کرمی:پژوهش در رابطه با هویت, ساختار سازمان مجاهدین از آغاز تاسیس تا….3

0
657

پژوهش در رابطه با هویت , ساختار سازمان مجاهدین از آغاز تاسیس تا….قسمت سوم

محمد کرمی، وبلاگ عیاران، پاریس، بیست و دوم اکتبر ۲۰۱۵:… تشکیل گروه روستا درواقع انقلاب چین سر مشق این مسله بود که و باعث شد که این گروه تشکیل شود . تحقیق کنند که ایا روستا های ایران آن شرایط روستاهای چین را دارد که بخواهند حرکتی مانند مائو در ایران انجام بدهند . که در جمعبندی نهائی به این نتیجه رسیدند که روستا های ایران به هیچ وجه شرایط سیاسی ، اجتماعی روستاهای چین را ندارد …

لینک به منبع

لینک به قسمت قبلی

پژوهش در رابطه با هویت , ساختار سازمان مجاهدین از آغاز تاسیس تا….قسمت سوم


https://youtu.be/XmvDuK0PY6s

سازماندهی کار سازمان :

تشکیل گروه سیاسی :

در تکیمل مطالعات سیاسی و بدنبال تشکیل گروه ایدئولوژیک ، گروه سیاسی ایجاد شد که سعید محسن در راس آن قرار گرفت . مسئولیت گروه سیاسی تدوین مقالات و جمعبندی دیدگاهای سیاسی سازمان بود. علاوه بر جزوه مبارزه چیست به قلم عبدی ، سعید محسن مقاله های آموزشی در مورد مبارزه نوشت که از دستاورد های گروه سیاسی است .همچنین تحلیل های سیاسی کشور و منطقه و بین المللی ، چرا کشور های فقیر نتوانستد از زیر فقر بیرون بیایند …

تشکیل گروه کارگری :

این گروه در سال ۱۳۴۸ به منظور کار و فعالیت در میان کارگران وجذب آنها به وجود آمد. مرکب از سه یا چهار نفر بود. که تحت مسئولیت ناصر صادق کار می کردند . گروه وظیفه داشت گزارشها و تحلیل هایی درباره کارگران ایران و همچنین شیوه کار با کارگران را تهیه کرده ، در اختیار سازمان قرار بدهد.این گروه مدت زیادی نتوانست دوام بیاورد از هم پاشید بخصوص در برخورد با کارگران و جذب آنها کاملا ناموق بود .نتوانست کمترین جا پائی در میان کارگران پیدا کند.

تشکیل گروه روحانیت :

این گروه نیز در سال ۱۳۴۸ با مسئولیت محمد حنیف نژاد و عضویت دو سه نفر دیگر از جمله احمد رضائی و مصطفی جوان خوشدل بوجود آمد . گروه روحانیت علاوه بر مسئولیت برخورد و ارتباط با روحانیون مبارز برعهده داشت ، وظیفه ارتباط با بازاری های فعال و مبارز را نیز بعهده داشت. ارتباط با بازار عمدتا توسط احمد رضائی صورت می گرفت .

تشکیل گروه مطالعات روستائی :

گروه روستا با مسئولیت عبدالرسول مشکین فام در سال ۱۳۴۸ تشکیل شد. هدف این گروه ارزیابی دقیق از وضعیت روستا ها ، روشن کردن بافت اقتصادی – اجتماعی روستا و نهایت مشخص کردن مناسبات اقتصادی مسلط بر جامعه بود . در واقع انقلاب چین سر مشق این مسله بود که و باعث شد که این گروه تشکیل شود . تحقیق کنند که ایا روستا های ایران آن شرایط روستاهای چین را دارد که بخواهند حرکتی مانند مائو در ایران انجام بدهند . که در جمعبندی نهائی به این نتیجه رسیدند که روستا های ایران به هیچ وجه شرایط سیاسی ، اجتماعی روستاهای چین را ندارد . یک سیستم فئودالیته ای هست که به هیچ وجه قابل اتکا نیست .که نتیجه تحقیقات جزواتی تحت عنوان تحلیل روستایی در اختیار تشکیلات قرار داده شد که بعد ها در تدوین استراتژی مورد توجه قرار گرفت.

گروه اطلاعات وامنیت:

در سال ۱۳۴۹ تشکیل شد که هدف آن جمع اوری اطلاعات از عناصر ومهره های رژیم وبخصوص ساواک ، تاسیسات مهم بود . درجه بندی این اطلاعات و در نهایت استفاده آن در شرایط نظامی بود که بعد از ۱۳۵۰ سازمان وارد عمل نظامی شد . مسئول این گروه ابتدا با اصغر بدیع زادگان بود و سپس با محمود عسگری زاده قرار داشت . یکی از علل مهم تشکیل این گروه امکانی بود که ناصر سماواتی در نفوذ به مرکز ساواک در باغ مهران پیدا کرد. به دلیل شغلش که در وزارت آب و برق کار میکرد .به ادعای خود سازمان تاقبل از ضربه شهریور ۵۰ موفق شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از عوامل مهم ساواک و مهره های رژیم را به طور کامل و دقیق شناسائی کند.

بخش ارتباطات با خارج کشور:

این بخش که در پائیز سال ۱۳۴۸ شکل گرفت مسئولیت آن با حسین احمدی روحانی بود که همان سال با سازمان آزادیبخش فلسطین ( الفتح ) برقرار شد . این تماس¬ها به خاطر تامین آموزش نظامی افراد سازمان بود. ملاقاتی دیگر در پائیز سال ۱۳۴۸ در پاریس بود . مجددا در فروردین سال ۱۳۴۹ د ر قطر ملاقاتی داشتند . که این بار اکیپ اعزامی عبارت بودند : حسن روحانی – عبدالرسول مشگین فام و فتح الله خامنه ای صورت گرفت. هر دو این تماس ها زمینه را برای ملاقات و مذکرات نهایی با هیات نمایندگی سازمان الفتح در بهار همین سال در امان پایتخت اردن فراهم آورد ، که توسط – اصغر بد یع زادگان -فتح الله خامنه ای- تراب حق شناس – رسول مشگین فام- لطفعلی بهپور و مسعود رجوی انجام شد. فعالیت خارج از کشور سازمان را باید به طور عمده در فرستادن افراد مورد نظر سازمان به اردوگاه¬های فلسطین و فعالیت¬های تدارکاتی مربوط به این مساله تامین آموزش این افراد، تامین و ارسال میزان محدودی سلاح و مهمات(که عمدتا توسط فلسطینی¬ها فراهم می¬شد) تماس با برخی از سفارتخانه¬ها (چین، الجزایر، و کوبا) در فرانسه و بلاخره فعالیت¬های مربوط به جریان آزادی زندانیان دوبی و مسائل مربوط به آن خلاصه کرد لیست اسامی تعدادی از افرادی که برای اموزش به پایگاه الفتح رفته اند.

پس ازتوافق های انجام شده که قرار شده بود نفرات سازمان به دوبی قطر بروند و از آنجا به لبنان و اردن پایگاه های الفتح بروند. د رکل سازمان موفق شد چندین اکیپ برای آموزش به ارودگاه های الفتح نفراتش را بفرستد. یک اکیپ شش نفره به خاطر سهل انگاری های نفرات باعث شدن که در مرداد ماه ۱۳۴۹ در دوبی دستگیر بشوند که عبارت بودند از: موسی خیابانی – سید جلیل احمدیان – محسن نجات حسینی – محمود شامخی – حسین خوشرو و کاظم شفیعا دستگیر شدند ( برای اطلاعات بیشتر از این ماجرا ، کتاب بر فراز خلیج نوشته اقای محسن نجات حسینی مرا جعه شود )

تمامی کار ها و آموزش سازمان تعطیل شد تماما بیسج شدند برای حل این مسله که اگر این افردا به ایران فرستاده می شدند این سازمان مخفی لو میرفت .سازمان برای ازادی افراد دستگیر شده در سال ۱۳۴۹ وارد جریان هواپیماربائی می شود که مسئولیت این عملیات با حسن روحانی و اعضای تیم عبدالرسول مشگین فام و سید محمد سادات دربند اجرا شد.در تاریخ ۱۳۴۸/۰۸ /۱۸ قرار بود این ۶ زندانی از دوبی تحویل مقامات ایرانی در بندر عباس داده شوند که هواپیما را درفضای دوبی ربودند به عراق بردند و پس از مدتی در عراق تحت بازجوئی و شکنجه بودند، با دخالت مسئولین الفتح در تاریخ ۲۵ / ۱۰ / ۱۳۴۹ همه ۹ نفر آزاد شدند و روانه اردوگاه الفتح شدند پس از حل موافقیت امیز این مسله آزاد سازی نفرات ، فرستادن نفرات برای اموزش نظامی ادامه داشت که در بین این افراد مسعود رجوی هم دیده میشود. در کل نزدیک ۹۰ نفر ا ز اعضا سازمان در اردوگاه های الفتح دوره های آموزش چریکی دیدند. مقدار زیادی سلاح های سبک مهمات و مواد منفجره توانستند وارد ایران بکنند . آخرین نفری که داشت از لبنان با خود سلاح ومهمات برای ایران می آورد اقای محسن نجات بخش بود که دستگیر شدند که به طور مفصل در کتاب بر فراز خلیج شرح دستگیری را توضیح داده اند…..

ادامه دارد

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید