میلاد آریایی: حرف حساب آمریکا با مردم ایران چیست ؟

0
2165

سؤال اصلی این است که هدف آمریکا یا بخش بزرگی از جمهوری خواهان حاضر در مجلس این کشور که مخالف پیشبرد توافق اتمی با ایران هستند واقعاً چیست ؟ آیا آنان با چنین شیوه‌هایی در صدد سنگ اندازی مقابل هر گونه .پیشرفت و تعامل روابط غرب با ایران هستندآیا با تمام تلاشی که کردند و قادر نبودند قانوناً جلوی انرا بگیرند آیا با چنین شیوه‌هایی خواهان گرفتن سرعت آن هستند ؟ از سویی دیگر آیا این نظام موجود در ایران را تحریک نمیکند که بیشتر بیشتر به سوی روسیه هل داده شود ؟دیدار اخیر پویتن از ایران و توافقات نهایی برای تحویل سامانه موشکی اس 300 و سپس امکان خرید تانک های پیشرفته تی 90 از روسیه ، عصبانیت آمریکا را برانگیخته و تصور میکند این چنین میتواند بازتاب نشان دهد؟ قاطی کردن کشورهایی چون عراق و سوریه و سودان که در حال حاضر جنگ داخلی آنرا ویران کرده است چه ربطی به ایران دارد که با هوشیاری و هوشمندی توانسته است جلوی هر گونه جنگ خارجی در محدوده سرزمین پهناور ایران را بگیرد.

حرف حساب آمریکا با مردم ایران چیست ؟

میلاد آریایی ـ 22.12.2015  

در شرایطی که تنها کمتر از یک ماه فرصت باقی‌مانده بود که براساس اظهار نظر مسئولین ایرانی و خارجی توافق – برجام – اجرایی شود قانون جدیدی از مجلس نمایندگان آمریکا و سپس سنا گذشت و به امضای باراک اوباما نیز رسید که بسیار مشکوک و خارج از عرف بین‌المللی بود.

طبق قانون جدید، شهروندان ۳۸ کشور که تا کنون برای ورود به آمریکا به روادید نیاز نداشتند، از جمله شهروندان آلمان، فرانسه، بریتانیا و نیز استرالیا و ژاپن، از این پس با مقررات دشواری برای سفر به این کشور مواجه خواهند بود.

بر اساس این قانون، اگر شهروندی از این کشورها پس از ماه مارس ۲۰۱۱ به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشد، برای سفر به آمریکا نیازمند دریافت ویزا خواهد بود. گذشته از این، سفر شهروندان عراق و سوریه به آمریکا، بدون دریافت ویزا غیرممکن خواهد بود، حتی اگر تابعیت دوگانه داشته باشند.

این موضوع باعث شگفتی کشورهای اروپایی که در صدد تغییر روابط با ایران به سمت گسترش هر چه بیشتر با ایران هستند موانع جدی ایجاد میکند بطوریکه سفرای ۲۸ کشور اروپایی در آمریکا روز دوشنبه (۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر) هشدار دادند که در برابر مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای محدودیت سفر به ایالات متحده می‌توانند دست به اقدام مشابه زنند.

وزیر خارجه ایران در حاشیه سفر خود به نیویورک از مصوبه جدید کنگره آمریکا که محدودیت‌هایی را برای صدور ویزای آمریکا برای شهروندان ایران ایجاد می‌کند، انتقاد کرد و در گفتگو با رسانه‌های خبری این مصوبه را پوچو بی‌معنیتوصیف کرد و آن را خلاف تعهدات ایالات متحده آمریکا در برجام خواند.

سؤال اصلی این است که هدف آمریکا یا بخش بزرگی از جمهوری خواهان حاضر در مجلس این کشور که مخالف پیشبرد توافق اتمی با ایران هستند واقعاً چیست ؟ آیا آنان با چنین شیوه‌هایی در صدد سنگ اندازی مقابل هر گونه .پیشرفت و تعامل روابط غرب با ایران هستند.

آیا با تمام تلاشی که کردند و قادر نبودند قانوناً جلوی انرا بگیرند آیا با چنین شیوه‌هایی خواهان گرفتن سرعت آن هستند ؟

از سویی دیگر آیا این نظام موجود در ایران را تحریک نمیکند که بیشتر بیشتر به سوی روسیه هل داده شود ؟

دیدار اخیر پویتن از ایران و توافقات نهایی برای تحویل سامانه موشکی اس 300 و سپس امکان خرید تانک های پیشرفته تی 90 از روسیه ، عصبانیت آمریکا را برانگیخته و تصور میکند این چنین میتواند بازتاب نشان دهد؟

قاطی کردن کشورهایی چون عراق و سوریه و سودان که در حال حاضر جنگ داخلی آنرا ویران کرده است چه ربطی به ایران دارد که با هوشیاری و هوشمندی توانسته است جلوی هر گونه جنگ خارجی در محدوده سرزمین پهناور ایران را بگیرد.

شگفتی ساز آنکه شهروندان ایران، عراق، سوریه و سودان حتی اگر تابعیت ۳۸ کشور از جمله آلمان – انگلیس و فرانسه و دیگر کشورهای معتبر غربی را داشته باشند نیز باید در هر صورت از این پس برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند. وزارت خارجه آمریکا در حالی بر سر میز مذاکره با ایران می‌نشیند که آنرا حامی تروریسممعرفی میکند آیا کادر رهبری دولت آمریکا خودش متوجه است که چگونه مردم ایران را علیه خودش تحریک میکند؟ به هرصورت من تصور نمی‌کنم که آنچه اتفاق افتاده بدون برنامه‌ریزی احتمالی صورت گرفته باشد ولی مهم آن است که دست‌های پنهانی در طبقه حاکم در آمریکا از حسن نیت مردم ایران سواستفاده میکنند.

اگر چه وزیر امور خارجه آمریکا جان کری در نامه خود به ظریف تلاش کرده به گونه‌ای این خطای سیاسی و بسیار مرموز را به گونه‌ای توجیه کند اما به نظر نمی‌رسد که تصویب چنین قانونی آن هم در مدتی چنین کوتاه بدون پیش‌بینی و احتمالات صورت گرفته باشد

جان کری در نامه خود به ظریف می‌نویسد که تغییرات جدید برای کسب ویزا مانع دولت آمریکا برای اجرای تعهدات خود بر طبق برجام نخواهد بود. او می‌افزاید که دولت آمریکا تغییرات جدید برای کسب روادید را به گونه‌ای اجرا می‌کند که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند“.

آینده صحت نظرات جان کری را بیشتر نشان خواهد داد اما آنچه که به مردم ایران برمیگردد این مواضع خصمانه دولت آمریکا موانع جدی بر سر راه عادی شدن روابط ایران و آمریکا ایجاد میکند و اگر چه باراک اوباما هر سال دم عید برای مردم ایران پیام تبریک و غیره می‌فرستد ولی در چنین بزنگاههایی مشخص می‌شود که آنان افکار دیگری را در سر می پرورانند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آرشیو موضوع : میلاد آریایی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید