محکومیت جهانی حملات تروریستی داعش به پاریس

0
1723

محکومیت جهانی حملات تروریستی داعش به پاریس

فرانسوا مولن، دادستان پاریس، شامگاه ۱۴ نوامبر، در نشستی خبری اعلام کرد که به نظر می‌رسد “سه گروه هماهنگ” پشت حمله‌های جمعه شب به نقاط مختلف پاریس بوده‌اند. او گفت که یکی از مهاجمان از اهالی حومه پاریس بوده و به خاطر سابقه جنایی‌اش شناخته شده بوده است. او گفت یک مهاجم دیگر گذرنامه سوری داشته است. به گفته آقای مولن تمام مهاجمان مسلح به کلاشنیکف بوده‌اند.در عین حال، به گفته یکی از وزرای دولت یونان صاحب گذرنامه سوری که در یکی از محل‌های مورد حمله در پاریس پیدا شده، روز سوم اکتبر (حدود چهل روز پیش) از طریق جزیره لروس وارد یونان و اتحادیه اروپا شده است. به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه در پلیس یونان صاحب گذرنامه مردی جوان بوده که همراه حدود ۷۰ پناهجوی دیگر به لروس رسیده و در آنجا انگشت نگاری شده است.زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان درباره سرکوب مهاجران و پناهجویانی که به اروپا می‌آیند هشدار داده و گفته است: “آنها خود از مناطقی می‌آیند که تروریسم از آنجا به منطقه ما و بقیه دنیا صادر می‌شود.”

پلیس پدر و برادر یکی از مهاجمان پاریس را بازداشت کرد

بی بی سی ـ 15.11.2015

  • Image copyrightGetty
Image captionعمر اسماعیل، یکی از سه مهاجمی است که در سالن باتاکلان، باعث کشته شدن ۸۹ نفر شد

پلیس فرانسه پدر و برادر عمر اسماعیل مصطفی، اولین مهاجمی که پس از حملات جمعه شب پاریس شناسایی شد، را بازداشت کرده است.

مقامات فرانسوی می‌گویند که عمر اسماعیل ۲۹ ساله، یکی از سه مهاجمی بود که به سالن کنسرت باتاکلان حمله کردند و ۸۹ نفر را کشتند.

او در یکی از محلات فقیرنشین پاریس به دنیا آمده در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ به خاطر ارتکاب چندین جرم، محکوم شده بود اما به زندان نیفتاده بود.

پلیس فرانسه از طریق اثر انگشتش، او را شناسایی کرده است.

________________________

حملات پاریس

  • در حملات جمعه شب پاریس ۱۲۹ نفر کشته شدند
  • در این حملات ۳۵۰ نفر زخمی شدند که جراحات ۹۹ نفر آنها جدی است
  • مقامات می‌گویند که دست کم ۸ مهاجم که در سه گروه عمل می‌کردند عامل حملات بوده‌اند
  • چند رستوران و بار، یک سالن کنسرت و محوطه اطراف یک ورزشگاه هدف حملات بود
  • تا کنون ۶ نفر در فرانسه و ۳ نفر در بلژیک در ارتباط با این حملات بازداشت و بازجویی شده‌اند

________________________

فرانسوا مالین، دادستان فرانسه گفته است: “مصطفی به خاطر فعالیت‌های افراطی در سال ۲۰۱۰ شناسایی شده بود اما تا پیش از روز جمعه به خاطر دخالت در هیچ فعالیت تروریستی‌ای مورد بازجویی قرار نگرفته بود.”

منابع پلیس می‌گویند که اکنون بازرسان پلیس احتمال سفر سال گذشته او به سوریه را مورد تحقیق قرار داده‌اند.

پدر این مهاجم و برادر ۳۴ ساله‌اش شامگاه سه‌شنبه از سوی پلیس بازداشت شدند و محل زندگی‌شان مورد بازرسی قرار گرفت.

برادر این مهاجم پیش از این که از سوی پلیس بازداشت شود در حالی که صدایش می‌لرزید به خبرگزاری فرانسه گفته است که “این اتفاق دیوانه‌ کننده‌ای است.”

او گفته است که “من دیروز در پاریس شاهد این کثافتکاری بودم.”

Image copyrightEPA
Image captionرئیس جمهور فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام کرد

برادر عمر اسماعیل مصطفی، مهاجم کشته شده در شامگاه جمعه، پس از آنکه فهمید برادرش در حمله دخیل بوده است، خود را به پلیس معرفی کرد.

او گفته است که چندین سال پیش و پس از آنکه عمر اسماعیل مرتکب چندین عمل مجرمانه شد، رابطه‌اش را با او قطع کرده است اما هرگز تصور نمی‌کرده است که برادرش بتواند افراط‌گرا شود.

یک روز بعد از حملات مرگبار پاریس که دست که دست کم ۱۲۹ کشته به جا گذاشت، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، حملات هم‌زمان جمعه شب را “اعلان جنگ” داعش علیه کشورش خوانده است.

آقای اولاند گفت این حملات که هشت مهاجم مسلح و بمب‌گذار انتحاری در آن شرکت داشتند، “در خارج (از فرانسه) سازماندهی و برنامه‌ریزی شده است”.

در حملات جمعه شب (۱۳ نوامبر) چند رستوران و بار شلوغ، یک سالن کنسرت و محوطه اطراف ورزشگاهی که رئیس جمهور به عنوان تماشاچی در آن حضور داشت هدف قرار گرفتند.

داعش در بیانیه‌اش گفته تا زمانی که فرانسه به سیاست‌هایش ادامه دهد، همچنان یکی از اهداف اصلی داعش خواهد بود.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه گفته است که فرانسه به حمله های هوایی خود علیه گروه دولت اسلامی در سوریه ادامه خواهد داد.

روایت لحظه به لحظه وقایع پاریس را اینجا بخوانید

مهاجمان چه کسانی بودند

فرانسوا مولن، دادستان پاریس، شامگاه ۱۴ نوامبر، در نشستی خبری اعلام کرد که به نظر می‌رسد “سه گروه هماهنگ” پشت حمله‌های جمعه شب به نقاط مختلف پاریس بوده‌اند. او گفت که یکی از مهاجمان از اهالی حومه پاریس بوده و به خاطر سابقه جنایی‌اش شناخته شده بوده است. او گفت یک مهاجم دیگر گذرنامه سوری داشته است. به گفته آقای مولن تمام مهاجمان مسلح به کلاشنیکف بوده‌اند.

در عین حال، به گفته یکی از وزرای دولت یونان صاحب گذرنامه سوری که در یکی از محل‌های مورد حمله در پاریس پیدا شده، روز سوم اکتبر (حدود چهل روز پیش) از طریق جزیره لروس وارد یونان و اتحادیه اروپا شده است. به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه در پلیس یونان صاحب گذرنامه مردی جوان بوده که همراه حدود ۷۰ پناهجوی دیگر به لروس رسیده و در آنجا انگشت نگاری شده است.

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان درباره سرکوب مهاجران و پناهجویانی که به اروپا می‌آیند هشدار داده و گفته است: “آنها خود از مناطقی می‌آیند که تروریسم از آنجا به منطقه ما و بقیه دنیا صادر می‌شود.”

________________________

بیانیه داعش

هواداران گروه موسوم به ‘دولت اسلامی’ (داعش) در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن این گروه مسئولیت حملات پاریس را به عهده گرفته است.

در این بیانیه، که به زبان فرانسه و عربی نوشته شده، آمده است که “هشت نفر از برادران” با استفاده از کمربندهای انفجاری و تفنگ مناطقی در پاریس را که از پیش در نظر گرفته شده بودند هدف گرفتند.

داعش برای حمله به استادیومی که بازی فوتبال فرانسه و آلمان در آن در جریان بوده به حضور فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در ورزشگاه اشاره کرده و آقای اولاند را “نادان” خوانده است. در بیانیه همچنین آمده که در کنسرت باتاکلان “صدها مشرک در بزم منحرفانه” حضور داشتند.

در بیانیه داعش آمده است که “جسارت توهین به پیامبر” و حملات هوایی فرانسه به قلمرو این گروه در سوریه دلیل حملات پاریس بوده است.

این گروه تهدید کرده است که در آینده حملات مشابهی انجام خواهد شد.

________________________

در پی این حملات مرگبار رئیس جمهور فرانسه سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

او سطح امنیتی را به بالاترین درجه ممکن ارتقا داده و حالت فوق‌العاده ملی در فرانسه اعلام کرده است.

علاوه بر مقررات منع رفت و آمد، تدابیر امنیتی در مرزهای فرانسه هم تشدید شده است.

پس از حملات مرگبار پاریس مردم کشورهای مختلف جهان با قربانیان و خانواده های آنها در میدان های اصلی شهرها و نیز در شبکه های اجتماعی ابراز همدردی کرده اند.

ببینید: آلبوم عکس: جهان در شوک

مرگبارترین حمله جمعه شب (۱۳ نوامبر) با هشتاد کشته در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد که در آن مهاجمان حاضران را گروگان گرفته بودند و ماموران امنیتی برای آزادکردن آنها به داخل سالن یورش بردند.

در پنج نقطه دیگر پاریس هم مردم در رستوران‌ها و بارها هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفتند.

Image copyrightGetty
Image captionهزار و پانصد نیروهای ارتش در پاریس مستقر شده‌اند

حملات پاریس مرگبارترین حملات در اروپا از زمان بمب‌گذاری‌های مادرید در سال ۲۰۰۴ است.

فرانسوا اولاند جمعه شب بلافاصله بعد از حملات متعهد شد که فرانسه “بی‌رحمانه” علیه تروریسم بجنگد.

اوایل زمستان گذشته هم در سه روز پیاپی پاریس شاهد حملاتی بود که در آن اسلامگرایان مسلح ۱۸ نفر را در حمله به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو، یک فروشگاه یهودی و یک پلیس زن در حال گشت‌زنی کشتند.

حمله به سالن ۱۵۰۰ نفری باتاکلان مرگبارترین حمله جمعه شب بود. در این حادثه مردان مسلح به سوی تماشاچیانی که برای دیدن اجرای یک گروه موزیک آمریکایی سالن را پر کرده بودند، آتش گشودند.

پیه‌یر یانازک، یک مجری رادیویی که در سالن حاضر بوده، به خبرگزاری فرانسه گفت “اول فکر کردیم این بخشی از اجرا است اما خیلی زود فهمیدیم که ماجرا از چه قرار است”.

او گفت: “آنها تیراندازی را متوقف نمی‌کردند. همه جا خون و جسد بود. همه جیغ می‌کشیدند و فریاد می‌زدند. همه می‌خواستند فرار کنند.”

Image copyrightGetty

آقای یانازک گفت او شنیده یکی از مردان مسلحی که ۲۰ نفر را گروگان گرفته بودند، گفته است: “تقصیر اولاند است، رئیس جمهورتان. او نباید در سوریه دخالت می‌کرد”.

دولت فرانسه از اواخر سپتامبر (حدود یک ماه و نیم پیش) حملات هوایی خود به مواضع داعش در خاک سوریه را آغاز کرده است.

حدود یک ساعت بعد از آغاز گروگان‌گیری، ماموران به داخل سالن باتاکلان یورش بردند. چهار مهاجم داخل سالن کشته شدند. سه نفر از آنها کمربند انتحاری خود را منفجر کردند و نفر چهارم به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

________________________

حملات کجا رخ داد؟

  • رستوران بل اکیپ، منطقه ۱۱ – دست کم ۱۹ کشته در تیراندازی مهاجمان
  • بار لو کاریون و رستوران کامبوج کوچک، منطقه ۱۰ – دست کم ۵ کشته در تیراندازی مهاجمان
  • رستواران کازا نوسترا، منطقه ۱۱ – ۵ کشته در تیراندازی مهاجمان
  • استادیوم ملی فرانسه، سن دنی، شمال پاریس – انفجار در خارج از ورزشگاه، سه مهاجم کشته شدند
  • سالن کنسرت باتاکلان، منطقه ۱۱ – دست کم ۸۰ کشته در حمله چند مهاجم

________________________

سه رستوران و بار شلوغ هم در میدان‌های رپوبلیک و باستیل هدف حمله مهاجمان مسلح به کلاشنیکف قرار گرفتند.

بنا بر گزارش‌ها در این حملات، مهاجمان حدود چهل نفر از مشتریان را انتخاب کرده و کشته‌اند.

پیه‌یر مونفور، یکی از ساکنان نزدیک به رستوران کامبوج کوچک گفت: “ما صدای رگبار گلوله را شنیدیم، ۳۰ ثانیه طول کشید. تمام نمی‌شد. فکر کردیم ترقه‌بازی است”.

هدف دیگر مهاجمان، استادیوم ملی فرانسه در شمال پاریس بود که در آن فرانسوا اولاند، رئیس جمهور در میان ۸۰ هزار تماشاچی بازی دوستانه آلمان و فرانسه حضور داشت.

بعد از اولین انفجار از دو انفجار خارج از ورزشگاه، نیروهای امنیتی رئیس جمهور را از محل خارج کردند. سه مهاجم این حادثه کشته شدند.

Image copyrightReuters
Image captionاطراف میدان رپوبلیک

بعد از حملات جمعه شب حدود ۱۵۰۰ نیروی ارتش در پاریس مستقر شدند و از ساکنان این شهر خواسته شد که خانه‌هایشان را ترک نکنند.

تمام مدارس، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مکان‌های ورزشی و بازارهای شهر روز شنبه ۱۴ نوامبر تعطیل بود و تمام مسابقات ورزشی آخر هفته لغو شد.

Image copyrightAFP
Image captionتدابیر امینتی در نقاط مختلف پاریس تشدید شده است

پلیس می‌گوید تمام مردان مسلحی که در حملات شرکت داشتند کشته شدند: هفت نفر با منفجر کردن کمربند انتحاری خود و یک نفر در تیراندازی نیروهای پلیس. با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا مهاجمان هم‌دستان دیگری هم در پاریس داشته‌اند یا نه.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا حملات پاریس را “اقدامی تکان‌دهنده برای به وحشت انداختن شهروندان غیرنظامی” خوانده و به شدت محکوم کرده است.

مقام‌های ایران هم حملات شب گذشته پاریس را محکوم کرده و گفته‌اند جمهوری اسلامی ایران خود به عنوان قربانی تروریسم این موضوع را به شدت محکوم می‌کند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت از این اتفاق شوکه شده و تاکید کرد که بریتانیا ” به هر طریقی که ممکن باشد کمک خواهد کرد”.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلبوم عکس: جهان در شوک حملات مرگبار پاریس

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت حملات مرگبار پاریس را بر عهده گرفته است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، این حملات را “اعلان جنگ” داعش علیه کشورش خوانده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید