میلاد آریایی:عربستان سعودی و سرمایه گذاری ببیشتر روی مجاهدین ـ قسمت پایانی

0
726

عربستان سعودی و سرمایه گذاری ببیشتر روی مجاهدین ـ قسمت پایانی

میلاد آریایی، ایران قلم، بیست و هفتم ژانویه ۲۰۱۶:… تلاش بخش بزرگی از محافظه کاران در آمریکا هنوز هم مخالفان جدی با توافق با تهران است وبا دست‌های پنهان و آشکار خواهان بر هم زدن اوضاع هستند . ایران که تا کنون در صحنه سیاسی و مذاکراتی که به عنوان طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ لقب گرفت خیلی هوشیارانه عمل کرده بود ولی از نگاه سیاستمداران خارجی با سفارت گیری در صندلی متهم نشسته است …

لینک به منبع

لینک به قسمت اول
عربستان سعودی و سرمایه گذاری بیشتر روی مجاهدین ـ قسمت اول

عربستان سعودی و سرمایه گذاری ببیشتر روی مجاهدین ـ قسمت پایانی

در قسمت اول این مطلب نوشته بودم که: ” اگر چه از نگاه ناظران سیاسی عمل‌کرد امروز عربستان و ایجاد رادیکالیزم موجود دقیقاً بدنبال توافق آمریکا و کشورهای اروپایی با ایران پدیدار شده است و بعد از اینکه تلاش‌های سیاسی عربستان و همچنین اسرائیل در منطقه به نتیجه نرسید، راه حل‌های امروزین را برگزید. این مجموعه حوادث شادی زاید الوصفی را برای مجاهدین ورهبری پنهان شده اش به ارمغان آورده است به نظر میرسد در محافل داخلی مجاهدین استراتژی « طغاری بشکند ماستی بریزد – جهان گردد به کام کاسه لیسان » بار دیگر روی میز مجاهدین قرار گرفته است. این استراتژی را سالها پیش مسعود رجوی مطرح کرده بود و عمل‌کرد مجاهدین بویژه حضور ادامه دارشان تا این تاریخ در عراق نشاندهنده آن است که چه در گذشته و چه در زمان حال بشدت به این استراتژی دل بسته اند.”

اما قطع روابط دیپلماتیک عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران بدنبال اعدام روحانی شیعه در عربستان و واکنش ایران و برخی کشورهای عربی شرایط غیرقابل پیش‌بینی را در منطقه خاور میانه رقم زده است.

این موضوع بواقع – قند – را در دل مریم رجوی و مسعود رجوی بطور جدی آب کرده و از دور و نزدیک برای همراهی و تشویق این حوادث دست میزنند و شادمانی میکنند و تلاش‌هایی که سالیان برای ایجاد یک جنگ جدید با ایران از سوی غربیان بویژه آمریکا دنبال میکردند ولی محقق نشد را این بار از سوی عربستان و شرکایش تشویق و تجویز میکنند.

اینکه تحلیل – طغاری بشکند ماستی بریزد – دقیقاً همین حادثه‌ای است که امروز از نگاه مجاهدین روی داده است چقدر ریشه در واقعیت داشته باشد امر دیگری است ولی آنچه بوضوح مشخص است که این مساله رویکردها و چشم انداز های جدیدی را برای مجاهدین و رهبری خشونت طلب اش به همراه آورده است.

تلاش بخش بزرگی از محافظه کاران در آمریکا هنوز هم مخالفان جدی با توافق با تهران است وبا دست‌های پنهان و آشکار خواهان بر هم زدن اوضاع هستند . ایران که تا کنون در صحنه سیاسی و مذاکراتی که به عنوان طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ لقب گرفت خیلی هوشیارانه عمل کرده بود ولی از نگاه سیاستمداران خارجی با سفارت گیری در صندلی متهم نشسته است و تلاش میکند که شرایط را به قبل از زمان سفارت گیری برگرداند.

هوشیاری سیاسی لازمه شرایط وحوادث ملتهب ای است که هر لحظه میتواند در منطقه ظاهر شود . حوادث ملتهب و غیر قابل پیش‌بینی که فتیله انفجاری آن از جانب عربستان با تحریک های مستمر که با کشتار زائران ایرانی شروع شد ، اکنون شعله‌ور شده است.

در این آرایش سیاسی جدید منطقه ای است که هرکس از جمله مسعود رجوی بدنبال نان روزانه خود از این ماجرا است و صد البته حمایت هایی که در گذشته به شهادت دهها گزارش و مطلب که توسط عربستان از مجاهدین میشد نه تنها در این شرایط کمتر نمیشود بلکه بیشتر بیشتر اوج میگیرد.

عربستان تا آنجا به هر نظرپیش خواهد رفت که برای به زیر کشیدن ایران به عنوان قدرت منطقه ای قیمت نفت را به زیر ۱۰ دلار بکشاند و از این نظر هیچ ابایی ندارد چون تنها راهی که حاکمان بی تجربه عربستان بلد هستند تنش هر چه بیشتر است تا عقب‌ماندگی سالیان گذشته‌شان را بگونه ای پر کنند.

ولی آیا این تصمیم گیری های عجولانه که شاخصه حکومت های تازه به دوران رسیده از جمله عربستن فعلی است چاره کار است ، آینده بیشتر و بهتر میتواند در این امر داوری کند.

اما آنچه که من پیش‌بینی میکنم برای مجاهدین شرایط وارد مرحله جدیدی شده است که میتواند شکست ها و ناکامی های به بار آمده از توافق اتمی با ایران را سرپوش گذاشته و به نوعی با شیره مالیدن سر خود و اعضا و هوادارانشان خواب‌های جدیدی را با حمایت کنندگان عربستان سعودی و شرکایش برای ایران ببینند.

_________________________

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید