دار مسعود رجوی

بیانیه ی همایش خانواده های اسیر رجوی در آلبانی (+ فراق نامه شماره ۵ منتشر شد)

اما بعد ازگشت سالیان تمامی مناسبات سازمان خودساخته مسعودرجوی بمانند طناب داری شده برایش تاجاییکه حتی ازحیثیت نداشته خودشم نمیتواند دفاع کند ودران سوی میدان هرچه سران این فرقه که دستشان به خون اعضای سازمان ومردم ایران زمین وعراق اغشته هست وهرچه تلاش میکنند تا برای این دیواشرف ابروداری کنند …

علی جهانی: از قلعه اشرف در عراق تا قلعه تیرانا‏ در آلبانی

بیانیه ی همایش خانواده های اسیر رجوی در آلبانی (+ فراق نامه شماره ۵ منتشر شد)

البته این خط ابلهانه ای که مسعود رجوی دنبال می کنند راه به جایی نمی برد چون که اولا به لحاظ فاصله جغرافیایی کشور آلبانی با کشور عراق که همسایه ایران هست و ثانیاً به لحاظ سیاسی دولت آلبانی با دولت صدام حسین فرق می کند و ثالثا شرایط کنونی منطقه و بطور خاص شرایط اسف بار کنونی …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید